איך ליהנות מכל העולמות?

נדמה שדווקא עכשיו, כשיש לנו הכול ובשפע, המשברים רק הולכים וגוברים. זו דרכה של הסביבה לומר לנו,
send whatsapp messsage send FB messsage
לענות מכל העולמות (צילום: depositphotos)

היה היה מלך גדול וזקן ולו בן יחיד, שהיה יקר לו מכול. מיום שנולד קיבץ המלך סביב בנו את כל חכמי הממלכה, את כל המוזיקאים והמשוררים ואת מיטב המבשלים והאופים. והנה גדל הבן והוא טיפש - אין לו חפץ בהשכלה, והוא עיוור - אינו רואה מיפי העולם, והוא חירש - לא ישמע ניגון וצליל, והוא חולה בסוכרת - ואינו רשאי לאכול אלא לחם פשוט בלבד (מתוך כתבי בעל הסולם).

החברה האנושית של תחילת המאה ה-21 לא ידעה תנאים טובים יותר מאז התפתחות המין האנושי על כדור הארץ. כמו בן המלך, יש ברשותנו את כל הדרוש כדי לחיות היטב, בשלווה ובביטחון: שפע של מזון, רפואה מתקדמת, תעשייה מפותחת, חקלאות ומסחר בינלאומיים, רשת תחבורה בפריסה עולמית, אינטרנט זמין ומה לא?! ולמרות כל ההישגים העצומים וכל ההטבות שעומדות לרשותנו, אנחנו עדיין ממשיכים לספוג מכות ולסבול משברים בזה אחר זה. מתי יגיע הקץ לסבל? כשנתבגר...

 יוצא לאור לחיים חדשים

כשתינוק נולד הוא עטוף כולו בחום ואהבה. ההורים מטפלים בו בנאמנות ובמסירות, ומספקים את כל הדרוש להתפתחותו התקינה: קורת גג, מזון, ביגוד וצעצועים. גם כשהתינוק גדל, הם לרגע לא פוסקים מדאגתם, ומשגיחים עליו עד שיהיה מסוגל להתקיים בכוחות עצמו. הם ימשיכו לטפל בו, לשחק איתו ולתמוך בו עד אשר יבשילו בו הרגשות וייווצרו במוחו הקשרים הנכונים, שיסייעו לו להגיב נכון למציאות הסובבת אותו.

גיל ההתבגרות, המעבר שבין הילדות לנערות, היא התקופה הבעייתית. הנער מנסה לחקות את המבוגרים שסביבו ועושה הכול כדי להידמות להם בהתנהגותו החיצונית, ועדיין משמר בתוכו את אותו "ילד קטן" - ינסה להתנער מהשקעה ומלקיחת אחריות, וידרוש שימשיכו לדאוג לו ולפנק אותו ככל האפשר. אלא שהחיים חזקים ונוקשים יותר - כדי לחיות צריך לעבוד, כדי להקים משפחה צריך לפרנס, וכדי להביא ילדים לעולם צריך לפתח מסירות. אפשר לבחור להמשיך ליהנות ממשחקים ומחוויות מסעירות, אך כפי שרובנו חווינו זאת על בשרנו, הסביבה כבר תלחץ עלינו חזק מספיק כדי להניע אותנו לקום מהמרבץ הנוח, לקחת אחריות ולדאוג לצרכינו בעצמנו.

גיל ההתבגרות של האנושות

האנושות של ימינו מתפתחת בדומה לנער מתבגר. לאורך אלפי שנים הטבע התאים את עצמו אלינו והכין לנו סביבה נוחה להתפתחותנו. כעת הושלמה המשימה, העולם נעשה גלובלי והתלות ההדדית בינינו בשיאה. גדלנו, והגיע הזמן להשתנות. מיום ליום הקשר בינינו הולך ומתהדק, והוא מחייב אותנו ללמוד את חוקי העולם החדש, הגלובלי והמקושר. כעת עלינו להיות עצמאיים, להתאים את עצמנו אל הטבע הסובב ולהתחיל להשתלב במערכת החיים האמיתית. זאת בדיוק נקודת הזמן הנוכחית שבה נמצאת האנושות - "גיל ההתבגרות".

כמו הנער המתבגר שרוצה להרגיש גדול ובו-זמנית להישאר ילד, והסביבה מאלצת אותו להתבגר ומדרבנת אותו לפעולה, כך גם האנושות שקיבלה כבר הכול, סובלת כעת משברים בזה אחר זה. זו דרכה של הסביבה לאותת לנו שהגיע הזמן להתבגר... "הטבע, כמו שופט בעל מקצוע, מעניש אותנו על פי התחשבות עם ההתפתחות שלנו", כותב הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם" במאמר השלום. "כי באותו השיעור שהאנושות הולכת ומתפתחת, כך יתרבו עלינו העינויים והמכאובים, בהשגת כלכלתנו וקיומנו".

התמוטטות הקשרים החברתיים בכל תחומי החיים, והניסיונות המלאכותיים לשמר את היחסים בין אדם לחברו, בין בעל ואישה, בין הורים וילדים, בין עובד ומעביד וכן הלאה, נכשלים פעם אחר פעם. וזו בדיוק הסיבה לכך שדווקא בימינו מתגלה חכמת הקבלה - השיטה שמלמדת את חוקי הטבע הגלובליים וכיצד עלינו לנהוג על פיהם בחיי היומיום. בכוחה בלבד לסייע לנו ליצור כאן סביבה יפה, טובה ובטוחה.