ראה"ע אופקים איציק דנינו: "החזון שלנו שהעיר תהפוך לשער הנגב"

יותר ויותר אנשים מגלים התעניינות לגור בעיר ששוכנת בלב המרחב הכפרי של הנגב. ראש עיר, איציק דנינו, יליד המקום, מספר לנו על הדרך הארוכה, המאבקים לפיתוח העיר והתקווה הגדולה לעתיד
send whatsapp messsage send FB messsage
יצחק דנינו, ראש עיריית אופקים. נולד וגדל בעיר

ימים יפים עוברים על העיר אופקים: קרבתה למרחב הכפרי של הנגב מזמן לא רק פריחה אביבית, אלא גם תחושה של יישוב עירוני עם אווירה כפרית נינוחה. תחנת הרכבת וקווי התחבורה הציבורית, שתוגברו מאוד, מאפשרים לתושבים לגור במקום שקט ולעבוד במטרופולינים. העיר, שלפרקים ארוכים בתולדותיה נוהלה על ידי וועדה קרואה, בחרה בראש עיר שנולד וגדל במקום. הסכם גג ירחיב וכמעט יכפיל את שטחה ויביא אליה אוכלוסיה חדשה, שתצטרף אל תושבי המקום. אופקים מתחדשת ואת הפירות רואים כבר במקומות שונים בעיר.

אופקים הינה עיר צעירה בנגב: היא נוסדה ב־19 באפריל 1955 וראשוני התושבים היו עולים ממרוקו ומתוניסיה. העיר בכלל התחילה את דרכה כתחנת טרקטורים של מושבי מועצה אזורית מרחבים. לא בדיוק חלמו להקים כאן עיר, אלא  יותר מרכז אזורי בו תופעל מרפאה, בית ספר אזורי, אמפיתיאטרון ותחנה של תנובה לקליטת התוצרת חקלאית.
גל העלייה הביא עימו ברכה לעיר: 400 משפחות נשלחו לאופקים ושוכנו במעברה שנבנתה במהירות והכילה צריפים, פחונים ואזבסטונים. העיר הלכה ונבנתה והדרישה לידיים עובדות בתחום הבנייה העניקה לבני המקום תעסוקה בשפע. לאורך השנים העיר התברכה בגלי עליה, ממצרים, מפרס, מהודו ומרומניה ובשנות ה-90, מחבר העמים. העיר גדלה והתפתחה וממעברה הפכה ליישוב גדול, בו גרות, זו לצד זו, משפחות מעולי התפוצות, יוצרים את הנוף האנושי הכל כך מגוון, שהוא הסוד לחמימות של תושבי המקום.

איציק דנינו הוא ראש עיריית אופקים הוא נולד וגדל בעיר, כבן זקונים למשפחת דנינו, ולו שמונה אחרים בוגרים. הוריו של דנינו נמנו על גרעין המייסדים של העיר אופקים עם הקמתה בשנת 1955. אביו, מאיר דנינו, היה בעל עסק מקומי בעיר והיה ממייסדי בית כנסת על שם רבי עמרם בן דיוואן. את חינוכו והשכלתו היסודית והתיכונית רכש דנינו בעיר אופקים, בבית הספר היסודי 'מורשה' (כיום 'מורשת ישורון') ובמקיף הדתי העירוני. בצה"ל החל את שירותו כלוחם בחיל השריון וסיים בחיל הרפואה לאחר פציעה שמנעה ממנו מלהמשיך בשירות קרבי. לאחר שחרורו מצה"ל השתלב דנינו בעולם העסקי והחל בהקמת מספר יוזמות עסקיות ובהן הקמת בית האבות הגריאטרי בבאר שבע, 'דורות בנגב'. בשנת 2003 החל את דרכו הציבורית ונבחר כחבר מועצת העיר אופקים. הוצב במקום ה-29 ברשימת הליכוד לבחירות לכנסת השמונה עשרה (2009) כנציג מחוז נגב, ובמקום ה-44 ברשימת הליכוד ישראל ביתנו בבחירות לכנסת התשע עשרה (2013) אך לא נכנס לכנסת. עם זאת, הוא לא מצטער על כך: "טוב לי בעשייה העירונית, אני מתרגש מהעשייה למען העיר וחש סיפוק אדיר".

לאחרונה חתמה העיר על הסכם הגג, שפירושו פיתוח בהיקף אדיר ולמעשה, קובע את עתידה כאחד היישובים המרכזיים בנגב, המעניק לתושביו איכות חיים ואווירה ייחודית. "אנחנו מבינים את גודל השעה", אומר דנינו, שגדל ביישוב וזוכר היטב את הימים של הוועדות הקרואות: "הוועדות הקרואות לא היו כי לא הייתה כאן מנהיגות, אלא בשל משברים כלכליים. הוועדות לא היטיבו עם העיר: האג'נדה שלהן הייתה לצמצם גרעונות, אולם אם הגרעון עמד על 60 מיליוני שקלים, הוועדה הצליחה, לכל היותר, לצמצם אותו לכדי 51 מיליונים. מה גם, שתקציבים לא הגיעו והעיר לא התפחתה. אבל הימים האלה חלפו ואנחנו מסתכלים קדימה".

בגן ילדים. ראש העירייה שגדל בעיר, פועל למען דור העתיד


בנושא החינוך הייתה קפיצת מדרגה משמעותית, אבל אנחנו שואפים להתקדם ולשפר דברים ושנת 2017 תעמוד בסימן השקעה במערכת החינוך".


הסכם הגג למעשה מכפיל את שטח העיר. כיצד זה ישפיע על אופקים?

"אכן כך.  השטח הבנוי באופקים עומד על 10,000 דונם וההסכם מוסיף עוד 8000 דונם שטח בנוי במזרח העיר. בכך, אופקים מתקרבת לבאר שבע. יחד עם כביש באר שבע-אופקים נוצרת נגישות משמעותית לעיר שהופכת להיות מאוד מרכזית בנגב המערבי. קו הרכבת מייצר לעיר אופקים, תפיסת מקום גיאוגרפית חדשה, עם נגישות למטרופולין באר שבע ומגה מטרופולין תל אביב".

ועם כל הפיתוח והתחבורה, עדיין התעסוקה היא אחד החסמים לפיתוח יישובי הנגב.

"נושא התעסוקה הוא על סדר היום של המדינה כולה, אבל אמצעי התחבורה והטכנולוגיה הופכים את העולם הגדול למאוד קטן.  הכביש והרכבת מנגישים מקומות תעסוקה, מקרבים אותם. אפשר לגור באופקים ולעבוד בבאר שבע או בתל אביב. זמן הנסיעה לתל אביב ובטח לבאר שבע, הוא פחות מזה של תושב גוש דן, שם אתה יכול להיתקע בפקק ענק שעה ארוכה. בנושא התעסוקה, אנחנו פועלים גם בתוך היישוב, בפיתוח מתחמי תעשייה בהיקף גדול, אליהם יתווספו מתחמי בילוי ומסחר, בשטח של כ-900 דונם, שפה גם בילוי וגם התעסוקה שייצרו מקומות הבילוי האלה. אני מאמין שעם בניית המתחמים וקריית הממשלה, יחד עם תנופת הבניה המשמעותית, העיר אופקים תהיה מרכזית בנגב המערבי".

אופקים מאופיינת בבנייה נמוכה, המעניקה לה תחושה של יישוב כפרי. האם תבנו כאן מגדלים, דוגמת אלה המוקמים, למשל, בבאר שבע, או שתשמרו על אופייה של העיר?

"בתוכנית שהופקדה, יש 10,000 יחידות, בהן גם מגדלים בני  12 ו-14 קומות, אך בהחלט יש רצון לשמור על אופיה של העיר אופקים, בה קיים מרקם חיים כפרי לצד עיר מתפתחת".החתימה על הסכמי גג. שעת כושר לעיר אופקים


"לאחרונה קלטנו תושבים חדשים: קבוצה גדולה של אנשי משטרה וצעירים ממרכז הארץ במסגרת פרויקט בו פועלים להעתיק מגורים לנגב. הפרויקט הזה, 'יוזמת נוער', יפיל אסימון ויוכיח כי המרחק כבר לא רלוונטי. החזון שלנו הוא שהעיר תהפוך לשער לנגב"



מהו האתגר המרכזי שאתה רואה לנגד עינייך?

"יש כמה אתגרים. בנושא התעסוקה אנחנו פועלים יחד עם משרד הכלכלה ומנסים לגבש סל הטבות ייחודי לעיר. בנושא החינוך הייתה קפיצת מדרגה משמעותית, אבל אנחנו שואפים להתקדם ולשפר דברים ושנת 2017 תעמוד בסימן השקעה במערכת החינוך".

האם אופקים, כשאר ערי הנגב, מתמודדת עם נושא הפשיעה?

"אופקים נמצאת במקום הנמוך ביותר בנגב מבחינת אירועי פשיעה. בסקר שנערך, השיבו 83 אחוזים מתושבי אופקים כי הם מרגישים בטוחים וכי חשים ביטחון מוחלט לתת לילדים שלהם לשחק ולבלות ברחוב, ללא חשש. הקמנו אגף לביטחון וסדר ציבורי, הפועל יחד עם השיטור העירוני ויחידת פיקוח. המכלול הזה מבטיח שנשמרים הסדר, הביטחון ומעניקים שקט ואיכות חיים לתושבי אופקים".

אופקים הפכה אטרקטיבית למגורים, בשל הטבות המס והאווירה הכפרית. מיהם התושבים החדשים של העיר?

"בשכונת רמת שקד, למשל, בה מוקמות 2000 יחידות דיור, יש לנו 500 משפחות שעברו אלינו מבאר שבע. אלה משפחות צעירות, עם רמת הכנסה גבוהה, שעוברים לגור במגרשים של חצי דונם, בונים כאן בית יפה ואיכותי, כאשר עלות מגרש עומדת על 250,000 שקלים, לעומת מיליון בבאר שבע.  הטבות מס באופקים, יחד עם הקירבה לבאר שבע, מייצרים חלון הזדמנויות של איכות חיים, חינוך ברמה גבוהה ודיור בר השגה".

"זו הזדמנות ייחודית. בקרוב ייצאו המכרזים לשכונה חדשה, הזדמנות פז להשתתף בשכונת הפארק, להיות חלק ממשפחת אופקים".


איך היית מאפיין את הקהילה?


"יש פה חום אנושי נדיר.ערבות ההדדית מדהימה, עזרה הדדית בשעת הצורך. באופקים יש קהילה חמה, חזקה ועם חוסן משמעותי. טוב לגור באופקים. לאחרונה קלטנו תושבים חדשים: קבוצה גדולה של אנשי משטרה, אשר השיקו לא מכבר מתחם מגורים ראשון וזו דוגמא אחת. העיר קולטת משפחות מהנגב, צעירים ממרכז הארץ במסגרת פרויקט בו פועלים להעתיק מגורים לנגב. הפרויקט הזה, 'יוזמת נוער', יפיל אסימון ויוכיח כי המרחק כבר לא רלוונטי. החזון שלנו הוא שהעיר תהפוך לשער לנגב".

אתה לא מצטער על זה שלא נכנסת לכנסת?

"הנושא הזה של להיות חבר כנסת כבר מאחורי. בעיניי, בתפקיד של ראש עיר יש עוצמה בלתי רגילה, של יכולת לקבוע סדר יום, כאשר ביום אחד נדרשים להחליט החלטות רבות ומגוונות. אין תפקיד יותר מעניין, לא שר ולא ראש ממשלה".

אתה מתמודד ברשימה מפלגתית, המזוהה כליכוד. זה עוזר מול השלטון המרכזי?

"כן. גם בבחירות הקרובות אתמודד תחת רשימת מח''ל. זה עוזר בגישה לשרי הממשלה ולראש הממשלה. הממשלה הנוכחית מאוד קשובה לצורכי הנגב. כאשר קיבלתי את ההחלטה להתמודד לראשות העירייה, חצי שנה לפני הבחירות, עשיתי זאת מתוך תחושה אחריות גדולה לעיר, מתוך אתגר שראיתי לנגד עיניי, מתוך אהבה לעיר המדהימה הזו עם התושבים המדהימים. אני שמח שקיבלתי את ההחלטה ולראיה, התמיכה, של למעלה מ-60 אחוזים מהבוחרים".


הסכם הגג – ההסכם שישנה את פני העיר

בעשור הקרוב תיושם ותבוצע תכנית 'אופקים החדשה': עיר חדשה בת כ-9,000 יחידות דיור, יחד עם מוסדות ציבור, מתחמי מסחר ומוסדות חינוך. אופקים תתפתח מזרחה ובמקביל יימשכו תהליכי הפיתוח וההתחדשות של היישוב הוותיק באופקים.

לפני מספר חודשים נחלה עיריית אופקים הישג דרמטי שהושג לאחר 3 שנות עבודה מאומצת מול ממשלת ישראל בהובלת ראש העיר איציק דנינו והוא מימון סלילתו של כביש מקצר אופקים - שדה תימן. הכביש יקצר כמעט מחצית מזמן הנסיעה לבאר שבע ויקרב באופן ניכר את אופקים למטרופולין באר שבע. הכביש יהיה באורך של כ- 8.2 ק"מ (1 ק"מ עירוני ו- 7.2 ק"מ בינעירוני). תקציב סלילת הכביש יהיה בגובה של כ- 300 מלש"ח וכבר מגולם בתקציב המדינה לשנים 2017- 2018. מצדי הכביש מתוכניים מתחמי מסחר, תעשייה ותעסוקה במטרה לנצל את המיקום האטרקטיבי בין הערים אופקים ובאר שבע. צוותי העבודה של עיריית אופקים וחברת נתיבי ישראל מבצעת הפרויקט כבר החלו בפגישות תיאום לקראת פתיחת תהליכי התכנון והביצוע.מה שעתיד להבטיח את כל ההתפתחות ההיסטורית המתוארת מעלה יהיה הסכם הגג שנחתם בין עיריית אופקים לרשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר.


"עלות מגרש עומדת על 250,000 שקלים, לעומת מיליון בבאר שבע. הטבות מס באופקים, יחד עם הקרבה לבאר שבע, מייצרים חלון הזדמנויות של איכות חיים, חינוך ברמה גבוהה ודיור בר השגה"