סיכול הפיגוע בנרניה: כך היה אמור להתבצע הטבח הגדול אי פעם

העיתונאי שמעון איפרגן חשף באתר ''מאקו'' פרטים חדשים אודות תכנון פיגוע התופת באולמי נרניה בבאר שבע, שיכול היה להיות החמור בתולדות ישראל
send whatsapp messsage send FB messsage
הגי'אהד האיסלמי בעזה (צילום: מתוך אתר המודיעין jihadintel.meforum.org)

תושבי באר שבע צריכים להגיד תודה גדולה לאותם אנשי מערכת הביטחון - שב"כ וחוקרי יחידת פח"ע במשטרת מרחב הנגב – שסיכלו מה שהיה אמור להיות אחד הפיגועים הרצחניים אי פעם בישראל. לו הפיגוע היה יוצא אל פועל, העיר באר שבע והנגב היו מבכים היום מאות הרוגים, מספר דומה של פצועים קשה והאזור כולו היה נקלע למלחמה ארוכה, עם אבידות כבדות מאוד. מלחמה כזו, מטבעה, הייתה מעוררת משבר בינלאומי. אותם חוקרים עלומי שם מנעו פה אסון, שהיה מכניס מאות משפחות למעגל השכול ופורם את מרקם החיים העדין בנגב.

הלקח החמור והחשוב ביותר, הוא שגם אם אנחנו רחמנים בני רחמנים, יש דברים שאין לקחת בהם סיכון: מעסיקים עובד – רק בצורה מסודרת ולאחר בדיקה. במשטרה יכולים להסביר לכל מעסיק ולסייע בידו. נכון, עובד מסודר, ממוסמך ושומר חוק יעלה למעסיקים הרבה יותר. אבל אחרי קריאת הפרטים שנחשפו בחקירת תכנון הפיגוע בנרניה, לא יהיה מעסיק בנגב שיחשוב אחרת.

עד כה, פרטי החקירה נותרו חסויים. השבוע, הם נחשפו על ידי העיתונאי שמעון איפרגן באתר מאקו.

תכנון הפיגוע נולד בחודש ספטמבר 2015. בשעת לילה מאוחרת, בלילה קר מאוד בעיר חברון. "לבית החולים בעיר נכנס מחמוד אבו טהא, סוחר עזתי בן 41 שנסע לבקר את אחיו החולה. אלא שביקור החולים התמים למראה היה למעשה פגישה לצורך תכנון של אחד הפיגועים הרצחניים ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל", כותב איפרגן.

"דקות אחדות לאחר מחמוד הגיע לבית החולים גם קרוב משפחתו שפיק אבו טהא, תושב עזה ששהה בישראל באורח לא חוקי. באותו מעמד הציע מחמוד לשפיק שיצטרף אליו לביצוע פיגוע בגן האירועים "נרניה" בבאר שבע", כותב אירפגן. נרניה, אולם אירועים מוכר היטב לבאר שבעים ולתושבי הנגב, הוא כזה שאירח שמחות ואירועים של רבים מתושבי העיר ונחשב לאיכותי.

אולמי נרניה בבאר שבע. הפיגוע הגדול בתולדות המדינה (צילום: גוגל מפות)​​​​​​​

"לפוצץ את האולם ולחטוף אזרחים"

"המטרה היא לפוצץ את האולם במהלך חתונה ולחטוף אזרחים כדי לשחרר אסירים מהכלא", הסביר מחמוד לשפיק. "זה פיגוע גדול ואני צריך עוד אנשים שיעזרו, רובים, רימונים". שפיק הסכים והקמת החוליה החלה לצבור תאוצה לקראת ביצוע הפיגוע", נכתב בכתבה.

פיגוע הענק, שהיה גורם לאסון הגדול בנגב אי פעם ולסבך את האזור במלחמה, סוכל כאמור באוקטובר השנה, זמן קצר לפני שהפעולה הייתה אמור לצאת לפועל: שב"כ וחוקרי יחידת פח"ע במשטרת מרחב הנגב הצליחו לסכל את הפיגוע ולהביא למעצרם של המעורבים, שככל הנראה לא הרגישו כלל שהיו תחת מעקב, מגלה איפרגן בכתבה באתר "מאקו".

"זאת הייתה חוליה נועזת ומתוחכמת שהופעלה על ידי הג'יהאד האסלמי", מסביר בכתבה קצין משטרה. "הזרוע הצבאית רצתה לבצע פיגוע ראווה בישראל כדי להוכיח שיש לה יכולות מבצעיות לא פחות מלחמאס. ברגע האחרון נמנע אסון כבד ביותר".

אחד ההיבטים המדאיגים באופן ההיערכות של החוליה היה "גיוס אזרחים ישראלים על ידי ארגון טרור", כהגדרתו של הקצין. "זה מוכיח שהם נוקטים בכל השיטות כדי לפגוע בביטחון מדינת ישראל ואזרחיה".

פרטים חדשים נחשפו על ידי איפרגן: "ראש החוליה, מחמוד אבו טהא, היה מוכר בעזה כמי שרוכש סחורות בישראל ומוכר אותן לבעלי עסקים ברצועה. בשנתיים האחרונות היה מקבל מעת לעת היתר להיכנס לישראל למספר ימים לצורך עסקיו. לאבו טהא יש בישראל קרובי משפחה המתגוררים בישוב הבדואי תל שבע הסמוך לבאר שבע (אגב, לראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה יש שתי אחיות שמתגוררות בתל שבע ונשואות לאזרחים ישראלים). על פי גורמי מודיעין, בשנים האחרונות נחשפו ביישוב תאים קטנים של חמאס ושל הג'יהאד ונעצרו שם חשודים במעורבות בפעילות טרור.

החשוד המרכזי בפרשה, מחמוד אבו טהא // צילום: תקשורת שב''כ

"הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, "סראיא אלקודס", הסתמכה בתכנון הפיגוע על העובדה שמחמוד אבו טהא מחזיק בהיתר כניסה לישראל, מה שהיה אמור להקל עליו בגיוס חברי חוליה ואיסוף אמצעי לחימה. מאחורי התכנית עמד וואיל אבו טהא, פעיל בכיר בזרוע הצבאית וקרוב משפחה של שפיק ומחמוד".

בכתבה נחשף כי וואיל היה זה שטווה את החוטים מאחורי הקמת החוליה. "הוא תכנן את הפיגוע והורה לנו לבצע אותו", סיפר מחמוד בחקירתו בשב"כ ובמשטרה. "קיבלתי מוואיל את כל ההוראות, ואני זה שהצעתי לגייס את שפיק שעבד כמלצר ב'נרניה' ולבצע יחד איתו את הפיגוע. הוא הכיר טוב את האולם ויכול לעזור לנו במידע על מה שקורה בתוכו".

המחבל צילם תעודת זהות של קרוב משפחה – ואיש לא הרגיש בזיוף

שפיק, שנכנס מעזה לישראל לפני כשנתיים ושהה בארץ בניגוד לחוק, הצליח להשיג תעודת זהות של קרוב משפחתו, אזרח ישראלי בשם אוסאמה אבו טהא,  חושף העיתונאי שמעון איפרגן. הוא צילם אותה ללא ידיעתו כדי שיוכל להתקבל לעבודה כמלצר בגן האירועים. "הבאתי להם העתק של תעודת הזהות הישראלית שצילמתי והצגתי את עצמי בפני העובדים ובעלי האולם בשם דוד אבו טהא. הם האמינו שאני אזרח ישראלי. עבדתי שם יותר מחצי שנה, כולם קראו לי דוד ואף אחד לא חשד בי. הכרתי טוב את העובדים ואת כל מבנה האולם, את היציאות והכניסות. סמכו עליי לגמרי", סיפר שפיק בחקירתו.


חשבנו על כמה אפשרויות לביצוע. למשל, לזרוק רימוני יד לעבר החוגגים במהלך חתונה גדולה, להפעיל מטעני חבלה שיותקנו מתחת לשולחנות ולאחר מכן לשלוף רובים שנחביא בתוך פחי האשפה ולירות לעבר כולם".




"במהלך חודש מרץ השנה נפגשו וואיל ומחמוד במקום מסתור בעזה כדי למנוע אפשרות שמישהו יעקוב אחריהם או ינסה להאזין לשיחתם. "נפגשתי עם וואיל כמה פעמים בעזה, כמה חודשים לפני ביצוע הפיגוע. סגרנו את הטלפונים הסלולריים והרחקנו אותם מאזור הפגישה כדי שלא יעקבו אחרינו. היינו נפגשים במקומות מסתור סודיים", חשף מחמוד. "וואיל נתן את האישור לביצוע הפיגוע באולם. עדכנתי אותי בכל הפרטים. היו לנו הרבה שיחות".

"חודשיים לאחר מכן נפגש מחמוד עם שפיק "דוד" אבו טהא כדי לקדם את הביצוע. "ביקשנו מקבלן כוח אדם שהכרנו לאתר לנו דירה להשכרה כדי שאני ושפיק נוכל לגור שם ולהכין את התכנית", אמר מחמוד בחקירתו. "באחד הימים הגעתי לעבוד באולם יחד עם שפיק ובדקנו את המקום מכל הכיוונים. יציאות, כניסות, הכניסה מהמטבח לגן האירועים. חשבנו על כמה אפשרויות לביצוע. למשל, לזרוק רימוני יד לעבר החוגגים במהלך חתונה גדולה, להפעיל מטעני חבלה שיותקנו מתחת לשולחנות ולאחר מכן לשלוף רובים שנחביא בתוך פחי האשפה ולירות לעבר כולם".

השלב השני: להשיג אמצעי לחימה
השלב השני בתכנון הפיגוע היה השגת אמצעי לחימה - מטענים, רובים ורימוני יד. "אני ושפיק תכננו לפנות לתושב תל שבע, סוחר נשק שהכרנו, כדי להשיג לנו רובים ורימונים", ציין מחמוד.

מחמוד גייס למשימה גם את תושב תל שבע האני אבו עמרה ואת אחמד אבו טהא מעזה. אחמד, קרוב משפחה שנכנס לישראל לפני כחצי שנה, עבד כשיפוצניק וצבע בבאר שבע ונהג לישון בבית אחותו שהתגוררה בעיר. "שניהם הסכימו בקלות להצטרף לחוליה ולשתף פעולה עם מחמוד, שהיה המתכנן של כל הפרטים הזדוניים האלה", הסביר גורם במשטרה. "האני אבו עמרה ואחמד אבו טהא השתכנעו לפעול בלי שום קושי למרות שהיו מודעים היטב לכל הפרטים ולעובדה שאזרחים ישראליים עלולים לשלם בחייהם".

המחבל תכנן לחטוף אזרחים

"מחמוד גילה כיצד גייס למשימה את האני, האזרח הישראלי, ואת אחמד העזתי: "זה היה ב-16 באוגוסט השנה. ישבנו בסוכת אבלים בתל שבע והצעתי לו להשתתף איתנו בפיגוע. הבטחתי לו שתהיה לו פרנסה בשפע. הוא הסכים. אחר כך פגשתי את אחמד, שיצא לי לעבוד איתו כמה פעמים, וסיכמנו שהוא יצטרף אלינו. אמרתי לו שכשהוא יחזור לעזה נדאג לו לפרנסה טובה. הייתי אמור לסכם איתם את כל הפרטים לאחר שאחזור מעזה כדי לחדש את היתר הסוחר שלי להיכנס לישראל".

ב-19 באוגוסט חזר מחמוד לעזה בפעם האחרונה. "נפגשתי שוב עם וואיל כדי לעדכן אותו איך מתקדמת התכנית, האנשים שצירפתי. תיארתי לו איך נראה האולם, כמה אנשים נכנסים לשם באירועים ואיך הפיגוע יתבצע בפועל", אמר מחמוד. לדבריו, בשלב מסוים ביקש ממנו וואיל לבדוק גם אפשרות לבצע פיגוע חטיפה של אזרחים או חיילים: "וואיל ביקש שלא נתרכז רק בתכנון הפיגוע בנרניה, שנבצע גם פיגוע חטיפה כדי לשחרר אסירים ביטחוניים שיושבים בבתי כלא בישראל. היה חשוב לו שנחטוף אזרחים".

"כעבור שבוע חזר מחמוד לישראל ונפגש עם שלושת חברי החוליה כדי לוודא שכל אחד יידע את תפקידו בעת הפיגוע. "התכנית שלי הייתה ששפיק יכניס אותי ביום האירוע לעבוד ב'נרניה' ואז נכניס גם את השניים האחרים (אבו עמרה ואחמד אבו טהא). המטרה שלנו הייתה להכניס לאולם את הרימונים והרובים. האני ואחמד היו אמורים להיכנס לגן האירועים ולזרוק את הרימונים לעבר החוגגים, לאחר מכן להוציא את הרובים מפחי האשפה, לירות לעבר האנשים שרוקדים ולברוח מהמקום עם מכוניות", סיפר מחמוד.


עובד ב"נרניה" סיכם את הפרשה באוזני איפרגן: "מזל שהשב"כ והמשטרה עצרו אותם בזמן. כל ערב מגיעים לפה מאות ולפעמים אלפי אנשים לחגוג חתונות, בר מצווה. שפיק אבו טהא אכל איתנו, בילה פה, היה בן בית. הוא הגיש אוכל לאורחים בהמון אירועים. לחשוב שהוא תכנן לרצוח אותנו ואת האורחים זה מטורף לגמרי, הזוי. כל עובד שרוצה לעבוד פה עובר מאז בדיקות קפדניות מאוד".





בכתבה מציין איפרגן כי "חוקרי שב"כ והמשטרה שקיבלו מידע על כוונת חברי החוליה לבצע את הפיגוע הצליחו לאסוף מידע מודיעיני על חברי החוליה, מה שסייע לסכל את התכנית בטרם יצאה לפועל. לפני כחודשיים נעצרו חברי החוליה על ידי שב"כ, נחקרו והודו במעשים שיוחסו להם. שפיק, שהתחזה לדוד, הוביל את החוקרים למקום עבודתו בגן האירועים ותיאר בפניהם לפרטי פרטים כיצד הפיגוע היה אמור להתנהל.

"שפיק אבו טהא שהושתל לעבוד באולם כמלצר היה שותף לכל פרט ופרט מתכנית הפיגוע", טוען גורם במשטרה, "הוא ומחמוד היו הדמויות הדומיננטיות והובילו את המהלך בליווי צמוד של וואיל. מה שהכי מפחיד הוא שהם גייסו את שאר חברי החוליה בלי שום קושי".

במהלך חקירה שארכה כשבועיים הפלילו חברי החוליה אחד את השני וכן את וואיל אבו טהא. וואיל המתגורר בעזה לא נעצר, אבל נמצא בוודאי חזק מאוד על הכוונת של כוחות הביטחון.


קשר הטירור: השלוחה הפלסטינית של הג'יהאד האיסלאמי מודה לאירן ולנסראללה (צילום: MONITOR MIDEAST / YOUTUBE)


כתב אישום חמור
פרקליטות מחוז הדרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתבי אישום חמורים נגד הארבעה, בצירוף בקשה לעצור אותם עד תום ההליכים המשפטיים בנימוק שהם מהווים סכנה לציבור. מחמוד אבו טהא נאשם במגע עם סוכן חוץ, מסירת ידיעות לאויב, קבלת דבר במרמה, שהייה בישראל ללא היתר ופעילות בארגון טרור. הוא נאשם גם במעורבות ובכוונה לחטוף ולרצוח אזרח ישראלי.
שפיק אבו טהא נאשם בקבלת דבר במרמה, שהייה בלתי חוקית בישראל, התחזות לאדם אחר, מגע עם סוכן חוץ, קשר לסיוע לאויב וקשירת קשר לפשע. האני אבו עמרה ואחמד אבו טהא נאשמו בפגיעה בביטחון המדינה. התיק מנוהל על ידי הפרקליט הבכיר יואב קישון והמדינה צפויה לדרוש עונשי מאסר דו-ספרתיים.

עובד ב"נרניה" סיכם את הפרשה באוזני איפרגן: "מזל שהשב"כ והמשטרה עצרו אותם בזמן. כל ערב מגיעים לפה מאות ולפעמים אלפי אנשים לחגוג חתונות, בר מצווה. שפיק אבו טהא אכל איתנו, בילה פה, היה בן בית. הוא הגיש אוכל לאורחים בהמון אירועים. לחשוב שהוא תכנן לרצוח אותנו ואת האורחים זה מטורף לגמרי, הזוי. כל עובד שרוצה לעבוד פה עובר מאז בדיקות קפדניות מאוד".

בצמוד לגילוי הפרשה, אולמי נרניה הגיבו על המקרה: 

מרכז האירועים נרניה מבקש להודות לזרועות הביטחון על פעולתם היעילה והנמרצת לסיכול האירוע הביטחוני.
בשבועות האחרונים שיתפנו פעולה עם גורמי הביטחון בחשיפת המעורבים.
 נציין כי החשוד נקלט לעבודה לפי הנהלים הנדרשים וזאת לאחר שהציג מסמכים מזוייפים. פעלנו לפי הנהלים המקובלים  בכל המסעדות והאולמות בב״ש. אנו מגלים ערנות מוגברת, חידדנו והגברנו את נהלי האבטחה במתחם בתיאום ובאישור גורמי הביטחון. אנו נחושים להמשיך ולספק ללקוחותינו אירוע יוקרתי, בטוח ומוצלח כמיטב המסורת שלנו.