להפסיק לעשן, לוותר על אלכוהול, לחיות בריא: הנגב חייב להילחם בסרטן

היעדר מודעות לאבחון מוקדם, בושה ודיעות קדומות, פערים ברמת הטיפול הרפואי: איך קרה שבנגב התחלואה בסרטן גבוהה מהממוצע הארצי?
send whatsapp messsage send FB messsage

מחר תערוך האגודה למלחמה בסרטן את מבצע ''הקש בדלת'' יום ההתרמה בו נוטלים חלק תלמידים מכל רחבי הארץ. על אף ההתקדמות הגדולה בתחום הטיפול, עדיין לאבחון מוקדם ולאימוץ אורח חיים בריא חלק מכריע במאבק. 
בבירת הנגב יש מקום לדאגה: תחלואה גבוהה מהממוצע בסרטן המעי הגס ובסרטן הריאות בבאר שבע - כך עולה מדוח של משרד הבריאות הבודק את מגמות התחלואה באוכלוסיה, על פי מין, מגזר ומקום מגורים. זהו הדוח האחרון שפורסם בו ממצאים המעובדים על פי נתונים המתפרסים על פני מספר שנים. מעבר למספרים, לנתונים, למגמות, הרי מדובר בבני אדם ובחיי אדם. כל הדוחות מדברים על קשר ישיר בין הרגלים וסגנון חיים, לבין תחלואה. הנתונים שבים ועולים מדי כמה חודשים, אך ככל הנראה מעט מאוד נעשה למען העלאת המודעות לאיבחון המוקדם. 

בבאר שבע, למשל, אחוז גבוה של מעשנים בקרב יהודים ולא יהודים (37 אחוזים ו-48 אחוזים בהתאמה). דוחות של משרד הבריאות, אשר ראו אור במהלך השנה האחרונה, מדברים על אחוז גבוה של חולי סכרת בבירת הנגב, בגלל הרגלי תזונה לקויים וגם בשל חוסר ביטחון תזונתי על רקע מצב סוציו-אקונומי.

רפואה פחות זמינה, פחות מודעות להרגלי חיים בריאים ופחות מודעות לביצוע בדיקות לאיתור מוקדם - משפיעים על היקפי התחלואה ככל שמתרחקים ממרכז הארץ. אף כי קופות החולים מעודדות ומנגישות ביצוע בדיקות לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס, רבים, בין אם מחוסר ידיעה, או מבושה או אולי מתוך חשש (קולונוסקופיה כרוכה במעט אי נעימות, אך מצילה חיים), מוותרים על ביצוע בדיקות. 

עד כמה הבאר שבעים מודעים לנושא האבחון המוקדם? כותב שורות אלה פנה לעשרה חברים בפייסבוק, באופן אקראי. כולם תושבי באר שבע, בטווח הגילאים 35-50. כמה מהם עשו בדיקת דם סמוי בצואה? (בדיקה פשוטה, לא חודרנית, שעלולה לתת סמן ראשוני לקיום בעיה במעי הגס): 0. אף אחד לא עשה, והתשובה הייתה שתודה לאל, הם מרגישים טוב. רובם מעשנים קופסא ליום. איש מהם לא מקפיד על תזונה.  

אין זה סוד, כי תוחלת החיים בבאר שבע נמוכה מאשר במרכז . שיעורי התמותה ל-1000 איש בבאר שבע עומדים על 5.6 והם הגבוהים בארץ. גם תמותת התינוקות גבוהה באופן מובהק בקרב יהודים שאינם יהודים: 2.8 בקרב יהודים (במרכז הנתון הוא 1.7 ל-1000 לידות) ו-11 בקרב ערבים (במרכז הנתון הוא 4.8). גם שיעור מיטות האשפוז בדרום הוא הנמוך בישראל ועומד על 1.35 ל-1000 נפש (בתל אביב השיעור הוא 2.02 מיטות ל-1000 נפש). 

ראשי מערכת הבריאות בדרום זועקים פעם אחר פעם אך האיזור ככל הנראה נטול השפעה פוליטית, לקדם את האג'נדה חשובה הזו. דוח המעקב של מועצת הנגב הובדק את מידת יישומן של החלטות הממשלה בנושא הבריאות מגלה תמונה עגומה: רוב החלטות הממשלה בנוגע לשיפור מצבה של מערכת הבריאות לא בוצעו או בוצעו חלקית. בין היתר, מצויין בדוח, חסר כוח אדם בתחום הרפואה. אמנם מספר הנרשמים לפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון היה גבוה במיוחד השנה, אבל מערכת הבריאות בנגב אינה מסוגלת להציע לבוגרים שכר הולם. 

יש גם שעושים מצווה של סיוע ונתינה

האגודה למלחמה בסרטן הינה האחת מהעמותות המלוות את חולות וחולי הסרטן, המתמודדים והמחלימים. עמותות אחרות הינן לדוגמא "כמוני" ו"אחת מתשעה". מתנדבות ומתנדבים עוסקים בלב אוהב ובנתינה עמוקה באותם דברים שהם מחוץ לטיפול הרפואי: משיחת עידוד ועד לעודד את המתמודדים עם המחלה. הליווי האכפתי, ההקשבה, ההדרכה - ההליכה יד ביד בהתמודדות עם המצבים, עושים לא אחת את ההבדל התהומי.  



הכללים שיסייעו בהפחתת התחלואה והתמותה מסרטן, כפי שממליצה האגודה למלחמה בסרטן:
 
1. הימנעו משימוש בכל סוג של טבק.
2. דאגו שביתכם ומקום עבודתכם יהיה נקי מעישון.
3. שמרו על משקל גוף תקין.
4. הקפידו על ביצוע פעילות גופנית בחיי היום-יום והגבילו את הזמן שאתם מבלים בישיבה.
5. שמרו על תפריט תזונתי בריא ומאוזן.
6. הגבילו את צריכת האלכוהול.
7. הימנעו מחשיפה לשמש.
8. הימנעו מחשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים, במיוחד במקום העבודה, על ידי הקפדה על תקנות בטיחות וגהות בתעסוקה.
9. בדקו האם אתם חשופים לרמות גבוהות של קרינת גז ראדון בביתכם והפחיתו את רמות הקרינה, אם נמצאו.
10. לנשים: הנקה מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן - מומלץ להניק. טיפול בתחליפי הורמונים מגביר את הסיכון לסוגים שונים של סרטן - הגבילו צריכה של תרופות אלו.
11. וודאו כי ילדיכם משתתפים בתכנית החיסונים נגד הפטיטיס B  (לילודים) וחיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי (לנערות).
12. קחו חלק בתכניות סקר לאומיות לגילוי מוקדם של סרטן: המעי הגס (נשים וגברים), סרטן השד (נשים) וסרטן צוואר הרחם (נשים).
 
ועצה חשובה:
​​​​​​​