אבא עני-אבא עשיר: באר שבע והישובים הבדואים - בתחתית מדד החינוך

כרטיס אדום לנגב: העיר באר שבע והיישובים הבדואים נמצאים בתחתית מדד החינוך - כך עולה מבדיקה שערך אתר מדל''ן. בחלק מהיישובים הבדואים חל שיפור ניכר, באר שבע ממשיכה להתדרדר במדד
send whatsapp messsage send FB messsage
מאז שנת 2009, באר שבע יורדת במדד מדלן (צילום המחשה: Adityamanutd / CC BY SA 3.0)

נתון מדאיג: העיר באר שבע והיישובים הבדואים בנגב נמצאים בתחתית מדד החינוך של אתר מדל''ן. המדד מורכב  מממוצע משוקלל של מדדי בתי הספר שנמצאים באותה עיר, לפי מספר התלמידים בכל בית ספר, על פי התפלגות הציונים, ההישגים ונתוני אקלים בית הספר, עליו נשאלים התלמידים בבחינות המיצ"ב. באר שבע ממתגת את עצמה כבירת הסייבר ומרבים לדבר בה על מצויינות בחינוך. הנתונים חושפים תמונה אחרת, מדאיגה. על פי הנתונים, העיר גם ירדה במקום אחד, בהשוואה לשנה קודמת. 

המדד חושף את הפערים הבלתי נסבלים בין מרכז ודרום. בצמרת הטבלה מככבים יישובים ממרכז הארץ. בתחתית, יישובי הבדואים בנגב והעיר באר שבע. 

בדקו: עד כמה אלים בית הספר בו לומדים ילדיכם

מאחר ובתי הספר בישראל נתונים לסוגים שונים של מדידה ופיקוח (ממלכתי, חרדי, ממלכתי דתי, ערבי),  ציוני הבגרויות ונתוני המיצ"ב נחשבים למדדים הקובעים  להערכת הישגי בתי הספר והתלמידים ביישוב. נתוני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) מתייחסים גם לאקלים בית הספר (רמת האלימות, הקשר עם המורים, תחושת התלמיד ועוד). במסגרת מבחני המיצ''ב התלמידים נשאלים, בין היתר, מתי הוטל עליהם חרם לאחרונה, האם נפלו קורבן לאלימות מילולית או פיזית, האם המורים לועגים להם ואם תחושתם טובה בבית הספר. המורים נשאלים אודות העומס המוטל עליהם ותחושתם בבית הספר. 

המדד חושף פערים עצומים, שצריכים להדאיג כל הורה בבאר שבע ובנגב.  רוב הערים המובילות במדד מדלן נמצאות במרכז הארץ. רק שני יישובים ערביים הגיעו לצמרת המדד. בין עשרים הערים עם הישגי התלמידים הטובים ביותר במדינת ישראל לא נמצאת אף  עיר מהדרום. בין  20 המובילות – 17 ערים שייכות לדירוג כלכלי חברתי 7 ומעלה. הרשויות החזקות מציגות נתונים מרשימים בכל הנוגע להישגי תלמידיהם בבחינות המיצ"ב והבגרויות, הרשויות בדרום, שהן פחות מבוססים ועם מדדי עוני גבוהים, נמצאות בתחתית הטבלה. 

מגמה מדאיגה: באר שבע מתדרדרת במדד מדלן (צילום מסך מתוך אתר מדל''ן)

באר שבע ירדה בדירוג במדד, בחלק מהערים הבדואיות - שיפור גדול

הנתונים הנחשפים במדד, שהוזמן על ידי אתר YNET, מגלים לא מעט הפתעות: היישוב חורה מדורג כלכלית חברתית בדירוג הנמוך ביותר - 1. עם זאת הוא זוכה לציון 43 ורושם עלייה גבוהה במדד, של 3 ציונים.
גם העיר רהט, שהיא בתחתית הדירוג חברתי כלכלי רושמת עלייה גדולה, של  5 ציונים וממוקמת בציון 20. ערערעה בנגב עולה בשני ציונים וממוקמת בציון 27. שגב שלום עולה ב-7 נקודות במדד וזוכה לממד 31. באר שבע ונתיבות יורדות במקום אחד. באר שבע, בה 84 בתי ספר, מדרדרת למדד 41. בשנת 2009 המדד שלה היה 47. הערים בנגב נמצאות בתחתית המדד, הרחק מהממוצע הארצי ועוד יותר רחוק מצמרת הטבלה, הנשלטת על ידי ערי המרכז. 

מפת הפערים של ישראל: בירוק, יישובים בעלי מדד הישגים גבוה בתחום החינוך. בכתום - צהוב - אדום, יישובים בעלי הישגים נמוכים (צילום מסך מתוך אתר מדל''ן)

באר שבע מבקשת למתג את עצמה כבירת הסייבר, כעיר אוניברסיטאית, כבירה של הזדמנויות. התנונים האלה מרסקים את המיתוג לרסיסים. ילד שלא יודע אנגלית, שהישגיו במתימטיקה, פיזיקה, כמו גם במצועות ריאליים אחרים, ספק אם יוכל להתקבל ללימודים אוניברסיטאיים. הוא לא יעבור את בחינות הסף. מאבק למתן הקלות לצעירים מהדרום, בדומה לאלו שמקבלים סטודנטים מהמגזר הבדואי נוהל לאחרונה על ידי פעילים חברתיים מבאר שבע.

הנתונים מאשרים את מה שהיה ידוע מזמן: במדינה בה מתהדרים ב''חוק חינוך חינם'', אם ההורים עשירים ומתגוררים ביישוב מבוסס, הילד שלהם יזכה לחינוך טוב יותר ולסיכוי טוב לאין שיעור להתקדם בחיים. ילד בנגב רק יכול לחלום על רמת חינוך כזו.

המצוקה גדולה ביישובים הבדואים, הנמצאים בתחתית הדירוג הכלכלי חברתי ונחמים על דברים בסיסים, כגון תשתיות, מבני חינוך ראויים ואיפול תחנות הסעה בטוחות לתלמידים. בבתי הספר ביישובי הבדואים נעשה מאמץ עילאי לשפר את ציוני התלמידים. המאמץ המתמשך נושא פרי, כאשר רואים את ההשתלבות של הצעירים בלימודים אוניברסיטאיים, בלימודי רוקחות, סיעוד והנדסאות. 

הפערים בחינוך גובים מחיר חברתי גבוה

המחיר החברתי שהפערים האלה גובים - גבוה מאוד. לו המדינה הייתה משקיעה היכן שבאמת צריך, בנגב וביישובים הבדואים, דור שלם של ילדים היה יוצא לחיים טובים יותר. הממשלה משקיעה היכן שיש קבוצות לחץ ואליטות. מבאר שבע ומיישובי הבדואים לא נשקפת לה סכנה אלקטורלית. היא מקבלת את הקולות באופן אוטומטי, גם בלי להזיז אצבע. גם בבאר שבע לא קמה זעקה בנושא החינוך. להיפך: קולות ביקורת מתוייגים מיידית כאנטי פטריוטים.

אלא שעל פי מדד מדל''ן, העיר באר שבע הולכת ומתרחקת באופו עקבי מהממוצע הארצי. על פי מדד מדלן, הממוצע הארצי עומד על 55. בשנת 2009 הציון של באר שבע היה 47. נכון ל-2017, באר שבע ירדה במדד מדלן והציון עומד על 41. רק בשנה האחרונה, היא ירדה בציון אחד במדד זה. 

מדוע באר שבע מתדרדרת במדד מדלן?

מדוע זה קורה? אין זה סוד שמשפחות רבות בבאר שבע קורסות תחת נטל ההוצאות, כאשר סעיף ההוצאה הכבד ביותר הוא הדיור. יש מי שמשלמות שכר דירה גבוה ואחרות, קרוסות תחת נטל המשכנתא. בבאר שבע השכר נמוך, גם מול משרה מקבילה ושווה במרכז. כ-38 אחוזים מהשכירים בבאר שבע אינם משתכרים שכר מינימום. האפשרות של משפחה כזו להשקיע בחינוך חוץ בית ספרי, בשיעורים פרטיים ובכלל, בלהקנות לילד עולם תרבותי רחב, קטן יותר. 

''אני ובעלי כיום בגיל פנסיה אבל ממשיכים לעבוד, כי כל מה שהיה לנו - הלך לחינוך הילדים. התוצאה היא שאין לנו היום חסכונות'', מספרת שרה (שמה הפרטי, לבקשתה, שמור במערכת), המתגוררת בשכונה י''א. ''ילד אחד למד מחוץ לבאר שבע. היה פה בתיכון וזה לא היה זה. אז הוא למד מחוץ לעיר. הבן הגדול למד חלק בבאר שבעו חלק בפנימיה. עשינו הכל לתת להם כמה שיותר, אם זה מחשבים, ספרים, נסיעות לחו''ל במסגרת חילופי נוער. היום שניהם תודה לאל עובדים, אבל לא חיים בבאר שבע. הקרבנו הרבה למענם. באיזה שהוא מקום, רצינו לתת להם את ההזדמנות שלא הייתה לנו כילדים בבאר שבע".

''אין היום דבר כזה לא לדעת שפות, לא לשלוט במחשב. אמרתי לילדים שבלי חינוך אין להם עתיד ונוציא כסף מתחת לאדמה כדי לתת להם הזדמנות. זה לא סוד שבמרכז בתי הספר טובים יותר. אני רואה את זה כשאני מבקרת קרובים שגרים ברעננה ורואה את הילדים ואת עולם המושגים שלהם. פה, כשהבנים שלי היו צעירים, זה היה גם להיות מעורבים בחיי החברה שלהם ולשים להם גבולות למי הם מתחברים ולמי לא. זה היה קשה''.

 כאשר רמת החינוך נמוכה, היא משליכה על כל תחומי החיים. יכולתו של צעיר, שרמת השכלתו נמוכה יותר, להתשלב בחיים בוגרים בעלי הישגים, נמוך יותר. רואים זאת בנתוני הגיוס בבאר שבע, במיצוי לקצונה והיקפי הגיוס לשירות משמעותי. בבאר שבע דובר רבות על העברת בסיס חיל המודיעין לעיר. מספר הבאר שבעים שמצליח להשתלב ביחידות העלית הטכנולוגיות של צה''ל נמוך. ללא השכלה, הסיכוי הוא שצעיר באר שבע ישלתב בדרך כלל בעבודות בשכר נמוך יותר או יפנה לפתרון שרק נראה קל: ''לפתוח עסק''. 

אלא שאז הוא יגלה עלויות תפעול כבדות ויהפוך לחלק מהסטטיסטיקה העצובה של באר שבע, העיר שמובילה על פי פירמת דאן אנד ברד סטריט, בהיקף העסקים בסכנת סגירה.