''מצפים מהפרקליטות לדרוש עונש מוות לרוצח השפל, אזרח ישראלי שבגד''

הבוקר, שלישי, נערך דיון הוכחות ראשון במשפטו של המחבל חאלד אבו גודה שרצח לפני חצי שנה את סמל רון קוקיא ז''ל. אביו של רון: ''אני מקווה שחוק עונש מוות יקודם בכנסת''
send whatsapp messsage send FB messsage
משפחתו של סמל רון קוקיא ז''ל, הבוקר, באולם המשפט (צילום: משה כהן)

דיון הוכחות ראשון במשפטו של המחבל חאלד אבו גודה שרצח לפני חצי שנה את סמל רון קוקיא ז"ל, התקיים הבוקר, שלישי, בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

באולם המשפט נכחו עשרות אנשים, בהם בני משפחה, חברים מהמגזר היהודי והבדואי ופעילי תנועת "אם תרצו".

אביו של רון ז"ל, בועז קוקיא, אמר לפני הדיון: "מדינת ישראל אינה עושה מספיק כדי להלחם ולהפחית את הטרור. אנו מצפים מהפרקליטות לדרוש עונש מוות לרוצח השפל שהוא אזרח ישראלי שבגד במדינתו. אין שום סיבה להחזיק בכלא רוצחים שפלים הנדונים למאסר עולם. אני מקווה שחוק עונש מוות יקודם בכנסת ויקרה כמו גם חוק קיזוז כספים לרשות הפלסטינית, המסיתה לטרור ומשלמת למשפחות הטרוריסטים  ובכך מחוללת  את כול מעגל  הטרור בישראל".

קוקיא התייחס גם למשפחת הרוצח: "עברו כמעט שישה חודשים מרצח רון ואבי הרוצחים עודה אבו גודה לא גינה את המעשה. עודה הוא זרע הפורענות, בכך שיש לו כמה נשים שחלקן לא רשומות כחוק כמו אימו של אחד הרוצחים שהיא פלסטינית. אנו דורשים מהרשויות לטפל פלילית ואזרחית באב הרוצחים בגלל שעבר על החוק לפני הרצח ובמיוחד אחריו, בכך שהחזיר את אם הרוצח פעמיים אחרי גירושה והוסיף חטא על פשע. אי הטיפול עד כה בהפקרות של אבי הרוצחים על ידי הרשויות מהווה הזנחה בתפקידם ואחריותם, ויגרום במגזר הבדואי לזלזול ואי כיבוד החוק דבר אשר יביא לפעולות טרור נוספות''.

סמל רון קוקיא ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

"הרצח של רון פגע בדו קיום  בין היהודים לבדואים תוך כבוד הדדי וכבוד למדינה ושאותו אנו רוצים לשפר ולחזק. מצב החוק והסדר בנגב לא טוב ויש לטפל בבעיה במלוא הכוח. אנו מחזקים את המשפחות השכולות מפורום "בוחרים בחיים" ודורשים יחד איתם לקדם לאלתר את חבילת ההרתעה נגד אותם טרוריסטים. עונש מוות למחבלים-עכשיו".

הפיגוע הראשון בערד - תזכורת

החייל, סמל רון קוקיא ז''ל נרצח בפיגוע דקירה בערד, ב-30 בנובמבר,  בעת שהמתין בתחנת הסעה לחיילים בערד, ונשקו האישי נחטף ממנו. יממה בלבד לאחר מכן, ב-1 דצמבר, בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, נעצרו ונחקרו שני חשודים בביצוע פיגוע, חאלד וזאהי אבו ג'ודה, אזרחים ישראלים תושבי הנגב, ללא פעילות בטחונית מוכרת מהעבר. זהו הפיגוע הראשון שהתרחש בערד.

בחקירה בשב״כ ובמשטרה הודה חאלד כי רצח את החייל וחטף את נשקו, וכי זאהי שימש כאיש סודו ואף סייע לו לאחר ביצוע הפיגוע. את ההחלטה לרצוח חייל צה"ל ולחטוף את נשקו קיבל חאלד בשל רצונו "לעשות מעשה למען הפלסטינים, וכנקמה על פעילות צה"ל באיו"ש וברצועת עזה". עוד העלתה החקירה כי חאלד מזדהה עם ארגוני טרור ומחזיק בדעות קיצוניות.

בתחילה תכנן חאלד לחטוף חייל כדי לקדם שחרור אסירים פלסטינים. לצורך ביצוע החטיפה תכנן חאלד להשתמש בחומרי הרדמה, אליהם היה נגיש מתוקף עבודתו בבית החולים סורוקה.

אחרי פרסום פרטי הפרשה מיהרו להבהיר בסורוקה כי "מדובר בתלמיד מכללה באשקלון שאינו עובד ביה״ח. הגיע להתנסות בתחום לימודיו ושהה בביה״ח כשבועיים".

פינת ההנצחה שהקימו תושבי ערד, במקום בו אירע הרצח (צילום: ירון רבינוביץ', עורך עיתון הצבי - ערד)

בהמשך תכנן חאלד לרצוח חייל וכן לחטוף את נשקו, כדי שישמש בעתיד לפיגועים נוספים. חאלד רכש רכב לצורך מילוטו לאחר ביצוע המעשה, וכן הסתיר מבעוד מועד כספים שנועדו למחייתו במקום מסתור.

בחודשים אוקטובר-נובמבר יצאו חאלד וזאהי, כשברשותם סכין, לסיורים רכובים באזור ערד ואף ביצעו תצפיות במטרה לאתר חייל, לחטוף את נשקו האישי ולדקרו למוות. ב-30 בנובמבר, בשעות הערב, במהלך נסיעה ברחבי ערד, הבחין חאלד בחייל רון קוקיא ז"ל, דקר אותו למוות וחטף את נשקו. בסמוך לאחר הרצח פגש חאלד בזאהי והשניים הסתירו את נשקו של החייל, שהוסגר על-ידי כוחות הביטחון במהלך חקירתם. ביום ראשון תגיש פרקליטות דרום כתבי אישום כנגד השניים.

ראשי הציבור הבדואי בנגב ואנשי היישובים הבדואים הסמוכים לערד גינו את הפיגוע. ראש עיריית רהט, טלאל אלקרינאווי, אמר אז: "כל האוכלוסייה הבדואית מזועזעת מהמקרה הזה. זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר, חד משמעית, אנחנו לא מעכלים את זה, זה לא התחום שלנו, לא הכיוון שלנו, לא לזה אנחנו מחנכים. אנו מגדלים את ילדינו שיגדלו עם השענים שלנו, היהודים באהבה. אנו חשים את הכאב של משפחת קוקיא, הוא כמו אחד מהבנים שלנו, זה הבן שלנו".  שייח'ים אחרים קראו להחמיר בדין ואף לשקול הטלת עונש מוות.