בחירות 2018 / ב''ש: איסור גורף על עובדי עירייה להשתתף בתעמולה

לא פעילות מפלגתית, לא פוסטים ברשתות חברתיות, לא תיוגים ולא שימוש בציוד עירוני: מנכ''לית עיריית ב''ש פרסמה הנחיות מחמירות לקראת הבחירות המוניציפליות. עובד שייפר אותם עלול לעמוד לדין פלילי
send whatsapp messsage send FB messsage
עיריית ב''ש. חוזר מיוחד לעובדים (צילום: דני בלר)

עובדי עיריית באר שבע קיבלו בסוף השבוע, מעט אחרי ישיבת המועצה האחרונה לקדנציה זו, חוזר ובו שורת איסורים מחמירים, לקראת הבחירות המוניצפליות. ההנחיות מתבססות על 75 (א') חוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965, עם התאמה לעידן הדיגיטלי. זוהי למעשה הפעם השניה בה נערכות בחירות מוניצפליות בעידן הרשתות החברתיות. אמנם פייסבוק נפתחה לשימוש הקהל בשנת 2006, אך חלפו כמה שנים טובות עד שסמארטפונים וגלישה סלולארית הפכו לנחלת הכלל בארץ ובבאר שבע בפרט.

בין האיסורים המחמירים על עובדי עיריית ב''ש: בין היתר חל איסור להשתמש בדפי אינטרנט עירוניים לצורך תעמולת בחירות. חל איסור לשתף פוסטים של מועמדים, לרבות של ראש הרשות. חל איסור לתייג עובדש עיריית במודעת בחירות ברשתות החברתיות. אם הדבר ייקרה, באחריות העובד להסיר את התיוג ולא משנה אם התיוג נעשה בידיעתו והסכמתו או לא. 

מועצת העיר הריקה (צילום: דני בלר)​​​​​​​

על בכירי הרשות חל איסור לבקש מהכפופים אליהם בבקשה לסיוע בפעילות פוליטית כלשהיא. האיסורים חלים לא רק על עובדי העירייה, אלא גם על עובדי חברות וגופים עירוניים. האיסור חל גם על שימוש בטלפונים, מחשבים וכל ציוד עירוני, לצורך תעמולת בחירות. על עובדי הרשות, גם בחברות והגופים העירוניים נאסר לתלות שלטי תעמולה גם על הבתים הפרטיים שלהם. 

כמו כן, חל העובדי הרשות איסור לערוך סקרי בחירות. 

עוד מסב החוזר את תשומת לבם של העובדים, כי אתר הרשות ודף הפייסבוק של הרשות, הינם משאבים של הרשות המקומית.

החוזר שהופץ בין העובדים (צילום סלולרי)​​​​​​​

סעיף 75 (א')  - תעמולת בחירות על ידי עובדי המדינה וחיילים (תיקון מס' 4) תשכ"ט-1969 (תיקון מס' 45) תשע"ד-2014, עליו מבוססת ההודעה מציין בפירוש כי ''עובד המדינה, כולל עובד שירות התעסוקה, רשות הפיתוח וכן עובד של רשות מקומית, של הסוכנות היהודית, של הקרן הקימת לישראל או של תאגיד השידור הישראלי, אשר יש להם סמכות מינהלית, לרבות סמכות לפי תקנות ההגנה (שעת חרום), 1945, או תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל, לא יקחו חלק בתעמולת הבחירות בתחום רשות מקומית שבה מתקיימות בחירות. (ב') מתקיימות הבחירות למועצה ביום שבו מתקיימות גם הבחירות לכנסת, לא יקחו חלק העובדים המפורטים בסעיף קטן (א) בתעמולת הבחירות בשום רשות מקומית''. בחוזר שהופץ בין עובדי העירייה מצויין כי עובד שיפר את ההוראות יועמד לדין משמעתי ומקרים מסויימים, לדין פלילי.

​​​​​