בעוד הפינוי-בינוי זוחל בבאר שבע, שכונה חדשה תוקם ליד העיר העתיקה

במקום לחדש את הקיים, בבאר שבע בונים חדש: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס, אישרה להפקדה את תוכנית ''נויה על הנחל'', בה יוקמו מגדלים ודירות להשכרה לטווח ארוך
send whatsapp messsage send FB messsage
קרדיט: משרד גיורא גור אדריכלים

הוועדה המחוזית דרום החליטה לאשר להפקדה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בבאר שבע, ‘’נויה על הנחל''. התוכנית כוללת 840 יחידות דיור - מתוכן דירות קטנות ודירות להשכרה ארוכת טווח, בית ספר חדש, שטחי מסחר ותעסוקה ומלון. השכונה החדשה תקום במתחם המלאכה הסמוך לעיר העתיקה בבאר שבע. התוכנית מהווה את הסנונית הראשונה בהליך המעבר של המתחם ממתחם מלאכה למתחם מעורב שימושים ומוטה מגורים.

התוכנית, שהוגשה על ידי היזם דוד זגדון, הינה על שטח של כ-38 דונם. התוכנית כוללת 840 יחידות דיור, שיוקמו ב-11 מבני מגורים: שני מגדלים בני 30 קומות, מבנה בן 14 קומות, ו-8 מבנים בני 10 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-168 יוקצו לטובת דירות קטנות מאוד של עד 55 מ"ר, כ-210 יוקצו לטובת דירות קטנות של עד 75 מ"ר, וכ-70 יוקצו לטובת דירות בשכירות ארוכת טווח.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מקצה שטח של כ-6.1 דונם לטובת הקמת בית ספר שכונתי, כ-5,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו במפלס הרחוב והטיילת, בניין לתעסוקה בן 10 קומות, ומלון בן 10 קומות ובו 140 חדרים.

כמו כן, במסגרת התוכנית יושלם מקטע נוסף בטיילת לאורך נחל באר שבע, שיחבר בין פארק הנחל, הסינמה סיטי,  וגן הפעמון, וכן מציעה הקמת גשר שיחבר את השכונה החדשה לשכונת נווה נוי מדרום אליה.



בבאר שבע קמו שכונות חדשות - והישנות מתיישנות

בשנים האחרונות קמו לא מעט שכונות בבאר שבע: סיגליות ורקפות, פארק הנחל ומתחם וסרמיל. לעומת זאת, קידום נושא הפינוי-בינוי בשכונות הוותיקות, בלב ליבה של באר שבע מתנהל בעצלתיים: מתוך 8 מתחמי התחדשות עירונית, רק 1 במצב ביצוע, שתקוע מפברואר 2016 בשלב המיסוי. משיחות רקע עם גורמי נדל''ן, עולה כי מדובר בשיקול כלכלי גרידא. סף הכדאיות לפינוי-בינוי הוא שווי דירה של כ-2.5 מיליוני שקלים לדירה בת 75 מ''ר  בערך. בשווי הזה, הדיירים יקבלו דירה חדשה, אך לא גדולה בהרבה. 

בבאר שבע אכן ישנה תנופת בניה. יש הרואים בה יוזמה מבורכת ואחרים, מבקרים את ההתפשטות של העיר כלפי חוץ. לטענתם, צריך לפעול מהיר להתחדשות עירונית וגם חברתית של השכונות הוותיקות, בהן אוכלוסיה פחות אמידה.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', דווקא בירך על הקמת השכונה: ‘’שכונת מגורים חדשה תוקם בבאר שבע! הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה להפקדה תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם המלאכה, הסמוך לעיר העתיקה.  מתחם המלאכה יעבור בשנים הקרובות מהלך משמעותי של התחדשות עירונית ויהפוך למתחם עירוני תוסס, מעורב שימושים עם שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר לצד מבני חינוך, ציבור ושטחים לטובת הציבור. המתחם יהווה מנוע צמיחה של העיר והאזור כולו ובכוונתנו להמשיך ולקדם תוכניות דומות במתחם עם מנהל התכנון ועם יזמים על מנת להמשיך ולחזק את מעמדה של העיר באר שבע כמטרופולין הדרומי''. 

מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל: "מדובר בתוכנית אשר תהווה זרז משמעותי להנעת שינוי אפיו של מתחם המלאכה למוטה מגורים ועירוב שימושים בזכות היקף יחידות הדיור המשמעותי המוצע שיהווה מאסה קריטית במתחם. מגוון השימושים המוצע בתוכנית לצד המגורים יעודד יצירה של אקו-סיסטם מקומי אשר יתרום לצמצום היוממות אל מחוץ לשכונה והעיר, שכונה המציעה דיור איכותי ומגוון שבה ניתן גם לעבוד, לצרוך שירותי מסחר ופנאי, ליהנות משטחים ציבוריים פתוחים איכותיים ומורשת היסטורית מקומית". התוכנית נערכה על ידי ע"י משרד גיורא גור אדריכלים.