''איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית תוך שבועות'', חושף מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

רפאל מריאנו גרוסי מגלה עוד כי אירן מעשירה אורניום באתרים לא מפוקחים ואינה מאפשרת גישה לפקחי סבא''א. אירן: ''מדובר באורניום למטרות רפואיות''
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום: שאטרסטוק

איראן נמצאת ‘’במרחק שבועות'' מלהחזיק מספיק אורניום להכנת פצצה גרעינית - כך אומר רפאל מריאנו גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)בראיון לרשת ‘’דויטשה וולה'' (Deutsche Welle), רשת השידור הציבורית של גרמניה.  לדברי גרוסי, איראן מונעת גישה של פקחים לאתרי העשרת אורניום וכי ישנן עדויות להעשרת אורניום באתרים לא מפוקחים. 
 


גרוסי אמר בראיון  כי “תקיפת מתקנים גרעיניים היא NO GO מוחלט”, לדבריו הוא רואה ‘’מגמה מדאיגה של איום בתקיפה גרעינית או הפלת נשק גרעיני''
 



עם זאת, גרוסי סבור, במידה של תמימות, "זה לא אומר שלאיראן יש או יהיה לו נשק גרעיני בפרק הזמן הזה". לדבריו, לשם הרכבת פצצה גרעינית דרושים רכיבים אחרים, שלמיטב ידיעתו אינם בידי האיראנים. לטענת איראן, האורניום המועשר דרוש לה ‘’למטרות רפואיות''.

וידאו: הדיווח ברשת DW הגרמנית 

רשת החדשות הציבורית הגרמנית מפרסמת את הראיון עם גרוסי  Rafael Mariano Grossi, באתר שלה. גרוסי, מנכ''ל סבא''א - IAEA, מבסס את הקביעה שלו על פי מידע שבידי הסוכנות, אשר מצדה טוענת כי היא ‘’מחויבת לקדם דיאלוג עם טהראן''. לטענת ראש סבא"א, הסוכנות לא מקבלת את "מידת הגישה הנחוצה" למתקנים איראניים.

לדברי גרוסי, למרות שהעשרת אורניום ברמות כמעט של דרגת נשק היא ‘’סיבה לדאגה, אי אפשר להסיק את המסקנה הישירה שלאיראן יש כעת נשק גרעיני''. "ראש נפץ גרעיני שמיש דורש דברים רבים אחרים ללא תלות מהייצור של החומר הבקיע".

"סיפרתי לעמיתיי האיראנים פעם אחר פעם [...] כי פעילות העשרת האורניום גורמת להרמת גבות ומתווספת לעובדה שאנחנו לא מקבלים את מידת הגישה והשקיפות הדרושה… “כשאתה מחבר את כל זה ביחד, אז, כמובן, אתה מסיים עם הרבה סימני שאלה.” גרוסי הדגיש כי הממצאים לא פתורים שבידי סבא"א, לרבות עקבות של אורניום מועשר במקומות בלתי צפויים, החמיר את רמת הספקות לגבי השקיפות של איראן. לדבריו, הסוכנות מנסה לנהל ‘’דיאלוג עם אירן''.

 

סרכזות להעשרת אורניום באיראן (צילום: שאטרסטוק)



גרוסי אמר בראיון  כי “תקיפת מתקנים גרעיניים היא NO GO מוחלט”, לדבריו הוא רואה ‘’מגמה מדאיגה של איום בתקיפה גרעינית או הפלת נשק גרעיני''. “אני מאמין שהנורמליזציה הזו של דיבורים על נשק גרעיני, הפלת נשק גרעיני, השגת נשק גרעיני היא בהחלט מצערת”.

בוועדה לאנרגיה אוטמית האיראנית -  سازمان انرژی اتمی - AEOI - סאמנה אנרג'יה אטומי - טוענים כי האורניום המועשר משמש אותה למטרות  אזרחיות ורפואיות''. לטענת ראש הסוכנות האירנית, מוהמד אסלמי, איראן מתכננת להקים תחנות כוח גרעיניות בהפסק של 20 גיגה-וואטים בחוזסטאן, בושהר, סיסטאן, הומוזגאן ובלוצ'יסטאן.