הסוף להסגר כלבים בכלביות? ייתכן ויומר בהסגר ביתי ובמאסר הבעלים

ועדת שרים אישרה את תכנית משרד החקלאות המתירה הסגר ביתי לכלבים שנשכו. השר אורי אריאל: "התיקון מאזן בין צמצום הסיכון להדבקות בכלבת לבין רווחת בעלי חיים"
send whatsapp messsage send FB messsage
כלב בהסגר העירוני בבאר שבע (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק 'כלבים של אף אחד')

הסוף להסגר כלבים בכלביה בבאר שבע, שעלתה לאחרונה לכותרות? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את תיקוני משרד החקלאות לפקודת הכלבת לקראת הסגר בית לבעלי חיים שנשכו. התיקונים לחוק התקבלו בעקבות המלצה של ועדה בין משרדית שבחנה את הנושא. הכוונה היא לצמצם, עד כמה שניתן, את ההסגר של בעלי חיים שנשכו בכלביות העירוניות ולהמיר את ההסגר בהסגר ביתי ובהטלת קנסות או מאסר הבעלים. 

פקודת הכלבת מחייבת כי בעל חיים שנשך אדם או יובא להסגר, על ידי בעליו, תוך 24 שעות ממועד הנשיכה. מטרת ההסגר הינה למנוע נשיכות ומגע נוספים, ולבחון האם בעל החיים מראה סימנים קליניים שעשויים להצביע על חשד למחלת הכלבת. שר החקלאות, אורי אריאל, הביא היום, ראשון, לאישור ועדת שרים לחקיקה תיקונים לפקודת הכלבת שיאפשרו תצפית בית לבעלי חיים שנשכו. התיקונים לחוק מתבססים על עבודת ועדה לבחינת הנושא, שמינה מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, במטרה לבחון את האפשרות להנהיג תצפית כלבת ביתית בכלב או חתול שנשך ובכך להקל עליו ועל בעליו. הוועדה, שכללה נציגים ממשרדי החקלאות והבריאות ורופאים וטרינרים רשותיים ופרטיים, הגדירה קריטריונים שיאפשרו זאת מבלי להגדיל את הסיכון לבריאות הציבור. 

האיזון בין ההגנה על בריאות הציבור לבין ההקלה בדרישות התצפית בכלב שנשך אינו פשוט שכן מחלת הכלבת היא מחלה סופנית, חשוכת מרפא. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי ומוחלט. במקרה של חשש להדבקה ניתנת לבני-אדם סדרה של זריקות חיסון, המגינות מפני המשך התפתחותה של המחלה. מתחילת שנת 2017 נרשמו בישראל 12 אירועי כלבת בבעלי חיים שונים (אך לא בבני אדם). כל שנה מוסגרים כ- 3,000 כלבים בכלביות של רשויות מקומיות עקב אירועי נשיכה. במרבית המקרים מדובר בכלבים ביתיים ומחוסנים ללא תסמינים קליניים המעלים חשד לנגיעות בכלבת ומבלי שיש חשד למגע שלהם עם בעל חיים החשוד בנגיעות בכלבת. במקרים אלה, בתום תקופת ההסגר, משוחררים הכלבים להחזקת בעליהם. להערכת המשרד, תיקון החקיקה יוביל לכך שיותר ממחצית מהכלבים הנושכים לא יועברו להסגר בכלביות הרשותיות, וניתן יהיה להסתפק לגביהם בביצוע תצפית ביתית. 

הצוות סבר כי שעה שמידע הנוגע לחיסון כלבים מצוי בידי השירותים הווטרינריים ובידי הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, אין הצדקה שבכל מקרה של נשיכה, יוחזקו הכלב או החתול בהסגר ברשות המקומית. לפיכך, ניתן להסתפק, במקרים המתאימים, לגבי כלבים וחתולים, בביצוע תצפית כלבת בבית הבעלים. 

תיקון נוסף מתייחס למשך ההסגר, מאחר שפרק זמן של 10 ימים ממועד הנשיכה הוא פרק הזמן הנדרש לאיתור המחלה בבעל החיים הנושך, מוצע לתקן את הפקודה כך שתקופת החזקת בעל החיים הנושך בהסגר תימנה ממועד הנשיכה ולא ממועד תחילת ההסגר. יחד עם זאת, כדי להרתיע ממצב בו בעליו של בעל החיים נמנע במכוון מהעברת בעל החיים להסגר, ובכך עלול להביא לחיסון מיותר של מי שננשך (ובדרך כלל מדובר בילדים), מוצע להחמיר בעונש כאשר מופרת הוראה זו לשנת מאסר, וכן לקבוע קנס משמעותי על סך 2,000 ₪, ובנוסף 200 ש"ח לכל יום בו נמשכת העבירה.