ככה נראית ''ההסדרה'' עם חמאס: מהומות בגדר, בלון חבלה בבארי

ישראל אמנם לא מדברת עם חמאס (לפחות לא רשמית), אך הסכימה לתכתיבים שלה: ישראל לא תתקוף וחמאס תתחייב על שקט לפי ראות עיניה. ככה זה נראה היום, שישי בצהריים
send whatsapp messsage send FB messsage
ההסדרה: מימין - מהומות בגדר, 100 פצועים. משמאל: בלון תבערה בבארי (צילום: ערוץ אל אקצה, צוות כיבוי נגב)

מהומות בגדר הרצועה, בלון תבערה בבארי וכוננות בצה''ל: ככה נראית ההסדרה עליה הסכימה ישראל מול חמאס. בתמורה, ישראל הכניסה כבר השבוע עשרות טונות של מלט, דלק, חומרי גלם וגז דרך מעבר כרם שלום.

במסגרת ההסדרה חמאס מקבלת הקלות מפליגות, בהן הגדלת שטח הדיג, הכנסת סחורות וחומרי גלם, בהם עשרות טונות של מלט, דלק וחומרי בנייה. בתמורה, ישראל שומרת על שקט, לא מבצעת סיכולים ולא מגיבה על אירועים קטנים, נניח אם לאיזה ארגון סורר בורח בלון תבערה או כל עוד הירי מתוחם ולא זולג לערים גדולות. 

הסכם ההסדרה, שברור לכולם שלא יחזיק הרבה זמן, גרר ביקורת רבה בנגב: בעוטף נשרפו עשרות אלפי דונמים של חורש טבעי ויערות וניזוקו גידולים חקלאיים. האירוח הכפרי נפגע: רבים ביטלו הזמנות לצימרים ואירועי תרבות שונים, בהם פסטיבל הכדורים הפורחים, בוטלו. פסטיבל הכדורים הפורחים, למשל, הינו אירוע שכרוך בהכנה לוגיסטית גדולה ובהטסה ארצה של אנשי מקצוע ומשתתפים מכל העולם.

היום, אחרי שהושגו הבנות, בלון תבערה נחת בבארי וגרם לנזק. מהומות התרחשו על גדר ולפי כלי תקשורת עזתיים, יש באיזור פצועים מירי.  משרד הבריאות העזתי מסר הערב, כי יש לפחות 100 פצועים מירי צלפים ישראלים.

לפי התקשורת העזתית אין גם הסדר מול ישראל. דובר וועדות ההתנגדות העממיות, אבו מוג'היד, אומר הערב, שישי, לערוץ אל-קודס, כי הדיווחים בישראל אינם נכונים. ''השיחות עם הגורמים המצריים נמשכים, עד יום ראשון הבא לפחות''.

המשך השיחות, למעשה, מאפשר לחמאס להמשיך לקבוע את המציאות בשטח: תגובה של צה''ל תיענה באש רקטית. ישראל למדה את נוסחה ומשתדלת לא להיות היוזמת של ההדרדרות ולהכיל כמה שניתן. ביישובי העוטף טוענים כי מדובר בשיקול פוליטי, אבל צריך לזכור שכניסה לבוץ העזתי, במערכה למיטוט החמאס וכיבוש עזה, יכולה לגרור את ישראל למחלמה בכל החזיתות, בהן החזית הצפונית. בשל כך, נוצרה במציאות נוסחה חדשה של שקט מדומה, טיפטוף, סבבי לחימה קצרים ושוב הסכם מדומה. הממשלה הנוכחית יציבה דיה, אוחזת היטב במושכות השלטון, עד כי לא חשה שקצת ביקורת מהפריפריה, שגם מצביעה עבורה אוטומטית, יהיה בה כדי להזיק. 

המחאה בנגב מינורית מאוד: בבאר שבע כולם היו גיבורי מקלדת אבל בודדים בלבד הגיעו להפגנות. אל הפגנת תושבי העוטף בדרך השלום בתל אביב, שנערכה במקביל להפגנה על חוק הלאום בככר רבין, הגיעו עשרות בלבד. לשם השוואה, בהפגנה בככר רבין, שערכה וועדת המעקב הערבית העליונה, השתתפו למעלה מ-25,000 איש. מךבד תושבי העוטף, שאר תושבי הנגב אדישים למצב. בבאר שבע, שעתיים אחרי שנפל טיל גראד בשטח פתוח בקרבת שכונה, התושבים יצאו לבלות כאילו כלום.

מה גם, שהשיחות ה''עקיפות'' עם החמאס כלל לא עסקו בנעדרים והשבויים הישראלים. חמאס ירה, חמאס קיבל פרס.

בלון תבערה בבארי (צילום: צוות כיבוי נגב)
​​​​​​​

מהומות על גדר הרצועה (מתוך שידור ערוץ אל-אקצא)​​​​​​​