מפקד פיקוד העורף: ''איום מורכב ומאתגר על העורף הישראלי ב-2019''

send whatsapp messsage send FB messsage
מפקד פיקוד העורף בכנס (צילום: דוברות)

במסגרת כנס משרד הפנים של ראשי רשויות חדשים סקר מפקד פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי, לראשי הרשויות הנכנסים את האיום ותפקיד פיקוד העורף בהכנת הרשות המקומית לחירום.  הסבב הבא, להערכתו, יהיה ''מורכב ומאתגר''- 

''ב-2019 קיים איום אחר מורכב ומאתגר יותר על ישראל, לצד יכולות המוכרות לנו מהעבר ישנה מציאות גיאו-אסטרטגית אחרת המציבה בפנינו אתגרים ואיומים אחרים. אין חולק על כך שהאיום על העורף הישראלי במלחמה הבאה יהיה מאתגר מאוד, בעיקר סביב היכולת להבטיח את השירותים החיוניים לאזרח ואת יכולת העמידה של החברה הישראלית. חוסן תפקוד הרשויות ייקבע במידה רבה את יכולת התמודדות האוכלוסיה בחירום. לכם, לראשי הרשויות חשיבות מכרעת לעניין זה''. 

בנוסף, פיקוד העורף יחד עם משרד הפנים מיפה אחד עשר מרכיבים לרשות מוכנה לחירום, ונעשית פעילות ענפה במשרד ובפיקוד על מנת להכין את הרשות לחירום. על אף שהאחריות מונחת לפתחם של ראשי הרשויות, פיקוד העורף יעשה כל מאמץ על מנת לקדם את המוכנות''.

הסבב הבא - ואנחנו: המלחמה הבאה תהיה קשה יותר

אין זה סוד שבסבב האחרון הזרוע הצבאית של החמאס הראתה יכולות משופרות, לרבות שיגור של רקטות תוצרת בית וטילים מסוג פאלאק 2 מתוצרת אירן, אשר גרמו לנזקים גדולים באשקלון, שדרות, בעוטף וביישובים נוספים והצליחו ככל הנראה לגמור על מערך ההגנה האווירית. היום לא שואלים האם יהיה סבב נוסף, אלא מנסים להעריך מתי הוא יהיה. למערכת הביטחון, כמו גם לראשי יישובים שמחוברים לקרקע המציאות, ברור שבהיעדר צעד מדיני, חמאס ייזום סבב נוסף, אותו יתחיל ויסיים כרצונו. אם יש דיבורים על הסדרה, הם רחוקים מהמציאות בשטח. חמאס משפר יכולות והממשלה צריכה לספר את האמת הכואבת לתושבי הנגב. 

זירת נפילה בבאר שבע (צילום: מתוך רשת חברתית)

מי שגרים בבתים חדשים, מסודרים פחות או יותר: יש להם ממ''ד. אבל בבאר שבע ובנגב עשרות אלפי בתים, בהם בניינים בני עשרות שנים, שאין להם ממ''ד אלא חדר מדרגות, במקרים רבים, לא לגמרי אטום. בבניינים אלה גרה אוכלוסיה מוחלשת, שאין לה לא את האמצעים ולא את כוחות לצלוח את הבירוקרטיה של הקמת ממ''ד. גם הצבת 'פטריית בטון' הינה יקרה. המיגוניות הכי זולות עולות עשרות אלפי שקלים והסבת חדר בבית למוגן ירי עלולה לעלות למעלה מ-100,000 שקלים, ללא עלות הניירת הכרוכה בכך. הקמת ממ''ד כתוספת לבית יכולה לעלות בסביבות 200,000 שקלים לממ''ד מאובזר. 

החלטת המיגון של הבתים המוחלשים בבאר שבע הייתה צריכה להיות לפני עשור

באר שבע מתמודדת עם ירי טילים מזה עשור. בעוטף ובשדרות, מצב היעדר הביטחון נמשך 18 שנה. עד עכשיו, בבאר שבע, לא נמצא הפתרון המערכתי להגן על אותם בתים ישנים, בהם גרה האוכלוסיה המוחלשת ביותר. מצבם של המקלטים בבניינים נע מכאהל המתוחזקים במצב טוב, בבתים בהם וועדי בתים מתפקדים ודיירים בעלי אמצעים. בבתים בהם גרה אוכלוסיה מוחלשת, עם דירות בבעלות משקיעי נדל''ן, המקלטים מוזנחים ואינם ראויים לשהייה קצרה אפילו. חלקם שורצים חולדות ומריחים משתן וצואה שחלחלו אליהם ממערכות ביוב קורסות.

חדרי מדרגות חשופים בשכונות ותיקות. לאן הולכים הדיירים כשיש אזעקה? (צילום: גוגל)

בסבב הבא הנגב עלול למצוא עצמו תחת מטחי ירי בלתי פוסקים, בעוצמות גדולות יותר מאלה שהכרנו. הדברים האלה נאמרים פעם אחרי פעם בישיבות וועדת החוץ והביטחון, לרבות זו האחרונה שנערכה בשדרות, אך נופלים על אוזניים ערלות. כל עוד טילים לא נופלים ומחריבים בתים בתל אביב, כפי שפלט השר צחי הנגבי, לממשלה זה לא מזיז. אפשרות של פינוי אוכלוסיות לצד קריסת שירותים היא לא בלתי אפשרית. להסתיר, לייפות, לא לדווח, לתרץ, אינם פתרונות. וועדת החקירה שתקום אחרי הסבב הבא גם לא תעזור לאלפי הנפגעים שיכולים להיות מסבבי ירי בלתי פוסקים, מצפון ומדרום.

ירי על באר שבע, כפי ששודר ברשת טלוויזיה עזתית (מקור: טוויטר)



מחדל המיקלוט והמיגון של באר שבע נמשך מזה עשור. זהו מחדל באחריותה של ממשלת ישראל. צריכה להיות החלטת ממשלה בנושא. מה זז מאז הטיל הראשון שנחת על העיר? כמעט כלום, למעט כמה הקלות בירוקרטיות שהושגו במאמץ רב. המלחמה הבאה תהיה קשה והיא תגיע מתי שהוא בשנת 2019. בסבב הבא גם תל אביב תהיה מופגזת ואולי אז הממשלה תיזכר שצריך לעשות משהו. המיגון של הבתים המוחלשים בבאר שבע צריך להיעשות במימון ממשלתי, במלווה ארוך טווח של בעלי הנכסים, כי הרי אף אחד לא משלה את עצמו שמחר בבוקר חמאס יהפוך לממשלת אחיות רחמניות. הייתה צריכה להיות החלטת ממשלה, בלחץ מקומי, כבר ב-2008. מיגון קודם לכל דבר אחר, בטח שלקוסמטיקה. צריך לתת גב לראשי הציבור בעיר ובאיזור, שיציבו דרישה כזו בממשלה.