• 21 אוגוסט 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

ממחר: רוכבים על אופניים חשמליים יחוייבו ברשיון A3

רוכבים על אופניים חשמליים? ממחר, ה-1 בינואר, תהיו חייבים לשאת רישיון A3 הייעודי לכלים חשמליים, והמותנה במבחן

רוכב אופניים חשמליים (צילום: מתוך סרטון הרלב''ד)

מחר, יום שלישי, תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת וצפויה לאשר תקנות תעבורה לפיהן רוכבי אופניים חשמליים יאלצו לעבור תאוריה, מה שעלול להוביל להוצאות רישוי וביטוח.  איגוד התחבורה החשמלית הקלה: "במקום להקים תשתיות ראויות מנסה המדינה להטיל עוד מסים ובירוקרטיה על האזרח הקטן".

למעשה באתר הרלב''ד כבר מתריעים, מזה תקופה, כי הנסיעה על אופניים חשמליים תותר רק לבעלי רישיונות יעודיים. מדובר ברשיון A3, שיותנה במבחן תיאוריה בן 30 שאלות, אותו ניתן לעבור באחד מהמרכזים האלה.

וידאו: החניות לרכיבה בטוחה באופניים חשמליים (מקור: רלב''ד)



עם זאת, ממשאל קצר בקרוב רוכבים, בעיקר מבוגרים, עולה כי בבאר שבע מעטים יודעים על התקנה ובעיקר, על איזה נושאים יצטרכו להיבחן. ''אני רוכב על אופניים מגיל 8, אז היום בגיל 43, יש לי לא מעט ניסיון'', אומר דוד, הרוכב לעבודה באופניים חשמליים. ''אם אני נוסע באוטובוס משכונה א' לביג, אני מוגבל בשעות של הקו, 16, והוא גם קו מאסף שהנסיעה בו ארוכה.  באופניים אני תוך רבע שעה בעבודה ולא צריך לחזור במונית אם פספסתי את האוטובוס האחרון. נראה לי אבסורד שמי שיש לו רישיון נהיגה ברכב פטור ממבחן נהיגה על אופניים. רכב ואופניים זה שני דברים שונים. ועוד דבר שאני רוצה שרשויות החוק יידעו: הבעיה זה לא אנחנו, אלא הנהגים שנוסעים כמו מטורפים''.

''תקניות הרסניות''

''ועדת הכלכלה של הכנסת תעלה מחר לאישור תקנות הרסניות בנושא כלים חשמליים קלים, בניסיון לעשות סדר בתחום, אולם התקנות המוצעות צפויות לייקר את החזקת האופניים החשמליים מבלי לפתור את הבעיה האמתית, כגון תשתיות ראויות וחינוך'', אומרים הערב באיגוד התחבורה החשמלית.

על פי ההצעה, כל אדם אשר ירצה להחזיק באופניים חשמליים יוגדר כנהג ויאלץ לעבור מבחן תאוריה, דבר שיוביל לעלויות כבדות על האזרחים- רישוי, ביטוח ועוד.

"אין להצעה הזאת אח ורע באף מקום בעולם", אומרים באיגוד התחבורה החשמלית הקלה, המתנגד לחלק מהתקנות. "המינוח של רכיבה יוחלף לנהיגה ואיתו השלכות כבדות במיוחד על כיס המשתמשים. מהות האופניים החשמליים היא שזהו כלי זול, קל וחסכוני, וכמובן ירוק. אם יטילו את התקנות הללו אזרחים רבים יינטשו את התחום בשל העלויות הכבדות וישתלם להם יותר להחזיק רכב או קטנוע, מה שבוודאי לא יועיל לעומסי התנועה ולאיכות הסביבה". על פי הנתונים, בישראל רוכבים כ- 400 אלף איש על כלים חשמליים קלים, מהם כמה אלפים בבאר שבע. זוהי הדרך הקלה, היעילה והזולה ביותר לנוע ממקום למקום בתוך העיר. הנתונים גם מראים כי בארבע השנים האחרונות נהרגו יותר רוכבי אופניים רגילים מאשר רוכבי אופניים חשמליים אשר מהירות הרכיבה של האופניים הרגילים לעתים גבוהה יותר. למרות זאת, התקנות מתייחסות לאופניים החשמליים בלבד.

למרות המספר הגדול של המשתמשים, בעשור האחרון השקיעה המדינה פחות מאחוז מתקציבי התחבורה בתשתיות ייעודיות לכלים קלים המהווים 15 אחוז מכלל כלי התחבורה.

חברי האיגוד טוענים כי התקנות שיעלו מחר לאישור בוועדה הן בבחינת פלסטר לבעיה וכי הן ישרתו לבסוף רק את בעלי האינטרסים בעולם הרכב והביטוח. "במקום להטיל עוד מסים ועוד בירוקרטיה על האזרח הקטן המדינה צריכה להקים תשתיות ראויות ולהעמיק את החינוך בזהירות בדרכים. העולם כולו הולך למגמה של אופניים במקום כלי רכב בגלל עומסי התנועה ואיכות הסביבה ומדינת ישראל תצעיד את כולנו צעד אחורה. לטעמנו, כל ילד בכיתה ט' צריך לעבור קורס בבית הספר בזהירות בדרכים. בפועל מה שקורה היום הוא שרק 8 אחוז מהילדים עוברים את תכנית זה"ב, כך ע"פ דו"ח מבקר המדינה.

על המדינה להשקיע בתשתיות נפרדות של כלי רכב ואופניים. היום, על אף כל התכניות לתשתיות, בוצעו בפועל רק 25 אחוז מהן. המדינה השקיעה מאה מיליארד שקל בכבישים ותחבורה ובנושא האופניים השקיעה אפס. אם המדינה לא תתעורר ותפעל באופן הנכון והראוי לפתרון הבעיה, הענף כולו יקרוס ויחד איתו הכיס של כולנו". 

באיגוד מבהירים כי הם בעד תקנות אשר ייצרו בטיחות וסדר כמו חובה לחבישת קסדה, זיהוי לילי ותקנות שיפחיתו את הזיהום והפקקים. "יש להעביר תקנות, אבל תקנות הגיוניות אחרי מחקר מעמיק בנושא ולא במחטף. אם התקנות הללו יאושרו, מאות אלפים יחזרו לכבישים הפקוקים ממילא והבטיחות של רוכבי האופניים לא תשופר".

רישיון? רק בישראל

בעולם מתייחסים לאופניים חשמליים ללא ידית גז, שעוצמת המנוע עומדת על 250 וואט והמהירות המקסימלית אינה עולה על 25 קמ''ש - כאופניים. רק אופניים חשמליים עם מנועים בעוצמות גבוהות, ידית גז ויכולת לנסוע במהירויות גבוהות חייבות בסוגים שונים של רישיון (הדבר משתנה ממדינה ממדינה).

חש גם הבדל תאומי בתשתיות ובתרבות הנהיגה. במדינות בנלוקס (בלגיה, הולנד, לוסכנבורג) יש שבילים יעודיים ובטוחים. בישראל הורדו הרוכבים לכביש, כאשר נהגי מכוניות אינם מתייחסים לרוכבים ולא אחת, לחוקי התנועה. 

תגובות

End of content

No more pages to load