סערה ביישובים הבדואים ברמת בקע: ''שמענו על הפינוי דרך התקשורת''

חלק מהיישובים האמורים להתפנות עם הקמת תע''ש ברמת בקע יושבים על הקרקע מלפני קום המדינה ואחרים אפילו מימי התורכים - והתושבים מתנגדים למהלך. רשות הבדואים: ''תושבים שלא יתפנו יועברו לטיפול רשויות האכיפה''
send whatsapp messsage send FB messsage
סיור ברמת בקע שערכו אנשי עדאלה ובמקום (צילום: מרואן אבו פריח, מתוך אתר עדאלה)

הרוחות ביישובים הבדואים ברמת בקע סוערות: לטענת תושבים, על ההחלטה להקים אזור תעשייה בטחונית במקום בו הם יושבים עשרות שנים, דבר שיוביל לפינויים, נודע להם דרך התקשורת. מדובר בתוכנית הגרנדיוזית להעביר את תע''ש - התעשייה הבטחונית, מרמת השרון לרמת בקע בנגב ובכך, לשחרר קרקע במרכז הארץ שערכה הנדל''ני רב, עליה ניתן להקים מגדלי מגורים שיניבו מחיר חלומי.

השטח עליו יושבת תע''ש כיום הינה אחת מפיסות הקרקע היקרות במדינה. מזה שנים, המדינה מבצעת מהלך של פינוי צה''ל ממרכז הארץ לכיוון הפריפריה הדרומית.  הצבא ישב על קרקעות יקרות בגוש דן ובמרכז הארץ, ששוות מיליארדי שקלים. במקרה של תע''ש, ההתנגדויות עלולות לעכב את הפרויקט הנוכחי, אלא אם ייצמא מוצא שירצה את כל הצדדים. מדובר במצב סבוך: מצד אחד, המדינה, שרוצה לפנות את צה''ל ממרכז הארץ, בשל שווי מטורף של הקרקע. מצד שני, השטח המיועד מיושב בחלקו על ידי בדואים מזה עשרות שנים. ניסיון לפנות אנשים שלא בהסכם, עלול להסתיים בעימותים שספק אם מי מהצדדים רוצה בהם. 

קרקע המריבה: התושבים יושבים במקום עשרות שנים

​​​​​​​על מה בעצם המחלוקת? התוכנית להקמת תע''ש בנגב מדברת על פינוי מתחם בשטח 50,000 דונם בין כביש 40 לכביש 25 ,כאשר הגישה הינה מכביש 40 צפונית לצומת הנגב ודרומית לצומת נאות חובב. במתחם תותר לבנייה של עד 60,000 מ"ר ויכלול, על פי התוכנית, בין היתר: מתחמי משרדים לתעשיות עתירות ידע, מחקר ופיתוח, מבני אחזקה, מוסכים, כבישים, מרכז הדרכה, שטחי ניסויים, מתקני תשתיות לטיפול בחשמל ועוד. בשטח זה מתגוררים אלפי תושבים בדואים, אשר צפויים להיות מועברים ליישובים אחרים. 

כבר ב-3 בדצמבר, 2018,  דנה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום, בהתנגדויות שהוגשו לתכנית "אזור תעשייה מיוחד רמת בקע". המרכז המשפטי עדאלה ועמותת במקום הגישו התנגדויות בשם תושבים וחברי ועדים מקומיים בכפרים אבו קרינאת/אם מתנאן, ואדי אל משאש, וואדי אל נעם, אבו תלול וסוואווין, ובשם המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב.  

בכתב ההתנגדות, אותו חיברו עו״ד מאיסאנה מוראני מעדאלה והאדריכלית דפנה ספורטה מעמותת במקום, הודגש כי התכנית מעבירה מפעלים עתירי הסיכונים ללב אזור מיושב ובכך ''תחשוף את תושביו לסיכונים בריאותיים, סביבתיים ובטיחותיים''.

התושבים חוששים מעקירת יישובים

עוד ציינו המתנגדים כי ''התכנית מטילה מגבלות בנייה ופיתוח מחמירות על  כ-1200 מבנים המצויים בכפרים אלו ועלולה להביא לעקירתם של התושבים המתגוררים בהם''. המתנגדים טענו עוד כי ''התכנית אינה מסתמכת על תשתית עובדתית מספקת, וכי היא פוגעת באופן בלתי מידתי בזכויותיהם של תושבי האזור הבדואים לכבוד, לחיים, לשלמות הגוף והבריאות ולסביבת חיים נאותה ובעקרונות הצדק הסביבתי''.

בעמותת במקום אומרים כי לאחר הדיון, הודיעה ועדת התכנון ב-6 בדצמבר, כי "לאחר ששמעה את המתנגדים, את מגישי ועורכי התכנית ואת הנציגים השונים מחליטה לשוב ולדון, בדיון פנימי, בהתנגדויות ובתכנית, במועד שיקבע". כמו כן, הודיעה הועדה כי היא פונה אל הרשות להתיישבות הבדואים כדי שהאחרונה תעביר את התייחסותה ביחס לפתרונות המוצעים עלי ידיה לתושבים שנפגעים מן התכנית.

עו״ד מוראני מעדאלה ואדר׳ ספורטה מעמותת במקום בסיור במקום (צילום: מרואן אבו פריח, מתוך אתר עדאלה)

בעמותת במקום אומרים כי ''חרף האמור בהחלטה, בהודעה שפרסמה הרשות להתיישבות הבדואים נטען כי הועדה דחתה את ההתנגדויות ופינויים של התושבים המתגוררים סביב המתקן נקבע לביצוע תוך שנתיים. עוד נטען, כי הרשות נערכת לקליטת המפונים ביישובים אבו תלול בו מתכוננות למעלה מ- 3000 יח"ד, ובאבו קרינאת, בו נבנות שכונות חדשות ובואדי אל נעם. אלא שלא כל התושבים מודעים בכלל לתכניות אלו ומעולם לא הגיעו עמם להסכמה כלשהי בדבר פינוים''.

אלה היישובים שעלולים להיות מושפעים מהתוכנית

בין היישובים שיושפעו מהתוכנית, כפי שעולה ממסמך ששלחו עדאלה ו-במקום: 
אבו קרינאת/ אם מתנאן: כפר בדואי הקיים במקומו ומאוכלס עוד מלפני הקמת מדינת - ישראל ומתגוררים בו כ- 3,500 תושבים. ממשלת ישראל הכירה בחלק מהיישוב.  
ואדי אל משאש: כפר בדואי לא מוכר שמתגוררים בו כ-700 תושבים. מרבית תושבי הכפר הם עקורי פנים, שמדינת ישראל העבירה בשנות ה-50 מאזור הנגב המערבי ומאז הם חיים בשטח זה. ​​
​​​​​ואדי אל נעם: כפר בדואי הנמצא בהליכי תכנון ומתגוררים בו כ- 13,000 תושבים. מרבית תושביו הם עקורי פנים שהועברו מאזור מערב הנגב.
סוואווין: כפר בדואי לא מוכר המתגוררים בו כ- 4,000 תושבים. הכפר נמצא במקומו עוד מלפני קום המדינה, ותושביו יושבים על אדמותיהם, עליהן הם תובעים בעלות.
אבו תלול: כפר בדואי הקיים במקומו ומאוכלס עוד מהתקופה העות'מאנית. בשנת 2006 החליטה ממשלת ישראל להכיר ביישוב ומתגוררים בו היום כ- 4,500 תושבים.

לטענת המתנגדים, הופצה ידיעה לתקשורת, המודיעה על הקמת איזור התעשייה ברמת בקע, אך ההחלטה בעניין לא הועברה אל באי הכוחם של המתנגדים.

פיצוץ שבוצע לאחרונה בקמת בקע (צילום: עו''ד מאיסאנה מוראני, מתוך אתר עדאלה)

לדברי עדאלה ועמותת במקום ''המתנגדים למדו על ההחלטה של הוועדה לדחות את התנגדותם מפרסומים בתקשורת ועד רגע זה אינם יודעים את תוכנה או את נימוקיה. זלזול זה במתנגדים ליווה את הליך הדיון בהתנגדות: החל מהאופן בו נוהל הדיון בהתנגדויות, עבור בהודעות שקריות ומטעות אשר "הרשות להתיישבות הבדואים" פרסמה וכן באי מתן אפשרות למתנגדים להגיב לחומר של הרשות, וכלה בזה שמנהל התכנון רואה לנכון לפרסם את החלטתו בעיתונות בטרם היא מומצאת למתנגדים. הזלזול בתושבים הבדואים והיחס אליהם כאל שקופים נמצא בבסיס התכנית אשר מעבירה מפעלים עתירי זיהום וסיכונים ללב אזור מיושב ופותרת מצוקת דיור באזור מסוים  על ידי פינוי כפוי של אלפי בדואים מבתיהם''.

מרשות הבדואים בנגב נמסר בתגובה: ''הוועדה קבעה שהתושבים חייבים להתפנות. גם בתי המשפט קבעו כך. הוועדה לא קובעת לאן ייפנו את התושבים -זו סמכותה של רשות הבדואים. תושבים שלא ייתפנו יועברו לטיפול רשויות האכיפה''.