''מחטף, התנהגות חזירית'': הרב גדי מזוז לא סולח לשקד, בנט ומועלם

הרב גדי מזוז, חבר מועצת העיר ב''ש ויו''ר הנשיאות של הבית היהודי, מדבר לראשונה על סמוטריץ', על הבוסים לשעבר ומסביר למה העניינים החברתיים לא היו חלק מהאגנ'דה של מפלגתו / משה פריאל, כתבנו בכנסת
send whatsapp messsage send FB messsage
הרב גדי מזוז באירוע ב''ש (צילום: פייסבוק)

ב-29 בדצמבר 2018, בהפתעה גמורה, הודיעו יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט והשרה איילת שקד, יחד עם ח"כ שולי מועלם על פרישתם מהבית היהודי והקמתה של מפלגת "הימין החדש", שתתמודד בנפרד בבחירות הקרובות. מהלך זה הכה כרעם ביום בהיר את הציבור בישראל וחרושת פרשנויות וספקולציות פשטו כאש בשדה קוצים. "המפץ הגדול בימין" זעקו בחרדה, בעיקר במחנה הציוני דתי לאומי.

הרב גדי מזוז, חבר מועצת העיר באר שבע, משמש מזה שנים יו"ר סניף הבית היהודי בבאר שבע ויו''ר הנשיאות הארצית, נבחר לאחרונה לשמש כיו"ר הוועדה המסדרת לקראת הבחירות הצפויות, תפקיד לא קל בעיקר לנוכח המציאות שנוצרה.

היו ימים ולא לפני הרבה זמן. ראשי הבית היהודי בב''ש עם השר בנט (צילום: פייסבוק)

כ-6400 חברות וחברים התפקדו לבית היהודי בבאר שבע, שלדברי מזוז מזוהה רובו עם סיעת "הבית היהודי" ופחות עם "תקומה -  האיחוד הלאומי". הבית היהודי בבאר שבע פונה לציבור הכללי, המסורתי, הדתי והחרדי  ופועל בתחום הרווחה החינוך: "אנו נותנים ומסייעים לאוכלוסייה נזקקת, לאנשים שיש להם בעיות בנושאים שונים, לרבות קשיים עם הרשות המקומית, מתחזקים את החינוך הממלכתי דתי, מסורתי, את התרבות היהודית דתית מסורתית בקהילות השונות בבתי הכנסת במתנסי"ם. מטפלים במסגרות החינוך: בתי הספר הממלכתיים דתיים,ישיבות ואולפנות", מציין גדי מזוז.

וידאו: ראיון עם הרב גדי מזוז (צילום: משה פריאל)


כיו"ר הבית היהודי הופתעת מהפרישה?
''את פרישתם של השניים (בנט ושקד) והצטרפותה של מועלם אני רואה כמעשה לא ראוי. הם יכלו לפרוש לפני שנה בצורה מסודרת ולא חודשיים לפני הבחירות. זה מחטף והתנהגות חזירית להשאיר את המפלגה ללא מנהיג, בכאוס מוחלט וללכת הביתה. בפרט, שלמפלגה יש חובות והם מתנערים מזה''.

ואולי זה רק תרגיל להכפיל ולחזק את גוש הימין ולראייה לילה לפני הודעתם נפגשו בנט וסמוטריץ ?
"בנט סיפר לי באופן אישי ומאוחר יותר גם לאחרים שחיבור שלו ושל שקד לבית היהודי יוצר מצב של איבוד קולות רבים של מצביעים מסורתיים, חילונים שהולכים למפלגות 'שמאל לייט' והוא רוצה להקים מפלגת ימין חדשה שיהיו בה יותר חילונים ומסורתיים. לי הוא אמר 'אתם תמשיכו עם הבית היהודי ולאחר מכן נתאחד מול נתניהו'".

הרב גדי מזוז, יו''ר הנשיאות של הבית היהודי (צילום: פייסבוק)​​​​​​​

זה מהלך טאקטי. מה פסול בו?
"אני לא מאמין בזה שזה יקרה וחבל, כי בגוש הימין יש הרבה רשימות. אין איחוד קולות, קולות עלולים להתבזבז והימין עשוי להתפרק ולהפסיד את הממשלה. הציונות הדתית הקלאסית הולכת ומתפזרת לרשימותיהם של  לפיד, גנץ ואחרות. לדעתי חייבים להמשיך בבית היהודי, הקיים כבר 120 שנה, מתקופת רבני הציונות הדתית שמאמינים בתורה ועבודה, ביישוב הארץ ומאמינים באקדמיה בהשכלה, בשרות צבאי משמעותי ,שמירה על עולם התורה והרבנות".


''את פרישתם של השניים (בנט ושקד) והצטרפותה של מועלם אני רואה כמעשה לא ראוי. הם יכלו לפרוש לפני שנה בצורה מסודרת ולא חודשיים לפני הבחירות. זה מחטף והתנהגות חזירית להשאיר את המפלגה ללא מנהיג, בכאוס מוחלט וללכת הביתה. בפרט, שלמפלגה יש חובות והם מתנערים מזה''




איך אתם ממשיכים כששעון מועד הבחירות מתקרב?
"יום לאחר הכרזת הפרישה ישבתי עם המנכ"ל וצוות מוביל והחלטנו להקים וועדה מסדרת . נבחרתי כיו''ר הוועדה. היו מספר מפגשים. ביום ראשון הקרוב הוועדה המייעצת צריכה להביא למרכז מספר שמות ונקבל אישור על זה, ברוב של 51%, בין המועמדים דמויות כמו תת אלוף רפי פרץ, טייס קרב לשעבר, שהיה גם הרב הצבאי הראשי. האלוף רון טל יפתח, שלמרות שהוא לא חובש כיפה הוא ומשפחתו דתיים ונוספים. ראוי לציין שבתוך הוועדה המסדרת חבר גם הרב סדן''.

בקדנציה האחרונה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) גילה נמרצות ואסרטיביות בעשייתו הפרלמנטרית, הוא זכה להערצתם של חברי כל סיעות הבית והפך לכוכב עולה, בעיקר בהתישבות ביש"ע. האם יש מצב שהוא יקבל את זכות הבכורה להיות יו"ר הבית היהודי?
"מפלגת הבית היהודי ימנית לא פחות ,דתית לא פחות .אני חושב שסמוטריץ' בחור מוכשר, אולם אין לו את הזכות והיכולת להיות בראש מפלגתנו. המפלגה שלנו היא שביל הזהב. אם הוא ירצה להצטרף כמספר 2 או 3, בבקשה, אולם אני כיו"ר הנשיאות לא אקרא לו להיות מספר אחד .יו"ר  מפלגה ציונית דתית צריך להיות מנהיג מתון, בוגר, שיש לו ראייה כוללת על כל עם ישראל כולל,  פריפריה, קיבוצים, התישבות עובדת ולא רק יש"ע".

אם הזכרת פריפריה ואוכלוסיות מוחלשות, מדוע הבית היהודי לא הניף בכנסת הקודמת את הדגל החברתי כלכלי והתעסק בעיקר בהתישבות  במדיניות חוץ ביטחון ומשפט?
"אתה צודק. מטבע הדברים עיקר העיסוק היה בביטחון. אישית, בכל הזדמנות,  התקוממתי וטענתי שאנחנו חייבים להניף גם את הדגל החברתי. מצד שני, יש הסכם קואליציוני ומי שעומד בראש ספינת התקציב הוא כחלון, שמצחיק שדווקא הוא שדיבר על פערים חברתיים עצר חוקיים חברתיים".


אין איחוד קולות, קולות עלולים להתבזבז והימין עשוי להתפרק ולהפסיד את הממשלה. הציונות הדתית הקלאסית הולכת ומתפזרת לרשימותיהם של  לפיד, גנץ ואחרות. לדעתי חייבים להמשיך בבית היהודי, הקיים כבר 120 שנה, מתקופת רבני הציונות הדתית שמאמינים בתורה ועבודה, ביישוב הארץ ומאמינים באקדמיה בהשכלה, בשרות צבאי משמעותי ,שמירה על עולם התורה והרבנות"


​​​​​​​

האם קיימת אפשרות שהבית היהודי יחבור למפלגות כמו "עוצמה לישראל " או "זהות" ולו רק בכדי לייצור בלוק טכני?
"בהחלט ישנם קולות הקוראים לעשות זאת, על מנת לעבור את אחוז החסימה וקולות הימין לא יילכו לאיבוד. אני גם לא פוסל הליכה עם מפלגות מסורתיות חברתיות למען הפריפריה, כמו רשימתה של ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס".

ומה איתך, לא חשבת להתמודד לכנסת ?"
"האמת שקבלתי פניות רבות לייצג את הפריפריה ואת הנושא החברתי בדרום. חושבים על זה!".