• 18 אוגוסט 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

הדוח הקטלני של מבקר המדינה: ''כשל מערכתי'' בתחבורה הציבורית

איזו סיבה יש לתושב בבאר שבע או בנגב לזנוח את הרכב הפרטי? דוח מבקר המדינה בביקורת קשה על מצבה של התחבורה הציבורית בישראל בכלל וגם חושף את ''רכבת הרפאים'' של דימונה

עומסים באוטובוסים וברכבת (צילומים: דני בלר, עמוד הטוויטר של בארכבת)

"המציאות התחבורתית שעימה מתמודדים תושבי ישראל בשנת 2019 מדי יום ביומו היא קשה. עומסי התנועה בכל בוקר ובכל ערב הם כבדים. התמשכות הנסיעות לעבודה או לעיסוקים השונים והחזרה מהם נוגסת בזמנם היקר של התושבים, פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממסים ואף גורמת לזיהום אוויר ולמפגעי רעש" - כך כותב מבקר המדינה,  השופט בדימוס יוסף שפירא בדוח חמור על מצבה של התחבורה הציבורית בישראל.

לפני מספר שנים, כנעשה הליך המיתוג של העיר באר שבע כ''בירת ההזדמנויות'', הוצגה העיר ככזו הנמצאת במרחק 50 דקות נסיעה מתל אביב. מי שנוסע ברכבת בבקרים לגוש דן, במיוחד בימים בהם אלפי חיילים נמצאים בדרך לבסיסיהם, ידוע כי עמוס מאוד וכי בשום מקרה, הוא לא יגיע לתל אביב תוך 50 דקות. בתוך באר שבע, הפקקים בבקרים מראים כי קשה להגיע לעבודה באוטובוסים וכי אין ברירה, אלא להפעיל את הרכב הפרטי, מחלבת הוצאות בפני עצמה. 

פקק בבוקר, בדרך המשחררים בבאר שבע - והמצב רק מחמיר (צילום: דני בלר)


הדוח נכתב בין היתר כי "התלות הרבה והגוברת של תושבי המדינה ברכבם הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים. למרות ההשקעות הרבות שמשקיעה המדינה בשנים האחרונות בענף התחבורה הציבורית, השירות הניתן לתושבי המדינה עדיין אינו מספק את הביקושים באופן הולם. בשעות השיא היומיות, שעות הבוקר ושעות אחר הצהריים, ובייחוד בימי ראשון בבוקר ובימי חמישי בערב, הצפיפות בחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה, ולדברי חלק מהנוסעים בלתי נסבלת".

אחת התופעות המוכרות למי שמתגוררים בפריפריה, הוא תדירות קווים נמוכה, לעתים עד בלתי קיימת. בערים בפריפריה, מעבר לשעות השיא, ממתינים לאוטובוסים דקות ארוכות ולא תמיד הרכבבות זמינות: '"רמת השירות הירודה מתבטאת גם בתדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות, זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות, היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים ונגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה". לכן, קובע המבקר, "מצב זה מונע משירות התחבורה הציבורית לשמש חלופה אמיתית לשימוש ברכב פרטי ומקבע את הצורך להשתמש ברכב הפרטי, למרות המפגעים הרבים ששימוש כזה יוצר", כפי שנכתב בדוח.

עומסים בתינת באר שבע צפון, בשבוע שעבר (צילום: מתוך חשבון הטוויטר של בארכבת)


בתחום התחבורה העירונית נמצאו ליקויים רבים בתכנון: אין תשתיות שתומכות שמאפשרות לאוטובוסים לנוע במהירות. חסרים נהגים. קיימים חסמים רבים בפיתוח התחבורה הציבורית, למרות שהממשלה העבירה סכום עתיק לפיתוחה, שכלל אינו מסייע לרווחת הנוסעים: "משרד התחבורה ביצע בשנים האחרונות פעולות להגדלת השימוש בשירותי האוטובוסים במדינה. בשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד שקל כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית. ואולם, הביקורת העלתה שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית וגם מחסור חמור בנהגים. בנוסף נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים, והדבר פוגע בשיפור השירות לנוסעי האוטובוסים".

גם הפיתוח העירוני אינו לוקח בחשבון את נושא התחבורה הציבורית ושכונות ומתחמים שונים אינם נגישים בתחבורה ציבורית: "גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות בערים שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו אספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים", הוא כתב. "למשל, בעת תכנון שכונות אלה אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי של השכונות אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית".

רכבת הרפאים בין באר שבע לדימונה

אחד הפרקים בדוח עוסק בחוסר כדאיות בהפעלת קו הרכבת באר שבע - דימונה. תחנת הרכבת של דימונה הוקמה ב 2005- וממוקמת מחוץ לעיר. נוסע המעוניין להגיע באמצעות הרכבת מדימונה לבאר שבע צריך לנסוע מדימונה לתחנת הרכבת ברכב פרטי או באוטובוס. שלוש רכבות בלבד יוצאות מדימונה לבאר שבע בכל יום, לעומת תדירות של עשרות נסיעות ביום באוטובוס בקו זה. זמן
הנסיעה באוטובוס מדימונה לבאר שבע הוא כ-40 דקות , ואילו הנסיעה ברכבת )בתוספת אוטובוס עד לתחנה( מדימונה לבאר שבע נמשכת כ-50 דקות.

תחנת הרכבת בדימונה: ממוקמת מחוץ לעיר, הנוסעים כמעט לא מגיעים (צילום: גוגל מפות)


מבקר המדינה העיר כבר בשנת 2010 כי השירות ברכבת בקו זה אינו נוח לנוסעים לעומת הנסיעה באוטובוס, וכי מספר הנוסעים בקו זה נמוך מאוד. ב-2015- העיר מבקר המדינה כי הפעלת הקו אינה רווחית, והמליץ למשרדי התחבורה והאוצר לבחון, בשיתוף חברת הרכבת, את דרך המשך הפעלת הקו שהנוסעים בו מעטים, ולהביא בחשבון בעניין זה, נוסף על השיקולים הכלכליים, גם שיקולים
חברתיים, לרבות הצורך בחיבור הפריפריה למרכז.

קו הרכבת בין דימונה לבאר שבע מופעל בקרונוע ובו 167 מקומות ישיבה. חברת הרכבת המליצה בעת הכנת התוכנית התפעולית שלה ל-2016 על הפסקת השירות בקו לדימונה נוכח מספר הנוסעים הנמוך; להערכתה, ביטול הקו יביא לחיסכון שנתי בדמי הפעלה בסך של כ-10 מיליון ש"ח. חברת הרכבת ציינה בתשובתה כי ההחלטה לגבי המשך הפעלת הקו מסורה לגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה, וחברת הרכבת מתאימה את פעילותה למדיניות המשרד בעניין זה. היא הוסיפה כי בבקשה לאישור התוכנית התפעולית לשנת 2016 הציגה הרכבת את המשמעויות הכלכליות ואת החיסכון בדמי ההפעלה שהפסקת הקו עשויה להביא.

תחנת הרכבת של קריית מלאכי נמצאת רחוק מאוד מתחנת האוטובוסים וגם היא די ריקה (צילום סלולרי)


אגף התקציבים במשרד האוצר הודיע למשרד מבקר המדינה באוגוסט 2018 כי הוא תמך ותומך בהקצאה יעילה של המשאבים לטובת העלאת רמת השירות, הכוללת הפחתת שירות בקווים שבהם מיעוט נוסעים והסטת התשומות לקווים עתירי נוסעים.
בדיקת מעקב שערך משרד מבקר המדינה ב-2018 העלתה כי קיימת חלופת שירות תח"צ באמצעות נסיעה באוטובוס, העדיפה על שירות הרכבת בקו דימונה-באר שבע הן בזמן הנסיעה הכולל והן בתדירות השירות: זמן הנסיעה ברכבת ארוך מזמן הנסיעה באוטובוס, ותדירות האוטובוסים גבוהה יותר - לפחות שלוש נסיעות בשעה בשעות השפל. במצב הדברים הזה מספר הנוסעים בקו נמוך - בשנת 2017 נסעו בו  כ-12,500 איש, ומספר הנוסעים הממוצע לנסיעה היה 7 נוסעים בלבד.

מדיניות משרד התחבורה הינה לקרב את תושבי הפריפריה למוקדי תעסוקה, בדומה לתחנות נוספות למטרה זו, שנפתחו במהלך השנים לאחר מכן - כגון התחנות בשדרות, נתיבות ואופקים. עוד הוסיף משרד התחבורה כי מדיניות המשרד היא כי אף שתדירות הקו נמוכה ישנה חשיבות בשמירת פעילותו של הקו לדימונה, משיקולים חברתיים ולשם חיבור הפריפריה למרכז.

משרד מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה כי לקו הרכבת באר שבע - דימונה, הפועל מ-2005 , אין תחנות נוספות פרט לתחנת המוצא ותחנת היעד; ונוסע הרוצה להגיע למרכז הארץ צריך להחליף רכבת בבאר שבע. לעומת זאת, תחנות שדרות, נתיבות ואופקים מאפשרות חיבור ישיר למרכז הארץ, ומספר הנוסעים בשנה בתחנות אלה גבוה - בין כ- 385,000 לכ-500,000 נוסעים ב-2017. זאת ועוד, למרות שבחלק מהשנים העמידה הרכבת לרשות תושבי דימונה שאטל אוטובוסים (שירותי הסעה מקומיים) בחינם לאיסוף נוסעים משכונות העיר לתחנת הרכבת ולפיזורם, לא גדל מספר הנוסעים. מספר הנוסעים בקו באר שבע-דימונה נשאר נמוך מאוד.
​​​​​​​
משרד מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה כי כבר בעבר הוא העיר על הצורך בבחינת חלופות נוספות לקשר בין דימונה לבאר שבע. נוכח החשיבות שמשרד התחבורה רואה בהפעלת קו זה, היה עליו לבחון במהלך השנים את הסיבות לדלות מספר הנוסעים בקו זה ולמצוא פתרונות להגדלת מספרם, ככל שישנם, דבר שלא נעשה.

מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה כי דרך פעולתו גורמת להקצאה לא יעילה ומתמשכת של המקורות, לרבות משאבי הרכבת המוגבלים, אך לא להגדלת מספר הנוסעים בקו זה באמצעות הרכבת, למרות הערות בנושא זה בדוחות ביקורת קודמים. נוכח הצפיפות הגדולה ברכבת  זמינות נמוכה של הקרונועים והמחסור בציוד נייד ברכבת, על משרד התחבורה לכלול גם שיקול זה בבחינת הדרך לאספקת שירותי תח"צ בקו דימונה-באר שבע.

תגובות

End of content

No more pages to load