• 23 ספטמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

נמל תעופה בינלאומי בנבטים? המדינה לא ערכה בדיקות בנגב

מדיונים שנערכו בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עולה כי רמת דוד שבצפון מקודם לכאורה כחלופה לנתב''ג. בנבטים לא בוצעו בדיקות עדיין, התברר לעותרים

מתוך קמפיין של מועצת הנגב: אמרו כן לנבטים (צילום: מועצת הנגב)

מדברים רבות אודות הקמת שדה תעופה אזרחי, שני לנתב''ג, בנבטים שבנגב, אך עולה, מדיונים שנערכו בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עולה כי רמת דוד שבצפון מקודם לכאורה כחלופה לנתב''ג. "גילינו שמנהל התכנון התנהל במחשכים ובצורה לא ראויה", אמר לאחר הדיון גיא צבר, מהעמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל.

מפרוטוקול הדיון בבית המשפט עולה, כי מנהל התכנון בחן לכאורה רק חלופה אחת להקמת נתב"ג 2 – ברמת דוד שבעמק יזרעאל.   המנהל השיב לעתירת העמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל.  לדברי העותרים, החלטת המועצה הארצית קבעה כי ייבחנו שתי חלופות לתכנון. במהלך הדיון הודתה נציגת המדינה כי לא קיימים דוחות מקצועיים - סקרי איכות סביבה, בדיקת רעש או קרקע - אודות חלופת נבטים כלל.  

מעריב, 10/06/1986 - לפני 32 שנה כבר דיברו בפורום הנגב על הקמת שדה תעופה. מה נשתנה?

העתירה הוגשה, לדברי העותרים, העמותה נגד שדות התעופה בעמק יזרעאל ומגידו, בעקבות סירובן של הרשויות לחשוף את המסמכים המתעדים את הליך קבלת ההחלטות הנוגע למיקום שדה תעופה בינלאומי חדש, כנטען.

השופט אלי אברבנאל המליץ למנהל ולרשויות המדינה להעביר לידי העמותה את כל המסמכים והפרוטוקולים הרלוונטיים. את העמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל ייצגו בדיון עורכות הדין תמר תורג'מן-קדם וחן כהן ממשרד פישר בכר.

"לתדהמתנו, גילינו שמנהל התכנון התנהל במחשכים", אמר לאחר הדיון גיא צבר מהעמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל. "בניגוד להחלטת המועצה הארצית לא בוצעו בדיקות סביבתיות, סקרי רעש או קרקע הבוחנות את חלופת נבטים. נדרוש בדיקה של מבקר המדינה לתהליך קבלת ההחלטות''.

ההחלטה על הקמת שדה תעופה בין לאומי נוסף לישראל, נתב"ג 2, התקבלה כבר לפני כעשור, מתוך הערכות כי נתב"ג יגיע לקצה גבול קיבולת הטיסות שלו בשנים הקרובות. ועדה מיוחדת, בראשות אילנה שפרן, מנהלת אגף התחבורה במנהל התכנון ("ועדת שפרן"), בחנה 21 חלופות אפשריות אך פסלה את כולן מלבד שתיים – נבטים בדרום ורמת דוד בעמק יזרעאל. 

לדברי העותרים, מרבית המומחים האזרחיים, התושבים וראשי המועצות – בצפון ובדרום – תומכים בחלופת נבטים, אך המנהל קידם רק את האפשרות של הקמת השדה ברמת דוד, לטענתם. המתנגד העיקרי לחלופת נבטים הוא חיל האוויר, שלא מפרסם את נימוקיו.

לדבריהם, בכירים לשעבר בחיל קבעו כי אין כל מניעה ביטחונית להקים את נמל התעופה הבא של ישראל בנבטים. 

וידאו: ינואר 2012, לפני 7 וחצי שנים: ראש עיריית באר שבע על חשיבות הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. נמשיך לחכות...
​​​​​​​


הקמתו של נמל תעופה בינלאומי שני, בנבטים שבנגב, עולה מפעם לפעם לכותרות ב-35 השנים האחרונות. צה''ל מתנגד באופן נחרץ להקמת שדה התעופה בנגב מטעמים מבצעיים. אל מול צה''ל עומדות עמותות, רשויות ואישי ציבור, הגורסים כי הקמת שדה תעופה בינלאומי בנגב יש בו כדי לקדם את האיזור. הערכות אופטימיות מדברות על יצירת 10,000 מקומות עבודה, הערכות ריאליות יותר מזכירות כי תיירים ונוסעים למטרות עסקים רוצים להגיע הישר למרכזים הכלכליים, התיירותיים והתרבותיים במדינות היעד. 

על חשיבות החיבוריות של נמל תעופה ניתן ללמוד מהמתרחש בשדה תעופה רמון, שנחנך לאחרונה. מדובר בשדה תעופה מודרני, שהושקעו בהקמתו כ-1.7 מיליארד שקלים. אלא מה, הוא מרוחק אילת  המרוחק 20 ק"מ. תנועת הנוסעים ירדה מאוד, על פי הערכות שונות, ב-50 אחוזים.  הטיסות משדה דב לאילת, שאורכות כחצי שעה, עולות כ-370 שקל לכיוון. במחיר הזה, מעט יותר מ-100 דולרים, ניתן לטוס ליעד באירופה. על מנת להגיע לרמון לעיר אילת, יש צורך לקחת מונית, שעלותה כ-100 שקלים לכל כיוון. 

הקמתו של שדה תעופה בנגב צריכה להיות מלווה בשיפור התחבורה ממנו למרכז ובהקמצת תשתיות תיירותיות נאותות בנגב. במצב  היום, רכבות שלעיתים עמוסות ואחרות לא יוצאות בזמן, כבישים פקוקים, שלא לדבר על עלות מונית מבאר שבע לנמל תעופה בן גוריון.

תגובות

End of content

No more pages to load