''כל לילה שומעים קולות ירי ביישוב'': כך פוענח רצח צעיר מחורה

ירי מטווח קצר מתוך רכב בעל לוחיות מזויפות, שני חשודים שנמלטו לשטחי הרשות הפלסטינית ונער שנרצח בגלל סכסוך ישן סמוך למכולת. על המציאות האלימה ביישובי המגזר הבדואי - והקולות שכנגד
send whatsapp messsage send FB messsage
זירת הרצח (צילום: משטרת ישראל)

חוקרי יחידה מרכזית במשטרת ישראל פענחו את המקרה בו נרצח תושב חורה: חוקרי היחידה המרכזית במרחב נגב של משטרת ישראל סיימו את מלאכת חקירת המקרה בו נורה למוות צעיר ביישוב חורה בחודש יוני השנה. הצעיר הלך לקנות מצרכים עבור אימו - ולא חזר. ב-17 ביוני התקבל במשטרת ישראל דיווח אודות ירי ביישוב חורה. מהמקום פונה תושב היישוב בן 18 ומבית החולים נמסר על מותו, נאמר אז בהודעה הרשמית. המציאות ביישוב חורה הרבה יותר מורכבת וקשה.

וידאו: תיעוד הירי ביישוב חורה (צילום: מצלמת אבטחה)
​​​​​​​

מיד אחרי הירי בצעיר למקום הגיעו כוחות משטרה רבים ובתם הערכת מצב הוטלה החקירה על היחידה המרכזית במרחב נגב. במהלך ימי החקירה ותוך ביצוע פעולות חקירה מתקדמות נודעה זהותם של חשודים וב-2 וה-15 ביולי נעצרו תושב חורה ושני תושבי לוד כחשודים במעשה ולאחר שעל פי החשד היו בבריחה בשטחי הרשות הפלסטינית. מעצרם של החשודים, תושבי לוד בני 20 ו-21 ותושב חורה בן 22, הוארך מעת לעת.

עם התקדמות החקירה עלה כי על פי החשד כי החשודים ארבו לקורבן מחוץ למכולת ביישוב חורה ברכב שהזיהוי שלו זוייף, אז בוצע לעברו הירי ומיד לאחר מכן נמלטו ליער יתיר שם העלו את הרכב באש והחלו בבריחה, ראשית ללוד ולאחר מכן ליריחו וקלקיליה שם נעצרו.

וידאו: פענוח הרצח ביישוב חורה (צילום: משטרת ישראל)

על פי החשד ראשיתו של האירוע לפני 4 שנים בסכסוך בין החשוד המרכזי שנעצר, תושב חורה, לבין הקורבן, כאשר החשוד נטר לו על במשך השנים והמתין לשעת כושר לפגוע בו כפי שלבסוף אירע באותו ערב מצער. 

עם תם מלאכת החקירה המורכבת הוגשה לבית המשפט הצהרת התביעה בדבר כוונתה להגיש כתב אישום ומעצרם של השלושה הוארך עד ה-9 באוגוסט.

כמויות גדולות של נשק בלתי חוקי - והיעדר ריסון: כל סכסוך במגזר עלול להסתיים בקרבות ירי

כל סכסוך וגם הפעוט ביותר, עלול להסתיים באלימות קשה. אחרי עימותים בין משפחות, המשטרה נאלצת להפריד בין הניצים. תושבים בחורה מספרים על קולות ירי מדי לילה וחשש גדול לצאת מהבית כשיש עימותים בין חמולות, או אז יכולים הכדורים לעוף חופשי באוויר. במגזר הבדואי בנגב כמויות גדולות של נשק ותחמושת - ולא משנה כמה המשטרה תפצח מחבואים, תמיד יהיה עוד. ראשי הציבור הבדואי קוראים פעם אחר פעם לתושבים לחדול מהחזקת נשק לא חוקי, אבל הדבר נופל על אוזניים ערלות.

לא רק מי שמתגוררים בשכנות ליישובים חוששים מכדורים טועים. שלא למצלמה, תושבים מספרים כי נמאס להם מתופעות של עבריינות וירי במגזר. ''אני יכול לעבוד קשה, ללמוד, להתאמץ להיות הכי טוב - ומקרה כזה ביישוב עושה רע לתדמית של כולם. כדור תועה עלול לפגוע בכל אחד, גם בילד לא אשם ולא קשור. לא רוצים לחיות פה עם רעש של ירי בצרורות בלילה. בחתונות למדו לחגוג בלי ה''פנטזיה'' (הירי באוויר), אבל החברה חייבת ללמוד לחיות גם ללא אלימות'', אומר תושב חורה, שביקש להישאר בעילום שם. מי שלא נשארים בעילום שם הם חברי הכנסת לשעבר סעיד אלחרומי וטאלב אלסאנע, אשר בלא מעט הזדמנויות יצאו כנגד תופעות של אלימות. 

מתחילת שנת 2019 הצליחה המשטרה לפצח 22 מקרי רצח במגזר הערבי, מתוכם 6 נשים. המקרה הזו הוא הפענוח ה-23 מתחילת השנה.