• 15 נובמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

לפני משבר? קיצוץ מאיים על חברות התחבורה הציבורית. מה קורה בנגב?

בישראל, התחבורה הציבורית הינה תחת הסדרה ממשלתית ובביצוע פרטי. באר שבע היא צרכנית גדולה של תחבורה ציבורית, כל קיצוץ של האוצר יפגע בקהל צרכנים גדול

מנ''כל דן בדרום ודן ב''ש, טל כהן. מציאות מורכבת (צילום: יח''צ)

היום, רביעי, היה אמור להיות פקק ענקי בכביש מספר 1: שיירת אוטבוסים של פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, בהן חברות בין היתר דן ב''ש ודן בדרום, היה אמור לנסוע לאט לאט בכביש במחאה על קיצוץ מתכונן, בגובה 20 אחוזים, שהאוצר מתכנן להשית על חברות הפורום. בהודעה לתקשורת, המפעילים הודיעו כי הממשלה גרעה כבר 60 מיליון שקלים מהתשלום שעובר לחברות, בתמורה לפעילותן בחודש קודם. מדובר בקיצוץ מפתיע, שפוגע בעיקר באותן שכבות שאין ברשותן רכב פרטי. תחבורה ציבורית מתפקדת היא הכרח במדינה שהולכת ומתפוקקת. אפילו בבאר שבע, ולא רק בשעות השיא, יש עומסי תנועה גדולים.

פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות מאגד את כל חברות התחבורה הציבורית - הפרטיות הפועלות בישראל: דן באר שבע, דן בדרום, דן בצפון, אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס ואגד תעבורה. החברות הינן פרטיות, אך נבחרות במכרז להיות קבלניות ביצוע. ככאלה, הן נתונות לסמכות משרד התחבורה, לפיקוח מחמיר ומחוייבות לבצע את ההוראות וההחלטות. מנכ''ל דן בדרום ודן ב''ש, טל כהן, אומר, בשיחה עם ברנז'ה NEWS, כי למעשה, אין לו סמכות לקבוע אפילו היכן ימוקמו התחתנות או כמה קווים יהיו לאתר מסוים. הוא מקבל הוראות ממשרד התחבורה ומבצע אותן. למעשה, אם מוקם מתחם חדש, הוא אינו יכול להחליט על דעת עצמו להוסיף קווים, אלא לאחר החלטת משרד התחבורה בהתייעצות עם הרשות המקומית.

אם הקיצוץ ייצא לפועל משמעותו יהיה בעיקר ביטולי קווים. דן הדרום, למשל, מספקת שירות ליישובי הנגב.  החברה זכתה בחודש מאי 2015  במכרז להפעלת אשכול צפון הנגב הכולל בין היתר קווים באשקלון, קריית גת, נתיבות, אופקים, שדרות, קריית מלאכי וקווים בינעירוניים בבאר שבע. מדובר בפריסה גיאוגרפית גדולה, על כ-180 יישובים קטנים וגדולים, מרוחקים זה מזה. לא כל הקווים מלאים, אבל הם נתונים מענה, לפעמים כמעט יחיד, בשיגרה ובזמן מלחמה. הזיכיון הוא ל-12 שנה. 

באר שבע דווקא חלוצה בחידושים בתחבורה הציבורית

בבאר שבע פועלת דן באר שבע, שהייתה חלוצה בכמה תחומים - בראשם הכרטוס שעבר לנושאים ושינוי הקווים, כדי שיתאימו למרחב הגדול של העיר, שנוספו לה שכונות ומרכזי בילוי ומסחר. טל כהן, העומד בראש דן בדרום ודן באר שבע, מספר כי מדי יום מבוצעות בבירת הנגב 3,000 נסיעות ב-25 קווים שונים, עם צי המונה 200 אוטובוסים. ''אחוזי הביצוע הינם מהגבוהים בארץ עומדים על 99.8 אחוזים בדן בדרום ו-99.6 אחוזים בדן ב''ש. מודבר בבדיקה שנערכה על פני 4,600 נסיעות. מדי יום נוסעים באוטבוסים בב''ש 80,000 איש ובדן בדרום, 120,000. בבדיקת שביעות רצון, אנחנו במקום השני בארץ''.

טל כהן, לא אחת עולות לרשתות החברתיות עדויות של נוסעים שמתעמתים עם פקחים ולדבריהם, הפקחים נוהגים כלפי לשון מאיימת. כמה נוסעים באמת לא משלמים על נסיעה שלהם בבאר שבע?
''מדובר ב-10,000 נוסעים ליום, מספר גדול לכל הדיעות. הפקחים, מצידם, סופגים לא אחת עלבונות ואיומים, נוסעים מתעמתים איתם. מדובר בתופעה לא מוסברת, לעלות ולא לשלם. אין בעיה לתקף נסיעה, בטח לא בעיה טכנית, בטח לא כיום. אנחנו מטפלים בכל בעיה טכנית במהירות, על ידי צוות יעודי. הנוסעים אולי חושבים שהם פוגעים בנו, אבל אנחנו רק קבלני ביצוע של משרד התחבורה. כשנוסע לא מתקף נסיעה, הוא צפוי לקנס ואם הוא משלם קנס, הוא צפוי להליכים ואלה אכן ננקטים''. 

תופעה אחרת בבאר שבע היא של אלימות מילולית ופיזית כלפי נהגים, הכולל לעיתים אמירות בעלות אופי גזעני.
''זה קיים וזה נורא. נהגים סופגים הערות  - ולעתים אלימות פיזית והערות בעלות אופי גזעני. זה פוגע בנהגים, המעניקים שירות לציבור. בשנה שעברה היו 150 תקריות כאלה. השנה חלה ירידה גדולה - 50 מקרים בלבד, בין היתר בזכות טיפול במספר מישורים''.

טל כהן אומר שאין לו בעיה עם ביקורת לגיטימית וכי במקרה של ליקוי, החברה ממהרת לטפל. כך קרה, שנהג שאמר אמירה בעלת אופי גזעני כלפי נוסעת, הורד מהשירות בתום בדיקה. שירות הלקוחות ממהר לחזור לפונים אליו במקרה של תקלות. עם המפרסמים פוסטים משמיצים, זה כבר עניין אחר. בעבר, החברה בחרה להתעלם מהם, אבל ככל הנראה, לא תסבול מעתה והלאה פרסומים משמיצים.

היו לא מעט מקרים של פגיעה פיזית באוטובוסים ובציוד בתחנות, לעיתים על בסיס שבועי
''גם כאן חלה ירידה במספר המקרים. צריך להבין: ידוי אבנים על אוטובוס עלול להיות מסוכן. היה לנו מקרה, לאחרונה, של נערים שיידו אבנים על אוטובוס, שלמרבה המזל היה ריק מנוסעים. זה אומר שלמחרת האוטובוס הזה מושבת, עד שייתוקן. זה פוגע בעיקר בנוסעים. אבל גם במקרים אלה אנחנו רואים ירידה''.

יש תופעות של אלימות כלפי נהגים וכלפי האוטובוסים, שאני לא יכול להסביר. לאחרונה, בסיום קו, אחד הנהגים הגיע אליי וסיפר כי הנסיעה הייתה לו ממש קשה. ילדים עלו בתחנה של אחד מבתי הספר בעיר והשתוללו באוטובוס, שפכו מים אחד על השני ועליו. לא כך צריכה להיות נסיעה''.

10,000 נוסעים ביממה לא משלמים על הנסיעות בב''ש (צילום: יח''צ)

באר שבע היא צרכנית גדולה של תחבורה ציבורית
​​​​​​​

מאז החלה לפעול החברה בבאר שבע, לפני כמעט 4 שנים, למעשה לא קיבלה תוספת קווים ולא הוגדל הצי שלה. ההחלטה היא בידי משרד התחבורה. עם זאת, במהלך 2020 מתכננים להפוך 30 אוטובוסים  למונעים בגז טבעי. באופקים, בין היתר, נערך נסוי באוטובוסים המונעים בחשמל. 

אבל החידושים האמיתיים בתחום התחבורה הציבורית, מתרחשים במרכז הארץ: בתל אביב יחל לפעול שירות תחבורה ציבורית בשבת וערים אחרות במרחב מבקשות להצטרף ליוזמה. בבאר שבע יש מי שחש את מצוקת התחבורה ומפעיל עשרות קבוצות וואצאפ של ''גט שבת'', מכוניות פרטיות, המסיעות נוסעים, בעיקר בשבתות, במחיר נמוך משמעותי מזה של מוניות ''רגילות''. 

אל באר שבע, בירת מחוז, מגיעים מדי יום עשרות אלפי נוסעים: חיילים הנוסעים לקריית ההדרכה ולבסיסי הדרום, סטודנטים, תושבים מכל המרחב המגיעים לסידורים, קניות ובילוי וכמובן, 220,000 תושבי העיר. בלי תחבורה ציבורית מתפקדת וללא תוספת קווים, זה עלול להיות סיוט. איש לא רוצה לחשוב מה ייקרה במקרה של קיצוץ בקווים.

במכתב ששלח אמיר אסרף, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, למפעילים, אשר צוטט בהרחבה בכל כלי התקשורת, הוא כתב בין היתר: "אני מבקש להתנצל על אופן ההתנהלות של הממשלה ואי העברת כלל התשלומים המגיעים לכם. אנו עושים ככל יכולתנו להסדיר את הנושא, כולל כלל התשלומים עד לתום השנה".

המפעילים, מצידם, פנו לשרים ולבכירי האוצר והתחבורה, והסבירו כי ללא החזר הכספים, שניתנים בגין שירות שכבר בוצע,  הם יתקשו לשלם לספקים, וכן, את שכר העובדים.

לכלל החברות בישראל מחסור חמור בנהגים. בבאר שבע, במיוחד בתקופת המעבר בין מטרופולין לדן ב''ש, היו נהגים שהתייאשו ועברו לשוק הפרטי. נהג לשעבר סיפר אז לברנז'ה NEWS, כי נמאס לו לספוג קללות ואלימות מצד הנוסעים. הכי קשה לו היה עם השיימינג ברשתות החברתיות. ''יש לי משפחה והם רואים פוסטים עליי עם המילים ''מחבל'' ו''פרימטיבי''. עזבתי לחברה פרטית ופה זה עולם אחר''.

ויש בעיה נוספת, המאיימת על התחבורה הציבורית בישראל: אין ממשלה מתפקדת וככל הנראה, לא תקום אחת כזו בזמן הקרוב. הנכסת היא זו המאשרת את תקציב המדינה. עד שתקום ממשלה, התקציב ינוהל במגבלות שיוטלו על ידי החשב הכללי. אין כנסת, ממשלה וגם לא וועדת כספים מתפקדות. אין כל אפשרות לבצע שינויי תקציב. זה פוגע לא רק בתחבורה הציבורית אלא למשל, ברשויות המקומיות, שנאלצות להפקיא תוכניות.

מי משלם על היעדר התפקוד? הציבור. עד שתקום ממשלה, או ייערכו בחירות בסיבוב שלישי, מתי שהוא בחודש אפריל או מאי, אין מי שיוכל להחליט החלטות משנות מצב. 

ארגון הנהגים: ''שיירת מחאה מעבירה את מסר - ולא פוגעת בנוסעים, אך מקווים לפתרון''

בארגון נהגי האוטובוסים בישראל אומרים היום על המצב שנוצר: ''שיירות המחאה - הפיתרון הטוב ביותר בכדי להעביר מסר למקבלי ההחלטות ללא פגיעה בציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית''.

''בעבר הפעלנו שיירות מחאה נגד אלימות, דבר שהוביל להעלאת המודעות בנושא ולשינוי משמעותי במכרזים החדשים בצורת הפרדה בין הנהג לנוסעים. כרגע המחאה שנועדה להיום בוטלה עקב אי רצון לפגוע בשיגרת החג ועל פי המלצת גורמי המשטרה. אנחנו מברכים על כך את כל הגורמים האחראיים והמעורבים שגילו הקשבה וקיבלו את המלצת גורמי הביטחון''.

שיירת המחאה לירושלים, לפני שנה (צילום: פייסבוק ארגון נהגי האוטובוסים)

''כולנו תקווה שהמשבר ייפתר במהלך הימים הקרובים ולא נגיע למצב בו שכר הנהגים יצומצם או ייפגע בצורה כלשהי.
במידה והמחאה תצא לפועל בכל זאת לאחר החג, אנו נבקש מהאגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות לאומית לפתוח בסכסוך עבודה וזאת עד לפיתרון הבטחת השכר ושיפור התשתיות ותנאי העבודה של נהגי האוטובוסים בישראל''.

ומה אומרים באוצר: "הנושא נמצא בטיפול ובהתאם להנחיית שר האוצר, החשב הכללי והממונה על התקציבים פועלים למציאת פתרון'', נאמר בהצהרה ששוחררה לתקשורת.

תגובות

End of content

No more pages to load