הממשלה משותקת והרשויות המקומיות על סף קריסה: סיכוי לשביתה מיום ה'

תקציבים בהיקף מיליארדי שקלים מוקפאים, כי לישראל אין ממשלה מכהנת כמעט שנה. ראשי רשויות, בהן ב''ש, דימונה ועומר - קוראים לממשלה לשחרר תקציבים, כדי למנוע את קריסתן. מסתמן: שביתה כללית, מיום חמישי
send whatsapp messsage send FB messsage
עסק סגור בב''ש (צילום: דני בלר)

כ-150 ראשי רשויות, בהם רוביק דנילוביץ' בבאר שבע, בני ביטון בדימונה ופיני בדש בעומר - האמונים על כ- 70% מתושבי מדינת ישראל שלחו פניה דחופה לראש הממשלה נתניהו ול-120 חברי הכנסת ה-22 , בה מתחו ביקורת על חברי הכנסת וקראו להם לגלות אחריות ולמנוע את קריסת השירותים העירוניים ע"י שחרור תקציבים המוערכים בלמעלה מ-מיליארד שקלים עבור תכניות בחינוך, מיגון, פיתוח, החברה הערבית ועוד.

בעוד שברשויות האמידות הביעה פחות מורגשת, ברשויות באשכולות הכלכליים חברתיים הבינוניים והנמוכים, בהן תושבים נזקקים יותר לשירותים בקהילה, הביעה חמורה יותר. בבאר שבע למשל, העובדה כי ישראל נמצאת תחת ממשלת מעבר למעלה משנה, מונעת מהעירייה ליישם שורה ארוכה של תוכניות שהיו אמורות להיטיב עם התושבים ולסייע לעסקים בעיר, המובילה בהיקף העסקים בכנסת סגירה ובממדי האבטלה, מבין הערים הגדולות.

בין ראשי הרשויות שחתומים יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס , יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', יו"ר פורום ה- 15 רון חולדאי, ראשי רשויות חברי פורום ה-15 (שהעיר ב''ש חברה בה), ראשי מועצות אזוריות, מקומיות, ערים יהודיות, ערביות, דרוזיות ועוד.

במכתב קראו ראשי הרשויות לכל אחד ואחת מחברי הכנסת לייצג את תושבי מדינת ישראל ולפעול למענם כפי שהתחייבו. "בייחוד בשעה זו בה השלטון המקומי מהווה השלטון היציב במדינה שמקיים את חיי היומיום של התושבים- יש לשים את העם מעל הפוליטיקה ומעל ההסכמים הקואליציוניים ולפעול בדחיפות להסדרת התקציבים הנדרשים."

בימים אלו ראשי הרשויות נערכים להשבתת כלל השירותים העירוניים ביום ה' הקרוב 7.11.19, החל מהשעה 06:00.

חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "השלטון המקומי מאוחד סביב המטרה החשובה – להמשיך להעניק לתושבים שלנו את השירותים הטובים ביותר. אני מברך את מאות ראשי הרשויות החתומים על המכתב, ומודה להם על השותפות החזקה. כולנו יחד – קטנים כגדולים מובילים מאבק חשוב כרגע, בהיעדר מענה מהשלטון המרכזי, למען התושבים שלנו."

שי חג'ג' יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצה אזורית מרחבים: " השבתת הרשויות המקומיות הינה צעד כואב שלא היה מנוס ממנו. קיצוץ מענקי האיזון  ושיתוק הפעילות של משרדי הממשלה פוגעים פגיעה אנושה בשלטון המקומי – ובעיקר ברשויות ובמועצות חלשות, וביכולתן לספק שירותים חיוניים לתושבים. העובדה שכמעט כל ראשי הרשויות תומכים בהחלטה לשבות מלמדת עד כמה חמורה הפגיעה בכל השלטון המקומי. אנחנו עדיין מקווים כי הממשלה תתקן את הליקויים המתבקשים וכך נוכל לבטל את השביתה".

משמעות היעדר ממשלה: מחצית הקדנציה של ראשי הרשויות הלכה לאיבוד

היעדר ממשלה מכהנת, שיכולה לאשר החלטות, פוגעת בערים ובעיקר - בראשי הערים. ראשי הערים אינם יכולים להוציא אל הפועל תוכניות משנות מצב. במשרד הפנים לא מאפשרים לעיריות  לבצע שינויי תקציב וההוראה היא לעבוד על פי תקצבי קיימים. גם לו ראש עיריית באר שבע היה רוצה להקל על בעלי העסקים בעיר, על ידי הנחות נקודתיות בארנונה, הוא מנוע מלעשות כך, מאחר שר הפנים בממשלת מעבר אינו רשאי לאשר תוכניות מרחיקות לכת, שכן הדבר ייחשב כ''כלכלת בחירות''. 

תוכניות רבות, היוצאות אל הפועל בימים אלה, אושרו הרבה לפני נפילת הממשלה. איש לא שיער שממשלה תיפול ועוד פחות, שישראל תלך לבחירות בסיבוב השלישי. היום כבר מדברים במערכת הפוליטית על סיבוב שלישי, שייערך בסביבות חודש מרץ 2020 - והוא לא יהיה האחרון: הצפי הוא לתוצאות דומות ולסיכוי לא בלתי סביר, לסיבוב רביעי.

לא מעט ראשי ערים רואים כיצד הקדנציה הנוכחית חומקת להם מתחת לידיים, אבל יותר מזה, רואים איך חנויות נסגרות בזו אחר זו ומרכזים מסחריים מתרוקנים. בפריפריה, בהיעדר חלופות תעסוקה אחרות, מסחר בעסקים קטנים מהווה לא אחת את מקור הפרנסה העיקרי.