• 03 אפריל 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

תחבורה ציבורית בשבת בב''ש? ''היוזמה צריכה לבוא מהעירייה''

בתל אביב זה סיפור הצלחה ובבאר שבע, בירת הקניות - שחלקם פתוחים בשבתות, עדיין נזקקים למוניות היקרות בשבת או לחילופין, לגט שבת הפורח. תפוח האדמה הלוהט הבא המונח על שולחן קברניטי העיר?

בילויים ושופינג בשבת בב''ש, כמו בתל אביב? (צילומי הדמיה: רותם אליה, Pratik Gupta / CC0)

יותר מ-10,000 נוסעים, כ-650 נסיעות והביקוש רק גובר: התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב היא סיפור הצלחה. בבאר שבע, בירת הקניונים, מי שרוצים לבלות בבתי הקולנוע ומרכזי הקניות החדישים והנוצצים בשבת, שזה יום הפנוי היחידי של האוכלוסיה העובדת, נזקקים למונית - כאשר מחיר הנסיעה עומד בשבת על כ-40 עד 50 שקלים לכל כיוון או לגט שבת, שירות נפוץ מאוד בבאר שבע, בו בעלי מכוניות פרטיות, בהם רבים מהפזורה שלהם זו פרנסה לא רעה מהצד - במחיר זול משמעותית של כ-15 או 20 שקלים לכל כיוון.

''היוזמה צריכה לבוא מהעירייה'', מסביר רועי שוורץ תיכון, מ''נוע תנוע'', החברה שמפעילה את השירות בתל אביב ואחראית ל''ימבוס'' הפעיל הקיץ גם בבאר שבע ומסיע את מי שרוצים בכך, בשבתות, לחוף הים. ''אז, נעשית בדיקה של מסלולים, צרכים, תכנון צי הרכב ולאחר מכן, תפעול ופיקוח על השירות. אני מבין את הצורך של באר שבע ושל כל עיר בישראל בתחבורה ציבורית בשבת''.

העלויות, על פי שוורץ, מוערכות בכמה מאות אלפי שקלים ועד כמה מיליונים, תלוי בהיקף המסלולים. בעיר באר שבע מצוקת תחבורה שנוצרה בשנים האחרונות. פקקי ענק בבקרים, עומס בתחבורה הציבורית ולא אחת, תקלות בקווים. בבאר שבע אין מוניות שירות כמו בתל אביב ומצד שני, בשל הסיווג הסוציו-אקונומי של העיר, רבים נזקקים לתחבורה הציבורית. בשנים האחרונות עלה בצורה חדרה מספר רוכבי האופניים החשמליים, פתרון ירוק, נוח - שגם בו מבקשים להטיל רגולציה והיטלים שונים.

בסופי שבוע מצוקת התחבורה בבאר שבע גוברת: הדרך היחידה להגיע למועדונים היא ברכב פרטי, או במונית יקרה. שני מתחמי ענק של קולנוע ובילוי נפתחו בב''ש, אך ברגע שאל מחיר הכרטיס לסרט צריך להוסיף עוד כ-100 שקלים לנסיעה במונית, כי שבת זה היום הפנוי היחידי של משפחות עובדות רבות, הבילוי הופך יקר. 

למעשה, בבאר שבע פועלת ''תחבורה ציבורית אפורה'' בשתבתות

לפחות שנה פועלת בב''ש תחבורה ציבורית בשבת, בתחום האפור, הלא מוסדר. מוניות ה''גט-שבת'', למעשה כלי רכב פרטיים, המסיעים בליינים אל המועדונים ובתי הקולנוע, במחיר נמוך משמעותית ממוניות רגילות (10-15 שקלים לעומת 45-50 שקלים במונית רגילה). השירות פועל באמצעות עשרות קבוצות וואצאפ, בהן אלפי חברים, מסיעים ונוסעים. 

נהגי המוניות בבאר שבע ניסו להביא להפסקת השירות, ללא הצלחה. ''הבת שלי יצאה למועדון בשישי, הסעתי אותה ואת החברות. בדרך חזרה, ב-3 לפנות בוקר, היא חיפשה מונית. ביקשו ממנה על נסיעה מהמועדון לשכונת רמות כ-55 שקלים. בכניסה למועדון עומדים חבר'ה עם מכוניות, שעושים את אות נסיעה ב-15 שקלים'', מספר ב', נהג מונית. 

''הבת שלי נסעה עם בחור כזה, אבל אלה חבר'ה שפועלים ללא היתר. מצד שני, אני כנהג מונית מחוייב להפעיל מונה, לתת קבלה, לעבור מבחנים, לתחזק מונית, לשלם מסים. אין מצב שאני יכול להסיע נסיעה כזו במחיר הזה''.

ב', כמו נהגים רבים אחרים, מבין שאי אפשר לסגור את באר שבע בשבת: שלושה מתחמים גדולים פעילים בשבת, חנויות מזון, בתי אופנה, בתי קולנוע, מועדונים, בתי קפה. בנוסף, עובדים רבים מזמן אינם נחים בשבתות, מהסיבה שבמאה ה-21 הם זמינים 24 שעות, 7 ימים בשבוע, לוקחים עבודה הביתה. עבור עובדים ומשפחות רבות שבת הוא היום הפנוי היחידי לקניות ובילוי. נוצר מצב שממרכזי הבילוי החדשים נהנים בעיקר מי שיש להם רכב פרטי.

התחבורה הציבורית בשבתות נחוצה בעיר כמו באר שבע, אך יש בעיה פוליטית

עיריית תל אביב חזקה מאוד והאוכלוסיה החיה בתחומה חזקה מאוד כלכלית. תל אביב היא המרכז התרבותי, הכלכלי ומוקד הכוח של ישראל. גם ענייניה של באר שבע, תרצה או לא תרצה, נחתכים שם. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי יכול להרשות לעצמו להתעמת עם דרעי, מה שלראש רשות בדרום או בצפון יהיה קשה יותר. 

אם בבאר שבע יחליטו ללכת להצטרף ליוזמה, ייתכן וזה יהיה קל פחות מאשר במרכז, אבל מדובר בשירות נחוץ. איש הרי לא מכריח את שומרי השבת לנסוע ולבלות בשבת ובבאר שבע המתחמים ברובם מחוץ לשכונות, אבל מצד שני, צריך לאפשר למי שרוצים להנות מסרט, בית קפה, מסעדה, הופעה, בילוי עם הילדים או קניות.

שאלנו את עיריית באר שבע לעמדתה בנושא. עד לרגע פרסום הכתבה, לא נתקבלה תגובה. 
​​​​​​​

תגובות

End of content

No more pages to load