פינוי-בינוי בבאר שבע: הבלאגן חוגג, תושבי השכונות מבולבלים

''שוק החתימות'' - כך קוראים גורמים בענף הנדל''ן למה שקורה בימים האלה בב''ש. החתימות על הסכמי פינוי-בינוי שוות הרבה כסף, השאלה למי
send whatsapp messsage send FB messsage
מגדלים במקום פחים? שכונה ה' בב''ש (צילום: דני בלר)

''הדיבורים על פינוי בינוי בבאר שבע יצרו בלאגן גדול. פונים אליי מתווכים ומספרים כי מלאי הדירות למכירה והשכרה ירד משמעותית, כי אנשים חושבים שאוטוטו הם יקבלו דירה חדשה בשווי גדול יותר מהדירה בה גרים כרגע'', אומר לברנז'ה NEWS עוסק בתחום, עם רקע ביזמות ויקדום פרויקטים בתחום הנדל''ן, אשר ביקש להישאר בעילום שם, בשל רגישותו של התחום. 

בחודשים האחרונים, מאז הוקמה מנהלת ההתחדשות העירונית בבאר שבע, פונים אנשים המציגים עצמם כנציגי חברות יזמיות בשלל אמצעים - הודעות וואצאפ, מסרונים ובעיקר - בתליית מודעות על דלתות הבניינים. בחלקם, הם מגיעים כשפרטי הדיירים נמצאים ברשותם ומדבריהם משתמע כי מדובר בפנוי-בינוי כמעט מיידי ושאסור לסרב. חלק מהמודעות כתובות ברוסית ובעברית עילגת. 

במודעות, שלרוב מעוצבות בתוכנת וורד פשוטה, סמלים שויזואלית מזכירים במעט את העיצוב של לוגו העיר באר שבע, אך ליזמים אין קשר עם העירייה או אם מנהלת ההתחדשות. יתרה מכך, בעירייה קוראים לא להתייחס לציידי החתימות. לרוב, מצורפת לכרזות תמונה של מגדל מגורים וזוג הורים ובנם, מחייכים ומאושרים.

הגישה של המשווקים אסרטיבית למדי: ''יש לחתום מייד''. מי שקיבל את המסמכים ליד, מגלה הרבה משבצות ריקות באשר למיקומו, גודלו ולתנאי העסקה. ברחבת הגלבוע ורחוב הצבי, בקטע שמול הגרנד קניון, בשנים האחרונות, פנו לדיירים וסיפרו כי בתיהם ייהרסו לטובת שורת מגדלי מגורים בני 20 ו-30 קומות וכי מי שיסרב לחתום ייתבע. הם מרבים לדבר על ''שידרוג'', על ''עליית המעמד החברתי שלך ברגע שאתה הופך בעל נכס יוקרתי'' והרבה מספרים נזרקים לאוויר. 

בכל פעם נוקטים בטקטיקה שיווקית אחרת: פעם זה היה בשלטים שנשאו את סמל עיריית באר שבע, שלא על דעת העירייה, פעמים אחרות במודעות על דלתות הבתים, בקריאה ''להתייצב לשיחה עם עורך דין''. באחת ההזדמנויות, אחד הדיירים ניסה לקחת על עצמו את היוזמה ונקט בלשון מאיימת. בירור מול עיריית באר שבע העלה כי אין כל כוונה לבנות מגדלי מגורים במקום וכי לא מדובר ביוזמה הנעשית מטעמה או באישורה של עיריית באר שבע. עיון באתר ההתחדשות העירונית, מציג תמונה אחרת, על פיה שדרות טוביהו יהפכו לשורת בניינים בני 30 קומות, אלא שברמת המחירים הנוכחית של הבתים באיזור, ספק אם יש לכך הצדקה כלכלית. זה לא מפריע לציד החתימות להימשך...

שדרות טוביהו. בתוכנית: שדרת מגדלים בגובה 30 קומות (צילום: דני בלר)

''הזהרתי את אימא לא לחתום על כלום'', אומר אריה, בן 40, שנדהם לשמוע מאימו על השיטות בהן מנסים להשיג חתימות דיירים. ''אני גרה כאן 45 שנה'', מספרת האם. ''טוב לי ככה, אני לא רוצה דירה גדולה, לא יכולה לשלם ארנונה יקרה, לא יכולה לשלם וועד בית כמו בבתים של העשירים. אני גמלאית. זה הבית שלי ואני לא משחקת איתו. בא איש והסביר לי ברוסית שמפנים ואני נורא נבהלתי''.

טרפת הפינוי-בינוי בבאר שבע יצרה מצבים אבסורדיים: עוסק בעל ניסיון בתחום הנדל''ן מספר לנו כי באותו בניין, בשכונה א', הדיירים חתומים על הסכמי פינוי-בינוי של יזמים שונים. חלק חתם ליזם א' ואחרים ליזם ב': ''פשוט עושים בבאר שבע מירוץ חתימות. כל חתימה כזו שווה כסף, לפחות 20,000 שקל. ברגע שתהיה אפשרות לבנות, מי שמחזיקים בחתימות ימכרו אותם למרבה במחיר''.

''להערכתי ואני זהיר, ברוב הבתים האלה אין היתכנות לפינוי-בינוי, בטח לא בטווח המיידי. אני מכיר דיירים שחתמו כבר לפני חמש ושש שנים, ושום דבר לא זז. פשוט אין בבאר שבע היתכנות כלכלית. בחישוב גס, דירת 3 חדרים צריכה להיות שווה מעל 2 מיליון שקלים, כדי שליזם יהיה שווה לקחת על עצמו את הפרויקט. שום קבלן לא ייכנס להליך של פינוי בינוי בלי רווח של 10-15 מיליוני שקלים על בניין. דירה בשכונה ה', בגלבוע או בצבי, שווה לכל היותר 650,000 עד 700,000 שקלים. אולי טיפה יותר, אבל בטח לא 2 מיליוני שקלים''.

בעסקאות פינוי-בינוי, ישנו סף שווי, על פיו ניתנים לדיירים דירות חדשות בגודל זהה לבית ממנו התפנו. ''בתל אביב קשה לקדם עסקאות, כי דיירים רוצים תוספת שטח של לפחות 25 מ''ר. בבאר שבע אפילו לדירה בגדול שווה לדירה שהתפנתה אין בכלל התכנות כלכלית'', סיפר יזם שניסה לקדם פרויקט בעיר - והתייאש.

חוסר הבהירות בנושא הפינוי-בינוי בבאר שבע בילבל את התושבים ועושה כאב ראש למתווכים

האם שדרות טוביהו עומדת להתמלא מחר בבוקר במגדלי מגורים? לטענת המחתימים, כן. אלא שבדיקת היתכנות על פי שווי הדירות ברחבת הגלבוע למשל, מעלים שגם אם המקום יצופף פי עשר, עדיין היזמים ייצאו בהפסד. זה אומר, כי במקום הבניין הקיים, בן 4 קומות, גם בניין בן 40 קומות לא יכסה את העלויות.

נושא הפינוי-בינוי בבאר שבע כלל לא ברור. על אנשי המנהלת נאסר להתראיין. באתר מנהלת ההתחדשות העירונית המידע כללי למדי. בעיקר, ניתן לקרוא מה יהיה מותר לבנות בשכונות השונות, אך לא מוצגים זמנים לביצוע. המנהלת קוראת לתושבים להתייעץ, לפני שחותמים, אבל חוסר הבהירות של המנהלת מפסידה אל מול האסרטיביות של ציידי החתימות. 

בניה בבאר שבע. בסופו של דבר הכדאיות הכלכלית היא שקובעת (צילום: דני בלר)

ח' חתם על הסכם פינוי-בינוי לפני כ-8 שנים. ב-2012 ניגשו אליו נציגי חברה יזמית, הציגו לו תוכניות על פיהן במקום הבלוק הישן שלו בשכונה א' ייבנה מגדל מגורים. הוא עדיין מחכה והחתימה כבלה אותו ליזם. הוא עדיין מחכה, אף כי בקרוב הוא אמור לצאת לגמלאות. 

בראש ובראשונה, ללא היתכנות כלכלית, ספק אם פרויקטים של פינוי-בינוי ייצאו לדרך בבאר שבע. באתר מנהלת ההתחדשות עירונית בבאר שבע עוסקים בין היתר בהיבט החברתי, אך לא מפרטים מה ייקרה כששכונה ישנה תהפך לרובע מגדלי מגורים ומה ההשלכות הכלכליות של צעד זה. דמי ניהול במגדלי מגורים יקרים לאין שיעור מאשר דמי ה''וועד בית'' ויכולים להגיע למאות שקלים לחודש. גם הארנונה מתייקרת בהתאם, מאחר ורובע מגדלי מגורים אינה עוד שכונה ישנה. 

ויש עוד דבר: ארגוני סביבה, בראשם ''מגמה ירוקה'', יוצאים כנגד ה''מגדליזציה'' של באר שבע, המצעידה אותה לעבר צפיפות בלתי נסבלת. כבר כיום באר שבע פקוקה שלא לצורך. הארגון מתריע מפני תכנון עירוני שאינו משרת את התושבים והופך את באר שבע לגוש בטון, ללא פינות ירוקות ותחבורה ציבורית נגישה. אנשי ''מגמה ירוקה'' הציגו את ההסתייגויות שלהם בפני הוועדה המחוזית, שקיבלה את רובם, לדבריהם. 

''אני מת למכור את הדירה והלוואי שיעשו לנו פינוי-בינוי'', מספר אחד הדיירים בגלבוע, שקנה דירה במחיר מציאה. ''אבל קשה לי לראות את הדיירים בכניסה שלנו משלמים מאות שקלים לחודש לתחזוקת הבניין. אנשים לא מסוגלים לשלם 10 שקלים לחודשיים עבור החשמל בחדר המדרגות ואפילו איימו עליי במכות. כולם פה זקנים או מתפרנסים בקושי. יש פה גם תיווכים שקנו דירות. אנשים מתים ''לעשות סיבוב'', אבל אני לא רואה את זה קורה''.

תגובת עיריית באר שבע: ''המידע שנמסר ע"י החברה לתושבים אינו על דעתה של העירייה ואין להתייחס אליהם כלל''

פנינו, בבקשה מסודרת, לעיריית באר שבע, כדי לראיין את אנשי מנהלת ההתחדשות העירונית. עיריית באר שבע מסרבת לאשר ראיון זו הפעם השניה. 

מעיריית באר שבע נמסרה התגובה הבאה, באשר לחברות והנציגים המנסים להחתים תושבים: ''ראשית, מדובר בחברה שאינה קשורה כלל לעירייה.  המידע שנמסר ע"י החברה לתושבים אינו על דעתה של העירייה ואין להתייחס אליהם כלל. תושבים המבקשים לקבל מידע בנושא התחדשות עירונית, עליהם לפנות אך ורק למנהלת התחדשות עירונית של עיריית באר שבע.  יש לציין, ניתן לקבל מידע גם באתר המנהלת''. 

​​​​