ה''מתנות'' ל-2020: בחירות ועלייה בארנונה

בבאר שבע הארנונה מתעדכנת אוטומטית על פי חישוב שמבצע משרד הפנים - ומהחודש הבא תשלמו 2.58 אחוזים יותר - וזו כנראה הולכת להיות הבעיה הקטנה של שנת התקציב הבאה...
send whatsapp messsage send FB messsage
שר הפנים, אריה מכלוף דרעי (צילום: עדי כהן צדק / CC BY SA 3.0)

תכינו את הארנקים: הארנונה בבאר שבע תתייקר מהחודש הבא, ינואר 2020, ב-2.58 אחוזים - עידכון אוטומטי שמבצע משרד הפנים בגובה הארנונה בכלל הרשויות בישראל. באר שבע לא הגישה בקשה לייקר את הארנונה מעבר לחישוב (בניגוד לתל אביב, למשל). 

התייקרות הארנונה אינה תלויה ברמה הסוציואקונומית של התושבים ברשות: החישוב של משרד הפנים הינו אוטומטי והוא מבוסס על הממוצע בין מדד המחירים שעלה ב-12 החודשים האחרונים  לבין מדד השכר במגזר הציבורי שהתייקר. כך יוצא, שבעוד שכרם של רבים בבאר שבע לא עלה במהלך השנה (ואפילו הורע - אם הם פוטרו והפכו למקבלי קצבת אבטלה), במגזר הציבורי השכר עלה עלייה יפה של 3.85%, כתוצאוןת מהטבות רבות שקיבלו העובדים. הם נהנים - וכולנו משלמים יותר יקר. 

כמה תעריפים באותה שכונה

הארנונה היקרה ביותר למגורים משולמת באיזור א': תעריך מרבי של 50.09 לכל מ"ר משטח הדירה.  באיזור ב' תשלמו 43.36 שקלים לכל מ''ר ואילו באיזור ג' - 41.81 שקלים. שכונת רמות, למשל, נחשבת לאיזור א', היקר ביותר. בשכונה ה', למשל, יש שני תעריפים: אם אתם גרים בבלוקים של רחוב הצבי, תשלמו תעריף ב', אבל אם תחצו את הרחוב, לוילות של רחוב קויפמן, תאלצו לשלם את התעריף היקר ביותר (א'). 

אותה שכונה, שני תעריפים: משמאל, זול יותר, מימין, בוילות, משלמים את התעריף הגבוה: רח' הצבי בשכונה ה' (צילום: גוגל מפות)​​​​​​​

גם בשכונה ג' יש שני תעריפים: במעפילים, למשל, תשלמו את תעריף ב', הבינוני, אך אם תתגוררו רחוב אחד משם, בעולי הגרדום, תשלמו על פי התעריף הזול יותר. כך גם בשכונה י''א - תלוי מאיזה צד של רחוב גולדה מאיר אתם גרים. בשכונה ט', נאות לון, חצרים ונווה זאב תשלמו את התעריף היקר. 

אסור לשכוח שהיו גם הנחות, כדי לעודד את העסקים והתעסוקה בב''ש

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', התייחס לא פעם לסוגיית הארנונה בישיבות מועצת העיר, בעיקר בשל מצבם העגום של העסקים בבאר שבע, עיר המובילה בהיקף בתי העסק בסכנת סגירה ובממדי האבטלה מבין הערים הגדולות.  הארנונה לעסקים בבאר שבע אינה זולה, אבל העירייה קידמה, בשנים האחרונות, שינוי בתעריפים, במטרה להקל על הסקים הקטנים ועל מנת לעודד את ההיי-טק בעיר. 

כזכור, בשנת 2009 התקבלה במועצת העיר התוכנית האסטרטגית אשר חלק מסעיפיה היו הפחתה בשיעור הארנונה לעסקים בשכונות המגורים, מתוך רצון לעודד את הקמתם ומתן הזדמנויות לאותם עסקים לשרוד את התחרות הקשה בשוק. עד לשנת 2015 שרי הפנים והאוצר דחו את הבקשות החריגות של העיריה בנושא. 

מתחם עסקים נטוש מזה שנים בעיר העתיקה (צילום: דני בלר)

בשנת 2016 אושרה הפחתה בשיעור של 3.9% בשנת 2017 אושרה הפחתה בשיעור של 4% ואילו  בשנת 2018 אושרה הפחתה בשיעור של 2% הפחתת הארנונה לעסקים קטנים בכל רחבי העיר. בשנת  2018 אושרה תוכנית העירייה להקלות לעסקים קטנים ע"י איחוד תעריפי הארנונה עד לשטח של 100 מ"ר. משמעותה של הקלה נוספת זו היא הפחתה בתעריפי הארנונה בשיעור של 10.8%. כמו כן, הוזלו תעריפים באופן משמעותי בעיר העתיקה לעסקי בילוי, תרבות ופנאי (בתי קפה, מוזיאונים וגלריות, מסעדות, מועדונים, ברים וכדומה). בוצעה הפחתה משמעותית לאולמות שמחה וגני אירועים, על ידי יצירת סיווג מתאים חדש.  כמו כן, נוצר תעריף חדש להייטק הנמוך ביותר במדינה (56.47 שקלים למ''ר). 
יצירת תעריף מוזל לחדרי כושר ומכונים לאימון גופני קטנים.
יצירת תעריף מיוחד ומוזל למוקדי רפואה דחופה.
יצירה של תעריפי ארנונה נקודתיים מוזלים לעסקים ייחודיים.
מתן הנחות בארנונה לנכסי מגורים  בשיעורן המלא ועל כל גודל הנכס בהתאם לתקנות ההנחה בארנונה לאחר שבמשך שנים רבות הנחות אלו הוגבלו בשיעורן כשעיריית ב"ש היתה בתוכנית הבראה.

פארק ההיי טק בב''ש. הארנונה הנמוכה בארץ (צילום: דני בלר)​​​​​​​

ובכל זאת, הארנונה הוא כאב הראש הקטן ביותר בתקציב הבא: ישראל בגרעון עתק

הארנונה, ככל הנראה, יהיה הסיפור הפחות מטריד בתקציב 2020.  הערכה גסה, מדברת על צורך לקצץ בתקציב 2020 סכום של 30 מיליארדי שקלים, בין היתר על ידי צמצום הטבות במס, קיצוץ בשירותים החברתיים והעלאת מסים. הממשלה משותקת קרוב לשנה, ואם יערכו בחירות בקרוב, צריך להוסיף לחשבון עוד כ-5 מיליארדי שקלים, עלות יום הבחירות המיותר לכל הדיעות. 

אם תצליח לקום ממשלה, היא תצטרך למהר ולאשר תקציב. סקרי בחירות שפורסמו הבוקר, מראים עכי אין הכרעה בין הגושים וכחול לבן ממשיכה להיות המפלגה הגדולה, אך ללא יכולת להקים ממשלה. היום החשש כבר אינו ממערכת בחירות שלישית, אלא מהצורך בסיבוב רביעי. הליכוד וכחול לבן, כך עולה מסקר של ''כאן - תאגיד השידור הישראלי'' ''שותות'' מנדטים מהרשימות הקטנות ואילו הרשימה המשותפת ממשיכה להיות הכוח הפוליטית השלישי.


קישורים:
צו הארנונה בבאר שבע לשנת 2020
מפת איזורי הארנונה בבאר שבע

​​​​​​​