• 30 מרץ 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

''הרבה נהגי מוניות ייאלצו לפרוש, הענף בפני קריסה''

תעריפי המוניות החדשים, היקרים משמעותית בסופי שבוע, היו אמורים להיכנס לתוקפם היום, אך הביצוע נדחה, בשל התנגדות הנהגים: ''ההכנסה שלנו נתחכת, הנוסע לא ירוויח מזה'', אומרים נהגים בעיר

מונית, השבוע בהפגנה הנהגים בב''ש (צילום: דני בלר)

הרפורמה במוניות נדחית ב-3 ימים, מאחר ורק נהגים מעטים עדכנו את המונה. שרי האוצרו התחבורה חתמו על התקנה. בבאר שבע, על פי ארגון המוניות, יש כ-5,000 נהגים, המשרתים את העיר ואת ערי הנגב: ''עוד לפני שהרווחתי שקל, אני צריך לשלם הוצאות של כ-10,000 שקלים מדי חודש. התעריף החדש יחסל אותנו'', אומר יהודה אל, נהג מונית והוא לא לבד. 

תזכורת: על פי תקנות חדשות, המחיר ההתחלתי לנסיעה יוזל מ-12.4 ל-10.48 שקל. בלילות חמישי, שישי ומוצ"ש יגבה תעריף חדש ויקר משמעותי. ''נגמרו הימים של נסיעה ב-25 שקלים בבאר שבע. אנשים ישלמו לפי מונה, כמו בתל אביב. ראש הממשלה רוצה להכין את הקרקע לאובר ובדרך מחסל אותנו. ביבי איבד את נהגי המוניות''.

וידאו: הפגנת נהגי המוניות בבאר שבע (שידור חי: דני בלר)


אכן, ראש הממשלה ביקש משרי התחבורה והאוצר להקפיא את הרפורמות, עד לבירור הטענות, אבל סמוטריץ' וכחלון נחושים להוציא את התוכנית לפועל כבר מה-4 בינואר. כבר בימים הקרובים הנוסעים יידרשו לשלם על פי מונה ובתעריף המעודכן. התעריף החדש מוזיל את הסניעה מחוץ לעיר ב-30 אחוזים, אך מפצה את הנהגים בעלייה של 13 אחוזים במחירי הנסיעות בתוך העיר. יהיה מונה אחיד לנסיעות בתוך העיר ומחוצה לה. 

בבאר שבע רבים נזקקים למוניות, בשל זמינות ותדירות התחבורה הציבורית ועל מנת להגיע למתחמי קניות ובילוי. רבים המסיימים משמרות בשעות הלילה המאוחרות נאלצים לקחת מונית הביתה וכך גם ציבור העובד בשבתות. קווים מרכזיים רבים בבאר שבע עמוסים. אמנם הבעלות על אופניים חשמליים בב''ש נמוכה (3.5 אחוזים על פי נתוני למ''ס) אך הביקוש לתחבורה זמינה, בעיקר מבעלי המעמד הנמוך גבוהה. כך יצא, ששירות הגט שבת צמח במהירות וגם, חאפרים המסיעים גם ברכב הפרטי.

נהגי המוניותלפני צאתם למחאה (צילום: דני בלר)​​​​​​​

''אם פוגעים לנו בפרנסה, שלפחות יקלו עלינו בדמי הביטוח. אנחנו משלמים דלק במחיר של צרכן רגיל. המונית נוסעת על סולר, אבל מחיר הסולר היום שווה לדלק רגיל. אני כבר לא מדבר על טיפולים ותיקונים במוסך, על תשלום לרואה חשבון. נהג מונית אין לו פנסיה, אין לו פיצויים, אנחנו עובדים 12 שעות ויותר ביום'', מספר נהג בבאר שבע. 

השבוע, ביום שלישי, הנהגים הבאר שבעים יצאו לשיירת מחאה שעברה ברחבי העיר. לדברי ההנגים שהתתפו בשיירה, בבאר שבע מתקיימת תחרות לא הוגנת בצורה של מוניות גט-שבת, אשר גובות מחירים נמוכים משמעותית ממחיר נסיעה במונית. מדובר בבעלי רכבים פרטיים, המסיעים נוסעים למקומות בילוי ובחזרה בעיקר בלילות ובימי שישי. מתחמי הקולנוע, למשל, הוקמו מחוץ לעיר באר שבע. נסיעה אליהם, במונית, מהשכונות, יכולה לעלות 50 שקלים ויותר. נהגי הגט-שבת גובים 15-20 שקלים לנוסע לכל כיוון. 

אחד הנהגים מספר גם על ההתמודדות עם הסכנות בעיר: ''נרקומנים ושיכורים אני לא אוסף. אבל אתה לא יודע אף פעם מי עולה לך לאוטו. היו לא מעט מקרים שנהגים הותקפו, זה לא מקצוע קל. אומרים שאנחנו בנינו וילות וקנינו מרצדסים. מזמן זה לא ככה. לפחות 20 שנה. מרצדס? אנחנו צריכים כלי רכב חזקים, אמינים, שלא יראו מוסך כל שני וחמישי, לא כולם על מרצדס, אבל כן, אנחנו צריכים רכבים חזקים. כשאנחנו מסיימים לשלם את ההוצאות, לא נשאר לנו הרבה''.

''אם צריך, נלך לשביתה, שלא יהיו מוניות בבאר שבע. אנשים חושבים שאנחנו גובים מחיר יקר, אבל לא מודעים להוצאות שלנו. ועוד בבאר שבע, שבה אנשים התרגלו לנסיעות ב-25 שקל. התקנות החדשות מייקרות גם את הנסיעות וגם חותכים לנו בפרנסה. זה לא ייגמר גאן ואני חושש שהרבה נהגי מניות יפרשו מהמקצוע''.

תגובות

End of content

No more pages to load