• 07 אפריל 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

שדה תעופה בנבטים? מפקד חיל האוויר מתנגד - וגם לא ייקרה לפני 2035

התבטאות חריגה של מפקד חיל האוויר, בעת סיור בנצרת: יש להקים את שדה התעופה בעמק, כדי שיהפוך למבוקש. האם הממשלה הבאה תכריע בעד הנגב - או שתיישר קו עם הצבא? ובכל מקרה, יחלפו עוד כ-15 עד 20 שנה עד להקמה

שדה התעופה בנבטים. לא לפני 2035 וכנראה, לא בנגב (צילום מסך)

לא רק מתנגדים לקריית המודיעין בנגב, אלא גם לשדה תעופה בנגב: האם הקצונה הבכירה בצבא היא זו התוקעת, מזה כמעט 4 עשורים, את הקמתו של שדה תעופה בינלאומי שני בנגב? מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הביע השבוע תמיכה בהקמת שדה התעופה הבין לאומי הבא של ישראל בעמק יזרעאל. במהלך ביקור בנצרת עילית, הלא היא נוף הגליל, במהלכו נפגש עם ראשי היישוב ותלמידי בתי ספר, הוא אמר לנוכחים במקום כי הקמת שדה תעופה בעמק תוביל לפיתוח כלכלי של האזור ולהפיכתו למבוקש. זו ההתבטאות הפומבית הראשונה של נורקין בנושא. הממשלה הבאה, כאשר תקום, תצטרך לקבל את ההכרעה בנושא. בינתיים, אין ממשלה וגם אם תתקבל הכרעה, יחלפו כ-15 שנה עד להקמתו של הפרויקט.

ההתבטאות של נורקין עוררה תרעומת גדולה בקרב העוסקים בתחום. זו ההתבטאות הפומבית הראשונה של גורם רשמי מטעם חיל האוויר בנושא. מפקד החייל התייחס בדבריו לנוכחים באירוע,  לטיעונים כלכליים-אזרחיים, ולא דיבר על הנושאים הביטחוניים עליהם הוא אמון. חיל האוויר כבר הביע הסכמה לפתיחת נמל תעופה בנבטים – בעתיד ולאחר שיוקם אחד ברמת דוד, כך שברור שאין מניעה ביטחונית למהלך. משך השנים סיפרו גורמים בצבא כי התנגדותם להקמת שדה התעופה הבינלאומי בנבטים נובע משיקולים מבצעיים שאינם יכולם לפרטם. על הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנגב, ליד באר שבע, דובר כבר בתחילת שנות השמונים. 

שדה התעופה, יחד עם קריית המודיעין, היו יכולים להוות מנוף אדיר לנגב, אך ממשלה אחרי ממשלה, כמעט 40 שנה, הנושא מוסמס והועלה מן האוב בעיקר לפני בחירות.

מערכת הביטחון הייתה עד היום הגורם היחיד כמעט שמתנגד להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים שבדרום. למרות חוות דעת חד משמעיות של אנשי מקצוע המצביעות על הצורך האדיר בשדה תעופה בנגב ועל הנזק הכרוך בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, חיל האוויר דורש להקים את השדה החדש דווקא ברמת דוד. לחיל האוויר יש אינטרס כלכלי בהקמת שדה תעופה אזרחי ברמת דוד מאחר וייבנה עבורו בסיס צבאי חדש מתקציב האוצר.האלוף נורקין הוא יליד מושב בית שערים הסמוך.

שדה תעופה בינלאומי שני - לא לפני 2035

ההחלטה על הקמת שדה תעופה בין לאומי נוסף התקבלה כבר לפני יותר משלושה עשורים. חמש ועדות תכנון מקצועיות בהשתתפות כל הגורמים הצביעו על צפון הנגב כמיקום המועדף. בשנים האחרונות עשרות חלופות נבדקו ונפסלו ונותרו שתיים: נבטים ורמת דוד, שנוספה בלחץ חיל האוויר. מרבית אנשי המקצוע, כמו גם ראשי הרשויות והתושבים בדרום ובצפון ממליצים להקים את השדה בנגב. מחקר כלכלי של משרד רואי החשבון שטיינמץ עמינח קבע גם כי הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל תהיה יקרה בכ-20 מיליארד שקלים ותארך כ-15 שנה יותר.

למרות זאת, ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות של ממשלות ישראל לפתח את הדרום, הנושא עדיין לא הוכרע. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה להקים ועדה מיוחדת במטה לביטחון לאומי, שתבחן את ההתנגדויות של חיל האוויר ותכריע בסוגיה. למרות סיווג בטחוני גבוה, הוועדה מסרבת לפגוש קצינים בכירים תומכי חלופת נבטים ולשמוע את טיעוניהם.

נודע כי בינתיים, רשויות התכנון ומערכת הביטחון מקדמות במרץ את חלופת רמת דוד ונראה ששדה התעופה הבין לאומי בנבטים, שיביא בשורה כלכלית קריטית לדרום, הולך ומתרחק. מנהל התכנון מקדם כרגע רק את שדה התעופה בעמק יזרעאל וגם חיל האוויר, שעתיד לקבל כתוצאה מהמהלך בסיס חדש, נערך לכך.


תגובות

End of content

No more pages to load