• 06 יולי 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

כמעט 10 ימים בלי מים, כי לדיירי הבניין הישן אין כסף לתיקונים

האם מים הם זכות יסוד? דיירי בניין במבצע יואב מנותקים מהספקת המים כמעט 10 ימים - ואנשי המקצוע שהזמינו לתקן את התקלה דורשים עשרות אלפי שקלים שאין ביכולתם לשלם. הרשויות? הן נצמדות לחוק היבש

אין מים. הדיירים אוספים מים בדליים (צילום: דני בלר)

''קמנו בבוקר וגילינו שאין מים. הזרם הלך ופחת, ועכשיו בכלל אין. כמעט 10 ימים אנחנו בלי מים. קראנו לתאגיד המים, הם בדקו ואמרו שהתקלה היא בצנרת הפרטית. קראנו לאיסנטלטור - והוא לא מצא נזילה ואמר שהצנרת בבניין נסתמה ושצריך להחליף את כל הצנרת בבתים. זה עולה 50,000 שקל ולנו אין'', אומר דניאל, דייר בבניין ברחוב מבצע יואב 34, בשכונה ו' בבאר שבע. 

בעיית התיישנות התשתיות בשכונות באר שבע הולכת ומחמירה ככל שחולפות השנים. הבניין במבצע יואב, בשכונה ו', נבנה בשנת 1970, לפני 50 שנה ולהערכת הדיירים, הצנרת בו לא הוחלפה מעולם. השנים עשו את שלהן ולדיירים אין יכולת כלכלית לקחת על עצמם שיפוצים נרחבים.

וידאו: דיירות בבניין הישן, כמעט 10 ימים בלי מים (צילום: דני בלר)


''הבניין במצב נוראי. אין מדרכות ואנשים יכולים ליפול מהבלטות שיצאו ממקומן. אין חשמל במדרגות. יש חוב לחברת החשמל, לאנשים קשה לשלם והחשמל מנותק כבר שנים. בשביל לעלות במדרגות בלילה, אנחנו מדליקים את הפנס בטלפון'', אומר לנו דניאל. כשיש אזעקה, הדיירים יוצאים לחדר מדרגות חשוך ומפחיד.

''אין נזילות, אבל כנראה, הצנרת נסתמה עם השנים'', אומר דניאל, דייר בבניין ואבא לילדים קטנים. זה אינו המקרה הראשון בו דיירים מנותקים מהספקת המים ימים ושבועות. בעבר דיווחנו על תקלות ברחובות יעלים והגמל בשכונה ה', בשל סתימות ביוב ותקלות בצנרת הפרטית. גם שם, לדיירים לא היה כסף לשלם עבור התיקונים, חלקם היו דיירים בשכירות ואחרים, משפחות מעוטות יכולת. 
הצנרת ישנה, לדיירים אין כסף (צילום: דני בלר)

כשבבניין ישן מתרחשת תקלה, לא תמיד לדיירים יש כסף או יכולת להתארגן לתיקון מהיר של התקלה. לפעמים, חולפות שבועות עד שנמצא פתרון, לרוב פתרון זמני. לדיירים אין מכפיל כוח: הם לא יכולים ללחוץ על אף אחד, מאחר שעל פי החוק היבש, עלות התיקונים, המגיעה לעיתים לעשרות אלפי שקלים, נופלת עליהם. זה קורה בעיקר בשכונות הוותיקות, בקרב האוכלוסיות המוחלשות ביותר, כאלה הנלחמות יום יום על הקיום שלהן.

''אין לנו מים למקלחת או לשתות, מים לשירותים או לעשות כלים'', אומרות דיירות בבניין בו מתוגררות משפחות קשות יום: דיירת מבוגרת, חייל בודד, משפחות עם ילדים קטנים. ''אנחנו קונים מים בסופר, שלפחות יהיה לשתות. בחלק מהדירות יש זרם חלש, בדירות למעלה אין בכלל מים'', מספרת דיירת. 

הבניין בן 50 שנה - והתשתיות שלו קורסות (צילום: דני בלר)​​​​​​​

חלק מהדירות שייכות לדיור הציבורי, באחרות, דיירות מבוגרות, הנזקקות לעזרה ביתית. ''ביקשנו מכולם עזרה: מהעיריה, מעמידר, ממי שבע. אומרים מחר, מחר, או שזה פרטי - ואין מים'', אומרת דיליה. אתסר, דיירת מבוגרת, מספרת שהיא לא יכולה להתקלח. ''אין מים, אני רוצה מלקחת, אין ממה. אני מחכה ומחכה''. דינה וחנה: ''יוצא זרזיף של מים. כבר בחוץ יש יותר מים מהגשם. אנחנו אוספות דליים קומקומים, אבל לדירות למעלה אין בכלל מים''. 

תגובת ''מי שבע'': ''על הדיירים לפעול לטיפול במפגע זה למול איש מקצוע. הוראות חוק העזר העירוני מגדירים את אחריות דיירי המתחם''
מתאגיד המים והביוב מי שבע נמסר בתגובה:  "התאגיד הינו גוף ציבורי הפועל בהתאם להוראות החוק והכללים שקבעה הרשות הממשלתית למים וביוב.  על פי חוק, אחריות התאגיד משתרעת על רשת המים והביוב הציבורית בלבד, להבדיל מרשתות המים והביוב הפרטיות שבאחריות המחזיקים בהן''. 

אין מים, אבל יש מד מים דיגיטלי (צילום: דני בלר)​​​​​​​

''במתחם המצוי ברחוב מבצע יואב 20-34 קיים מפגע ברשת המים הפרטית שהינה בתחום אחריות דיירי המתחם ע"פ חוק, לפיכך, על הדיירים לפעול לטיפול במפגע זה למול איש מקצוע. הוראות חוק העזר העירוני מגדירים את אחריות דיירי המתחם וכן, את סמכויות הרשות בנושא טיפול ומניעת מפגעים תברואתיים''. 

''יצוין, כי התאגיד לא פעל לניתוק אספקת המים לדיירי המתחם, ייתכן ומדובר בפעולה יזומה של מי מטעם הדיירים לסגירת ברז המים הראשי".

תגובות

End of content

No more pages to load