מתווה הקורונה של הממשלה: המדינה תערוב, העסקים קטנים יקחו הלוואות

הולך ומתפזר הערפל סביב אופיו של הסיוע הממשלה תעניק לעסקים הקטנים: ועדת הכספים הזמנית העמידה ערבות מדינה, לטובת הלוואות בנקאיות
send whatsapp messsage send FB messsage
ח''כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת)

מאת: משה פריאל, כתבנו הפוליטי

הולך ומתברר טבעו של ''מתווה הקורונה'': ועדת הכספים הזמנית של הכנסת ה-23 אישרה לפני זמן קצר, העמדת ערבות מדינה בכחצי מיליארד ₪, לבנקים שיעמידו לטובת העסקים הלוואות בסכום של 4 מיליארד ₪ נוספים, בתנאים משופרים. לצד כך, קרא יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר לממשלה להציג עד ליום חמישי תוכנית כוללת לסיוע למשק על נגזרותיו השונות, ולפעול כגוף אחד ללא כותרות היוצרות פאניקה בציבור: "אנחנו חייבים לייצר יציבות בתוך אי היציבות הקיימת", בנוסף קראו חברי הוועדה לחשב הכללי, להגביר את קצב מתן ההלוואות ולהקטין משמעותית את הבירוקרטיה סביבן.

במסגרת ההליך, אישרה הוועדה העמדת ערבות מדינה בסך 480 מיליון ₪ לבנקים שיעמידו הלוואות לעסקים, במסגרת צעד ראשון של פעילות קרן הסיוע הייעודית לעסקים בשל התפשטות נגיף הקורונה. הערבות תעמיד לרשות הקרן 4 מיליארד ₪ למתן הלוואות לעסקים שנקלעו לקשיים.

דיוני הוועדה (צילום: דוברות הכנסת)

במסגרת אישור הערבות, הציג החשב הכללי את יתרונות המסלול, ונדרש מצד חברי הכנסת והקהילה העסקית לשיפורים הדרושים, עוד ציין החשב, כי בתוך ימים יציג את תוכנית הסיוע לעסקים בעלי מחזורים גדולים מ-400 מיליון ₪, וכי גובשה גם תוכנית סיוע ייעודית לעמותות.

קרן הסיוע הייעודית שהוקמה, תסייע לעסקים שנקלעו לקשיים תזרימים כתוצאה מהשפעות התפרצות נגיף הקורונה. בקרן בוצעו התאמות על מנת לאפשר לעסקים נוספים לקבל הלוואה בערבות מדינה, נוסף על אלה המקבלים סיוע מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה אשר גם במסגרתה בוצעו התאמות למצב.

כך ההתאמות בקרן החדשה יאפשרו גם לבנקים להרחיב את כמות וסך היקף ההלוואות שיועמדו לעסקים, ויקלו ככל שניתן על הקושי התזרימי שעסקים מתמודדים איתו בתקופה זו. במסגרת זו, יוקצו לפעילותה של הקרן הייעודית 4 מיליארד ₪, זאת כאשר המדינה תקצה לבנקים שיצטרפו להעמדת הלוואות במסגרת הקרן הייעודית, 480 מיליון ₪.  סך הכל הוצג בדיון כי לטובת הלוואות לעסקים אלה, בערבות המדינה, מועמדים 6 מיליארד ₪ בקרנות השונות.

במהלך הדיון השיב החשב לשאלות חברי הוועדה וחברי המגזר העסקי, לעניין המסלולים המאושרים, חזקיהו התבקש ע"י יו"ר הוועדה הזמנית לפעול לקיצור סד הזמנים של מתן הלוואות, והשיב כי ישנה השתדלות לעניין כך, כולל מתן הלוואות גישור עד למתן אישור להלוואות. נציג איגוד המלונאות, ציין הענף קורס לגמרי, וכי ההלוואות המוצעות לא מספקות, והענף לא ישרוד את המשבר ללא סיוע משמעותי יותר. עסקים קטנים, הציגו כי הם זקוקים להלוואות קטנות יחסית אך באופן מידי, והבירוקרטיה מקשה על כך. החשב, רוני חזקיהו, כי תוכנית סיוע לעסקים גדולים יותר, בעלי מחזור של למעלה מ-400 מיליון ₪, תוצג בתוך מספר ימים, וציין כי מענים שונים מקודמים, כולל קיצור הבירוקרטיה, מענה למלכ"רים, וקיצור משך ההמתנה להלוואות. 

ח"כ פורר קרא לממשלה לייצר יציבות למשק ולהציג בפני הוועדה עד ליום חמישי תוכנית סדורה למשק, על נגזרותיו השונות: "אי אפשר להמשיך לנהל את המשבר ככה. הממשלה חייבת להתאפס ולנהל את המשבר בצורה מסודרת, גם במישור הכלכלי. עולם המס, המלכ"רים, העסקים הקטנים והבינוניים, העסקים הגדולים יותר, אני דורשים שתביאו בפנינו תוכנית מלאה ביום חמישי. לייצר כמה שיותר וודאות לעסקים בתוך אי הוודאות הקיימת הזו, יכול להיות שיהיו תיקונים בהמשך, אך יש להתוות דרך ברורה". 
 
ח"כ מיכאל ביטון,   תושב ירוחם, חבר הוועדה סיפר: "אתמול בשעה שתיים בלילה הקמנו את וועדת הכספים. עכשייו 12 שעות אחרי הקמת הוועדה, אנחנו מחליטים ומאשרים לממשלה הקמת קרן ייעודית לסיוע לעסקים בהיקף של 4 מיליארד ש"ח . נסייע גם למאות אלפים שאיבדו את פרנסתם ורבים מהם מדרום הארץ .ולמגזר  השלישי הנושאים בנטל הסיוע ,לאוכלוסיות בסיכון ,בחברה ,בקהילה ובחינוך. נגבה תקציבית את פעולות הממשלה למלחמה במגיפת הקורונה על כל השלכותיה זה הזמן שכל סיעות הבית יפעלו יחד ''באופן ענייני בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת".

צילום: דוברות הכנסת

''12 שעות אחרי הקמת הוועדה , לאחר בקשת כחול לבן מהחשב הכללי להתחייב לייצר מסלול סיוע ייחודי ומותאם למלכ"רים ועמותות , אנחנו מחליטים בועדת הכספים ומאשרים לממשלה להקים קרן ייעודית לסיוע לעסקים בהיקף של 4 מליארד שח. בקשה שניה שלנו מהחשב הכללי , היא לשקול את הקדמות המימון לעמותות שיש להם חוזי התקשרות עם הממשלה. אנחנו נעקוב עד למימוש בחינה והקדמה. ברצוני לציין כי מהירות התגובה של החשב הכללי רוני חזקיהו ראויה להערכה''.

צילום: דוברות הכנסת​​​​​​​

''בועדה נסייע גם למאות אלפים שאיבדו פרנסתם בימים אלה ולגופי המגזר השלישי הנושאים בנטל הסיוע לאוכלוסיות בסיכון בחברה בקהילה ובחינוך. כמו כן נגבה תקציבית את פעולת הממשלה למלחמה במגיפת הקורונה על כל השלכותיה. זה הזמן של כל סיעות הבית לפעול יחד באופן ענייני בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת. עכשיו ברור מדוע חייבת הכנסת להיכנס לפעילות מלאה לפיקוח על עבודת הממשלה ולסייע לממשלה בחקיקה תקנות ואישורי תקציב. בהצלחה לחבריי בוועדה מכל סיעות הבית וליושב ראש הנבחר של הוועדה חבר הכנסת עודד פורר''.

יש צליין כי ההלוואות ניתנות בסופו של דבר על ידי הבנקים - ולא המדינה. הבנק גם קובע את גובה הריבית