הבלאגן חוגג: מעונות הגיל הרך אמורים להיפתח, הממשלה לא מתקצבת

כמו בשאר ענייני הקורונה, גם בנושא פתיחת המסגרות לגיל הרך הממשלה לא ממש סגורה על עצמה. הממשלה נתנה הוראה לפתוח, אבל לא מוכנה לתקצב
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום: דוברות הכנסת / עדינה ולמן

מאת: משה פריאל, כתבנו הפוליטי 

בדיון דרמטי שנערך היום, שני, על פתיחת מסגרות לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש התברר כי לנציגי משרדי הממשלה אין עדיין פתרונות לקראת פתיחת המעונות ביום ראשון. נציגת משרד הבריאות המליצה למטפלות בקבוצת סיכון לא להגיע לעבודה במעונות. נציג משרד העבודה והרווחה לא ידע לומר באיזה מתווה יחליטו על אילו ילדים חוזרים ואלו לא ונציג משרד האוצר אמר כי אין פתרון תקציבי מקובל לנושא המעונות הפרטיים. יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן: "אני יוצאת מהדיון כפי שנכנסתי אליו. ללא תשובות. שהממשלה לא תתקמצן ותתחיל לספק תשובות. מה שצריך עכשיו זה לפתוח את הכיס ולהפסיק את ההפסדים שנגרמים כתוצאה מהשבתת המשק".

לדיון הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה באסטרטגיות היציאה ממשבר הקורונה באמצעות מסגרות לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש נרשמו למעלה ממאה מבקשי דיבור באפליקציית הזום, רובם ביקשו להביע מחאה על היעדר תשובות ופתרונות תקציביים לקראת הפתיחה המתוכננת של המעונות ביום ראשון. 

שלומית למדן מנהלת פדגוגית של מעונות יום בחברה למתנ"סים: אין לנו שום מידע מה לעשות בפועל לקראת תחילת שבוע הבא, יש לנו המון שאלות ואני מוצאת שאנחנו לבד צריכות לכתוב מתווה פתיחת פעילות, בלי תדרוך מגורמי מקצוע לא נדע איך להעביר את המידע למדריכות והמפקחות שלנו. יניב בר אור מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל: "אנחנו מרגישים שזורקים אותנו כבשר תותחים. משרד האוצר כנראה רוצה לראות דם ברחובות וגננות מתאבדות כי אף אחד לא נותן לנו תשובות. מכללים אותנו כעצמאיים, כעסק עם פיצוי בזוי של 4000 שקל בפעימה ה-3. יש שבר של גננות. מעל 2000 גנים נסגרו. אלפי פעוטות איבדו מסגרת".

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן ששמעה את נציגי הממשלה אמרה: ''אין צעד אחד לקראת המטרה שקבעה לעצמה הממשלה. המדינה יכולה לסמן לעצמה ציון כושל לגמרי בתוצאות הכלכליות והחברותיות. זאת לא האחריות של האזרח הפשוט ולא של מפעילת מעון היום. הממשלה קיבלה החלטה לסגור את משק ואם קבעה לפתוח את המשק אז שתפצה את האנשים ואת המסגרות. שהממשלה לא תתקמצן, מה שצריך עכשיו זה לפתוח את הכיס ולהפסיק את ההפסדים שנגרמים כתוצאה מהשבתת המשק''. 

"הקבוצות הכי מוחלשות בחברה הישראלית נדרסות ברגל גסה על ידי המדינה. זאת שערורייה של רשות המסים, משרד האוצר ומי שעומד בראשות הממשלה. רשות המיסים הבטיחה כבר לפני חודש וחצי שהמטפלות במשפחתונים יקבלו את הכסף, אלה מפרנסות יחידניות בלי אוכל בבית", זעקה ח"כ סלימאן, "אם מדינת ישראל בשנת 2020 לא יודעת לפתח טופס אז על איזו אסטרטגיית יציאה אפשר בכלל לדבר. הם ישבו פה בזום והבטיחו פתרון אחרי פסח, אחר כך אחרי יום העצמאות ועכשיו אומרים בשבוע הבא נסיים השלמת פיתוח טופס. זה לא מתקבל על הדעת. אפשר היה להעביר את הכסף למפעילים וגם את ההשלמה לא העבירו. אמרתי שישלמו מקדמות ואמרו לי מה יהיה אם נשלם יותר מדי? מדברים איתנו על 80 מיליארד שקל ו-2000 שקל הם לא יודעים לשלם?" 


"הקבוצות הכי מוחלשות בחברה הישראלית נדרסות ברגל גסה על ידי המדינה. זאת שערורייה של רשות המסים, משרד האוצר ומי שעומד בראשות הממשלה. רשות המיסים הבטיחה כבר לפני חודש וחצי שהמטפלות במשפחתונים יקבלו את הכסף, אלה מפרנסות יחידניות בלי אוכל בבית"



איציק דניאל רכז תעסוקה מאגף התקציבים במשרד האוצר הבטיח שהנושא ייפתר בשבוע הבא. "לוחות הזמנים לא תאמו את מה שמצפים". אסף וסרצוג סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר הסביר כי אסטרטגיית היציאה צריכה להיות למשק כולו. "משרד הבריאות הוא זה שקובע מה הכללים ומה ההנחיות. הרבה מהלחץ והבלאגן היה נפטר אם היה יותר קשב של משרד הבריאות. אם משרד הבריאות מחליט על קפסולות של 15 ילדים או 17 ילדים זה דרמטי. כל החלטה מכניסה הרבה לחץ למערכת ומשיח שלנו עם
משרד העבודה הרבה חוסר ודאות ולחץ נובע מחוסר המידע".

בניית המתווה יארך עוד כמה ימים...

ד"ר דינה צימרמן מנהלת המחלקה לאם וילד במשרד הבריאות: "אנחנו רוצים להחזיר את הילדים תוך הקפדה על כללי היגיינה לכל גיל ואנו רוצים לבנות מתווה במשך כמה ימים שירד לשטח. העבודה שלנו עם משרד העבודה מתקדמת בקצב יפה. זה לא נכון התפתחותית שלא יהיה מגע בין הילדים למטפלים. צריך להפריד בין כיתות שזה החלל החינוכי לבין קבוצה של ילדים. בכל חלל יהיו עד 15 ילדים. מתחת לגיל שנה אנחנו מדברים על 3 קבוצות של 5 ילדים. בגילאים יותר גדולים נחלק ל-2 קבוצות של 7-8 ילדים עם מטפלת קבועה ומטפלת נוספת שתהיה אחראית על שמירת ההיגיינה. ברמה הבריאותית צריך לחזור באופן הדרגתי, חוזרים לשגרה בצל הקורונה צריך להיות תחת שמירת כללי הבריאות ויהיו הורים שיהיו להם סיבות לא לחזור למעון". כשנשאלה ד"ר צימרמן מתי ניתן יהיה לדבר על חזרה ל-100 אחוז פעילות במעונות אמרה: "בגלל שזה וירוס שלוקח שבועיים לראות מה התוצאות שלו, לפי הנתונים אחרי שלושה שבועות של פעילות במעונות נוכל לתת תשובות ברורות יותר. לגבי קבוצות הסיכון יש מסמך לכל החזרה לעבודה בצל הקורונה אבל במעונות מכיוון שיש סכנה בשל ההפרשות אנו לא ממליצים למטפלות בקבוצת סיכון להגיע לעבודה מסוג זה". 

ח"כ אלון שוסטר: ''במצבי חירום צריכים להגיד דברים ברורים ואמצים. כדי להפעיל את המשק לוקחים סיכונים בריאותיים וכספיים. אי אפשר לפתוח מעונות בלי לגעת לחבק ולטפל בהפרשות גוף. צריך לעבור על הגבלות שתי המטר. הנהגה צריכה לפעול באומץ, כל שר מדבר בפחדנות וצריך לומר את האמת. בתוספת כוח אדם ניתן לשחרר את כל ההורים ולשחרר את המדינה. יש מקומות שאפשר לקלוט בהם ילדים נוספים על ה-43 שאושרו בשלב הראשון במעונות – יש מקלטים לרשויות מקומיות קיימים מבנים וזה מצב חירום. אם המדינה רוצה לפתוח את המשק שלה היא חייבת לקחת החלטות אמיצות, להוסיף תקנים ולתת לנו מידע על מסלול ירוק לפתיחת מבנים חלופיים ונוספים למעונות היום".

ח"כ ינון אזולאי שפתח בגילוי נאות כי אשתו היא מנהלת מעון שנמצאת בחל"ת הציע למעונות ולגנים הפרטיים להתאחד מול האוצר בכדי שהחזרה לשגרה תהיה בהקדם ובתנאים שהם ראויים להם. ח"כ אזולאי כעס על פקידי הממשלה ושאל מתי יחזירו למאה אחוז את התפוצה במשפחתונים ובמעונות היום? מה עם נשים בסיכון מה אתם עושים איתן? וטען כי במפוקחים שיש להם שכירות יש הפלייה כפולה "המדינה לא נתנה מבנה ועכשיו כשיש להם תשלומים כל חודש אומרים זה לא מחושב. זאת החלמאות הכי גדולה. תנו להם את הקמצוץ הזה ותנו למשק להתחיל להתניע חזרה".

יו''ר הוועדה, ח''כ תומא סולימאן (צילום: עדינה ולמן)​​​​​​​

התנאים הנדרשים מהמשפחתונים לא מציאותיים

אמיר מדינה מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים אמר בדיון: ''נכון לרגע זה בנוסח צו בריאות העם שעבר היו התניות שהיו בלתי אפשריות מבחינת מעונות יום לקפסולות של 7 ילדים ולכל תת קבוצה כזאת צריך חדר שירותים וזה לא יוכל להתקיים. מודל ההפעלה המתוכנן יהיה זהה למודל של גני הילדים. יש השלכות תקציביות לכל שינוי של קבוצת ילדים. בתוך גילאי לידה עד שלוש אי אפשר למנוע מגע בין פעוטות זה ברור לכולם. יש עדיין שאלות של איך מחטאים משטחים איך מנקים הפרשות. בניגוד למשרד החינוך לא הוצאנו דברים כתובים ורוצים לפתוח ביום ראשון את המסגרות וזה צריך להיות בתקצוב נכון של משרד האוצר. תפסתם אותנו ביום שני ואם עד מחר בערב לא נסגור הכל נצטרך כנראה לדחות את הפתיחה ליום שני או שלישי".
לדברי מדינה לכל החלטה שתתקבל במשרד הבריאות תהיה השפעה על שוק העבודה. אם נצליח לאשר גם מעונות בממ"דים אז ניתן יהיה להכניס גם בג'ימבורי של מעון עוד קבוצה של 5 ילדים. אנו  נאשר התוויות נוספות, כל מבנה חלופי שיעמוד בסטנדרט ואם יהיו רשויות מקומיות שיתנו מבנים אנו נדע לתת לזה מענה. כשנשאל על ידי חבר הכנסת אזולאי מי יהיו הילדים שיכנסו למסגרות בשלב הראשון אמר מדינה: אנו נקיים תעדוף – החוק מחייב אותי להחזיר ילד רווחה עם תוספת של עובדים חיוניים. אנחנו נכניס משתנה שלא היה קיים כי כעת שאלת החיוניות היא רלוונטית.

ח"כ סלימאן הקשתה: ''מי יחליט איזה ילדים מחזירים? מי יחליט מי הילד ה-15? חלק גדול מההורים הם בחל"תים ויכולים להישאר עם הילדים בבית וחלק הם חיוניים וחזרו לעבוד עם פתיחת המשק - מי קובע איזה ילדים יכנסו? אני רוצה תשובה ברורה. אתם אומרים להנהלת המעונות ללכת לפי החוקים הרגילים במצב חירום? אנחנו לא בראשון בספטמבר כאשר למעלה ממיליון ומאתיים אלף איש הוצאו לחל"ת או פוטרו, אתם במחשבות של חגיגות תחילת שנה. מנהלי מעונות שואלים אותי מי הילד הראשון שייכנס? תסבירו איך אתם נותנים אסטרטגיה ברורה של חזרה. גם האמא שעובדת בחנות בגדים היא צריכה סידור לילדים שלה וזה לא תפקיד מנהל המעון להחליט - המדינה צריכה להחליט''. 

היו"ר סלימאן סיכמה את הדיון ואמרה: אני קוראת לממשלה להקים ועדה רב מקצועית הכוללת מומחים ובה יהיו חברים כל ראשי הארגונים השונים. לא ניתן להשאיר זאת בידי פקידי הממשלה. אם לא יתנו זמן היערכות סביר לקראת יום ראשון אז אנו מסתכנים שהמשק לא יחזור לפעול. אני לא מבינה איך אפשר להגיד רוצים לחזור לשגרה אבל לא אומרים איך לעשות את זה. הוועדה לרווחה ועבודה קוראת למעונות המפוקחים ולגנים הפרטיים להתאחד מול האוצר ולדרוש פתרונות".