חשש: מתווה משרד התרבות יביא לקריסת מוסדות התרבות בב''ש

מגפת הקורונה כפתה על אנשי מקצועות הבמה חופשה ללא תשלום. מתווה היציאה, כפי שהציג אותו משרד התרבות, במקום להציל את מה שנותר, יביא לקריסה סופית של התרבות בב''ש
send whatsapp messsage send FB messsage
לא להשאיר את הבמה ריקה, מבקשים נגני הסינפונייטה (צילום: דני בלר)

ננגני הסינפונייטה, שחקני תיאטרון, עובדי במה ואנשי מנהלה במוסדות התרבות בב''ש ערכו הבוקר עצרת מחאה במשכן אמנויות הבמה בבאר שבע, בעקבות פרסום מתווה היציאה ממשבר הקורונה שפרסם משרד התרבות. אחרי ששהו חודשיי בחופשה ללא תשלום, במהלכה קיבלו דמי אבטלה שממילא נמוכים מהשכר הרגיל שלהם, שאינו בשמים, מה שהיה תקווה לחדש את חיי התרבות הפך לאכזבה גדולה עם פרסום המתווה.

וידאו: השידור החי מאירוע המחאה (צילום: דני בלר)
​​​​​​​


מוסדות התרבות יידרשו לעבוד בתפוסה נמוכה, שלא תהיה כלכלית. נגני תזמורות (שאינם נגני כלי נשיפה) יצטרכו לעטות מסכות ולשבת במרחק שני מטרים זה מזה. הקהל שיגיע להופעות במשכן אמנויות הבמה ובשאר מוסדות התרבות העיר יידרש לעטות מסכה, לעבור בדיקת חום, למסור פרטים אישיים ולהצהיר כי אינו סובל מסתמינים. בתוך האולם, הוא יוכל לשבת רק במרווחים גדולים. 

כמובן שבהצגות תיאטרון יהיה קשה לשחקנים להופיע עם מסכה על הפנים. הבעיה דומה גם בתיאטרון הפרינג' ובתיאטרון הילדים, במרכז הצעירים ובגלריות בעיר. מוסדות התרבות בבאר שבע חייבים להראות כי הם כלכליים להפעלה. הם לא נדרשים להרוויח מיליונים ואם יש רווחים הם חוזרים לקהל בצורה של מופעים חדשים, אך מצד שני הם חייבים להיות כלכליים ולא להקלע להפסדים. 

בין הגופים שנפגעו קשה ממשבר הקורונה: תיאטרון באר שבע, שעוד לפני המשבר התודד עם זמנים לא קלים. הסיפונייטה, הנחשבת לאחת הטובות בישראל. כל העשייה התרבותית בבאר שבע עצרה - מתיאטרון הפרינג ומרכז הצעירים ועד משכן אמנויות הבמה והאמפי הבאר שבעי. על פי המתווה של משרד התרבות, הפעילות תחזור, במתכונת קורונה, רק ב-14 ביוני. בבאר שבע, צריך להזכיר, יש גם אתרי בילוי ותרבות בבעלות פרטית, העומדים סגורים מזה חודשיים, בה מתחמי קולנוע חדשים ומועדונים, שסגורים מזה חודשיים ימים.

עומד ריק כבר חודשיים: משכן אמנויות הבמה בב'ש (צילום: דני בלר)

הנזק הוא רב ממדי: מעבר להפסד הכספי, מדובר בחודשים של חזרות ובניית רפרטוארים שירדו לטימיון, ביטולי אירועים והופעות, היעדר יכולת לקיים חזרות ובעיקר אובדן פרסנה. מעבר לסבבי הלחימה, לא זכורה לבאר שבע תקופה נוראית כל כך בעבור מוסדות התרבות, חלקם ותיקים מאוד. המתווה אינו נותן למוסדות אופק כלכלי והחשש הוא כי הפעילות התרבותית בבאר שבע, שהוקמה במאמץ רב שנים, תידרש לקיצוץ חד ולסגירה של חלק גדול מהפעילות שלה.

את אירוע המחאה ארגן של פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל. בפורום חברים מאות מוסדות מכל תחומי התרבות מכל רחבי הארץ וכוללים תיאטרון, מחול, מוזיקה, מוזיאונים, בתי ספר למשחק, פסטיבלים, מוסדות קולנוע ועוד.

במסגרת המחאה, עובדי המוסדות הגיעו בהמוניהם, יעמדו על במות התיאטרון, חללי סטודיו, חללי חזרות, מוזיאונים ועוד. כל השחקנים והעובדים לבשו שחור  ובידיהם שלטים: 'אסור להשאיר את המוזיאון/מסך/במה הזו ריקה'. כמו כן, נציגי המוסדות השונים נשאו דברים.

וידאו: המצב בסינפונייטה (צילום: דני בלר)
​​​​​​​

המחאה התארגנה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את גרירת הרגליים של משרד התרבות בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי וכלכלי שימנע פשיטת רגל של מוסדות התרבות אשר סגורים כבר שלושה חודשים, עם הפסד הכנסות של 400 מיליון שקלים, נכון להיום.

לפי נתוני משרד התרבות סקטור התרבות תורם מדי שנה לתל"ג כ- 63 מיליארד שקלים. למעלה מ- 150 אלף עובדי מגזר התרבות נותרו מחוסרי פרנסה ולא ברור מתי יוכלו לשוב לעבודה.

''נכון לעכשיו לא ניתן לפתוח מוזיאונים, תיאטראות, אולמות קונצרטים, מופעי מחול, סינמטקים, בתי ספר לאמנויות, מאחר ולא ניתנו עד כה הנחיות ברורות כיצד לעשות זאת. שאלות דוגמת מה התפוסה המותרת, מה מותר לעשות על הבמות,  כיצד מקיימים חזרות תחת מגבלת 2 מטרים ועוד רבות נוספות'', אומרים בפורום.

''יתירה מזאת, המוסדות נדרשים לפתוח בתפוסות של 35-40%, שיובילו אותם תוך זמן קצר לפשיטת רגל כלכלית. פורום המוסדות אף הציע מתווה פשוט וישים מטעמו לפני מספר שבועות, ונותר עד כה ללא מענה וללא דיון מעמיק בנושא. הפורום מצפה ממשרד התרבות שייצג את המוסדות מול משרדי הממשלה, ימלא את תפקידו ויוביל להדברות ולפתרון מיידי.

דני וייס, מנכ״ל המדיטק ויו״ר פורום מוסדות תרבות בישראל: "אחרי 3 חודשים ללא הכנסות. מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד וינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים ,עובדי במה, מדריכים וסדרנים''.

וייס הוסיף: "עד כה ניתנו המון הצהרות ואפס מעשים. ברור שניתן לפעול אחרת מאחר ובמדינות דוגמת דנמרק, שבדיה, גרמניה ואוסטריה נקבעו מודלים להתנהגות תפעולית ותקציבית שניתן ליישם גם בישראל. במידה ולא תהיה התקדמות בימים הקרובים להבנה כיצד לפתוח את מוסדות התרבות בצורה אחראית ומהיכן יגיע המימון להפעלתם – לא נוכל לפתוח באמצע מאי או באמצע יוני"

בין המוסדות המשתתפים במחאה  תיאטרון באר שבע, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, להקת קמע, בת דור באר שבע, מרכז תנועה אדמה שדרות,  גודמן בי"ס למשחק, להקת קמע, תיאטרון פרינג' באר שבע ועוד.