• 28 פברואר 2021

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

גם אחרי 40 שנה, צה''ל מתנגד להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים

בלעדי - בצה''ל מתייחסים לידיעות על שינוי בעמדת חיל האוויר, שיאפשרו את הקמת שדה התעופה האזרחי השני בנבטים: ''לא היו דברים מעולם''. בדיון בוועדה לביקורת המדינה נחשפו הסיבות להתנגדות - ומחירן המבצעי היקר

הדמיית שדה התעופה בנבטים (צילום מסך מתוך סרטון תדמית)

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח דנה בשאלת מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי השני שעתיד להיבנות בישראל- נבטים שבדרום או רמת דוד שבצפון.

נושא הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בבנטים בנגב נידונה כבר 40 שנה. היא שבה ועולה בעיקר במערכות הבחירות ונגנזת כשהמציעים עייפים, עד להזדמנות הבאה. הרעיון עצמו מבורך: שדה תעופה בינלאומי שני שיפחית את הלחץ על בן גוריון וישמש לתיירות ומטענים. נמל תעופה שכזה, מבטיחים המצדדים, יוסיף 10,000 מקומות עבודה לנגב ויקדם את העוגנים התיירותיים באיזור. 

מנגב לראשי הרשויות והלוביסטים, עומד חיל האוויר, שמתנגד להקמת שדה תעופה אזרחי מטעמים מבצעיים וכי הקמתו תדרוש למצוא מקום אחר לבית הספר לטיסה. היבט נוסף הוא כלכלי: בימים כתיקונם, טיסה מתל אביב לאילת עולה כ-370 שקלים ועוד כ-100 שקלים למונית שתקח את התיירים מנמל התעופה רמון, הממוקם כ-20 ק''מ מאילת, עד לעיר הדרומית. בכסף הזה, חברת הלואו קוסט מציעות דילים מפתים יותר לחו''ל. תיירים לא רוצים לנסוע עוד שעה וחצי עד שיגיעו ליעד. 

מצד שני, נמל התעופה בן גוריון צועד לקראת מיצוי הקיבולת שלו. הנתיב האווירי לישראל מכיוון מערב גם הולך ונהיה עמוס, כאשר לפני משבר הקורונה עברו בו לא פחות מ-30 טיסות לשעה. עניין כלכלי נוסף, הוא הקמת אלטרנטיבה פרטית לבן גוריון, שתדרוש החלטת ממשלה בנושא ושתתחרה בו גם במבחינת מחירי השירותים - דבר שיוביל תחרות דומה לזו של השמיים הפתוחים. אלא שמעבר לנבטים בנגב ורמת דוד בצפון, יש עוד שתי חלופות: האחת, בעלת סיכוי נמוך, של הקמת מנחת בים, מול חופי אשדוד או הרצליה, מהלך יקר, עם הקמתו של אי מלאכותי.

עלתה גם אפשרות להקים שדה תעופה בשטחים, בחסות טראמפ

אפשרות פחות מוכרת עלתה בעקבות תוכנית הסיפוח של טראמפ: נמל תעופה בין מישור אדומים לים המלח, בבקעת הורקניה. כיום, השטח הזה הוא מחוץ לקו הירוק, תוכנית טראמפ עשויה לכלול אותו בשטחים שיסופחו לישראל.

מגפת הקורונה עצרה כמעט למגרי את הטיסות לישראל. מנל התעופה רמון משמש בעיקר לחניית מטוסים, בבן גוריון התנועה דלילה. במקרה הטוב, ההערכה היא שהיקף טיסות לחו''ל כמו זה שהיה לפני המפגה יחזור רק לקראת סוף 2021 - תחילת 2022. זה נותן לממשלה אפשרות להיערך להקמת שדה תעופה חדש, שהקמתו תארך כעשור.

לפני מעט יותר משנה, נערכו דיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, מהם עלה כי רמת דוד שבצפון מקודם לכאורה כחלופה לנתב''ג. בנבטים לא בוצעו בדיקות עדיין, התברר לעותרים. "גילינו שמנהל התכנון התנהל במחשכים ובצורה לא ראויה", אמר לאחר הדיון גיא צבר, מהעמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל.מפרוטוקול הדיון בבית המשפט עולה, כי מנהל התכנון בחן לכאורה רק חלופה אחת להקמת נתב"ג 2 – ברמת דוד שבעמק יזרעאל. המנהל השיב לעתירת העמותה נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל.  לדברי העותרים, החלטת המועצה הארצית קבעה כי ייבחנו שתי חלופות לתכנון. במהלך הדיון הודתה נציגת המדינה כי לא קיימים דוחות מקצועיים - סקרי איכות סביבה, בדיקת רעש או קרקע - אודות חלופת נבטים כלל. 

מדברים 40 שנה על הקמת שדה תעופה בנבטים, אך הצבא מתנגד...

הקמתו של שדה התעופה בנבטים נידונה כבר 40 שנה וכמעט כל ראש העיר של באר שבע מנאווי ז''ל ועד דנילוביץ יבל''א תמכו בהקמת שדה התעופה. אלא שגורלו של השדה היה כמו של פרויקטים גרנדיוזים אחרים שלא יצאו אל הפועל: תעלת הימים, איזור הסחר החופשי בליקית ותעלת המים של באר שבע. 

תזכורת: ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', מדבר על נחיצות הקמת שדה תעופה בנגב לפני 8 שנים...


כבר ב-1986 דיווח העיתונאי אורי בינדר ב''מעריב'' כי שר הכלכלה דאז, גד יעקבי, המליץ על הקמת שדה תעופה בנגב ואפילו אמר שיש חברה אוסטרלית שמוכנה לבצע את העבודה. הוא גם אמר, באותה הזדמנות, כי ''העיר באר שבע תהפוך לעמק סיליקון אחד גדול''. 

מעריב, 10/06/1986 - לפני 33 שנה כבר דיברו בפורום הנגב על הקמת שדה תעופה

רשות שדות התעופה: ''כרגע התכנון של רמת דוד מתקדם יותר טוב כי הוא הרבה יותר מעשי ואפקטיבי''

בראשית הדיון הסביר מוטי שמואלי, ראש אגף תשתיות תעופתיות ברשות התעופה האזרחית: "ועדה בין משרדית שבדקה את החלופות לעומק הגיעה למסקנות ששני האתרים האפשריים הם רמת דוד ונבטים אבל רמת דוד קיבל עדיפות ברורה ובלתי ניתנת להשוואה. בתחילת 2018 בתום דיון ארוך הוחלט לתכנן שתי תכניות במקביל. כרגע התכנון של רמת דוד מתקדם יותר טוב כי הוא הרבה יותר מעשי ואפקטיבי. המועצה הארצית דואגת לתכנון ועושה זאת ביד ביד עם משרד הביטחון וצה"ל, אבל היא לא זו שמחליטה אם, מתי ואיך יממשו התכניות".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח: "שדה תעופה נוסף זה אינטרס לאומי במעלה הראשונה שאמור לשרת את מדינת ישראל ואזרחי ישראל ומה שקורה פה זה חלם. למרוח תהליך כזה על 40 שנה ועכשיו להגיד שמקדמים את שניהם זו לא התנהלות ברורה ולא ראויה בקבלת החלטות בסדר גודל כזה. צריך לבצע תהליך ראוי, לבחון חלופות כמו שצריך ולקבל החלטה".

ח"כ קרן ברק: "למיקום השדה יש השלכות חברתיות וכלכליות רבות. אם הוא יוקם בצפון המדינה תצטרך לפצות את כל תושבי האזור שלא מעוניינים בו, לעומת תושבי הדרום שמשוועים לשדה כזה. בצפון השדה ויכולותיו יהיו קטנים יותר – מטוסים קטנים יותר, יעדים מצומצמים יותר ובדרום לא תהיה שום הגבלה. גם הסיכון הביטחוני הוא גדול יותר בצפון. זו מלחמה עיקשת ובלתי נגמרת של חיל האוויר ואני נרתמת בכל הכוח מנגד לטובת האזרחים והתיירות".

וידאו: חלק מהדיון בוועדה לביקורת המדינה
​​​​​​​

ראש עיריית ערד ניסן בן חמו: "מעטות ההזדמנויות ההיסטוריות כמו זו כדי לשנות פניו של אזור. הקמת השדה בנבטים תהיה כלי ומנוף להשקעה וצמיחה אדירה. אני לא מכיר נושא שיש בו קונצנזוס מוחלט כל כך בין הרשויות- הדרום שמעוניין בשדה והצפון שלא מעוניין בו".

עוד הוסיף כי "ההחלטה לקדם את שני התכנונים במקביל היא דגל אדום, כי אנחנו יודעים שבפועל זה יתחיל באחד בצפון ואולי גם ייעצר שם. אנחנו מכבדים את הצבא אבל לא יתכן שאם חיל האוויר אומר שאי אפשר אז פשוט אי אפשר. צריך שקיפות כדי שאפשר יהיה לבחון את התהליכים".

אלון ישיעהו מהיחידה להתיישבות במשרד הביטחון: ''שילוב של תעופה אזרחית וצבאית בנבטים אינו אפשרי''

גיל דייגי, חבר במטה המאבק נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל אמר: "האינטרס של עם ישראל הוא שזה יהיה בדרום.  לחיל האוויר לא נוח שמטוסים אזרחיים יסתובבו לו בין הרגליים בנבטים. מתי הזנב יפסיק לכשכש בכלב?"

אלון ישיעהו מהיחידה להתיישבות במשרד הביטחון אמר: "לאורך שנים התנגדנו להצבת השדה בדרום בגלל השלכות משמעותיות על מערך האימונים, בית הספר לטיסה בחצרים ועל המערך המבצעי. שילוב של תעופה אזרחית וצבאית בנבטים אינו אפשרי.

סא"ל עמרי גרובר, רעש ענף תעבורה ופיקוח טיסה בחיל האוויר הדגיש: "ההחלטה היא של הדרג המדיני והצבא יעשה מה שנידרש. אם יוחלט זה ניתן לביצוע אבל לא בתצורתו הנוכחית של שדה חצרים. בית הספר לטיסה יצטרך לעבור למקום אחר".

אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון אמרה: ''אנחנו נתקלים בהתנגדויות רבות כי כל תושב לא רוצה את זה בתחומו וזה מובן, אבל חייבים להסתכל על הצורך של המדינה. מדובר בנושא לאומי וחשוב ויש כאן מורכבות.''

לסיכום הדיון אמר ח"כ עפר שלח: "נראה שאכן יש קונצנזוס בקרב האזרחים בשאלת מיקומו הרצוי של השדה. זה לא בהכרח אומר שהם צודקים, אבל זה כן אומר שהם חייבים לקבל תהליך כמו שצריך ושקיפות. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי התקדמות התהליך בדרישה למקצועיות, יעילות ושקיפות".

ומה אומרים בצבא? לכאורה, נשמע מפתיע כי חיל האוויר שינה את עמדתו, ואינו מתנגד עוד להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים. מדובר צה''ל  נמסרה תגובה קצרה והחלטית: ''לא היו דברים מעולם''.

קרא/' עוד באותו נושא:

נמל תעופה בינלאומי בנבטים? המדינה לא ערכה בדיקות בנגב

שדה תעופה בנבטים? מפקד חיל האוויר מתנגד - וגם לא ייקרה לפני 2035

השרה מירי רגב תקדם הקמת שדה תעופה בינלאומי בנגב

12 יום לפני הבחירות, נתניהו יבחן מחדש את הקמת שדה התעופה בנבטים



תגובות

End of content

No more pages to load