הסגר הכללי נכנס לתוקף, קריאה בממשלה להפעלת תקנות לשעת חירום

סגר מבלבל ומבולבל: משעה 14:00 נאסרה תנועה חופשית - וחלקים נרחבים במשק יושבתו לתקופה בלתי מוגבלת. בליכוד קוראים להפעיל תקנות לשעת חירום, על מנת למנוע הפגנות
send whatsapp messsage send FB messsage
הסגר נכנס לתוקפו - והתחנה המרכזית בב''ש שוממה (צילום: משה פריאל)

בשעה 14:00 נכנס לתוקפו הסגר המחמיר, עליו החליטה הממשלה. באופן הצהרתי, מדובר בסגר לשבועיים בלבד, לאחריו ייבחן מצב התחלואה, אלא שבמערכת הבריאות מטילים ספק כי הסגר הנוכחי יצליח להוריד את מצב התחלואה למאות בודדות של חולים, בעיקר בגלל היעדר האמון בממשלה ותהליך קבלת ההחלטות שלה. אמנם הבוקר אושרה תוכנית סיוע לעסקים -  שבמרכזה הקלה בקריטריונים לקבלת המענקים. אלא שבבאר שבע, עיר שכלכלתה מבוססת על מסחר ותיווך (העיר מכונה בעיתונות הכלכלית כ''בירת הקניונים של ישראל''), הפגיעה חמורה.

מאות עסקים הגישו בקשות לפשיטת רגל, באחרים עובדים פוטרו, אחרי ששהו בחל''ת.האבטלה בבאר שבע זינקה ב-400% מלפני משבר הקורונה ועוד לפני הסגר, עמדה על 17%. נתון זה הוא של דורשי העבודה בלבד ולא כולל את העצמאים ועובדי הפרילאנס. ענפים שלמים בבאר שבע נפגעו באורח קשה. בענף המסעדנות יש כבר מי שמדברים על סגירתם הסופית של עסקים. ענף האירועים מושבת. התיירות, התרבות, האירוח - תחומים שהיו אמורים ליצור מקומות תעסוקה למצב את באר שבע כבירת תרבות, לא ייפתחו עוד זמן רב, לפחות לא עד סוף המגפה. 

בענף המסעדנות מעריכים, כי לפחות עד אפריל 2021 המצב אבוד. הסגר הנוכחי, הדוק יותר, גם פוגע פגיעה אנושה בעסקים רבים שבנו על ימי חול המועד להציל את המצב.

בית קפה מיותם באחד הקניונים (צילום: דני בלר)​​​​​​​

כוחות משטרה פרוסים ברחבי הארץ, גם בנגב ומתכוננים אכיפה אגרסיבית, בהוראת השר לביטחון פנים. בין היתר, תיאסר יציאה מהבתים שלא לצורך, ייאסרו התקהלויות ומחסומי דרכים ובתוך הערים ייערכו בידוק קפדני. גורמים במשטרה מציעים לציבור לא לנסות להתחכם.

עם זאת, הממשלה לא הצליחה למנוע את מה שהיווה העילה להלטת המגבלות הקשות: ההפגנות יימשכו לעת עתה כרגיל. לממשלה, כך מתברר, אין אפשרות בחוק להכריז על מצב לשעת חירום. החשש הוא שגורמים פוליטיים, משני צדי המפה, ישתמשו במצב המבולבל, להוציא אלפים לרחובות. הנוסחה בממשלה היא תפילות המוניות אל מול הפגנות והבדלה בין יהודים לישראלים. חילוקי הדיעות בין חלקי הממשלה ובינם לבין גורמי המקצוע גלויים והם אלה שהביאו את מצב התחלואה בישראל לממדים של מדינת עולם שלישית.

שיירות ''הגדלים השחורים'', המונות כ-2,000 כלי רכב, יעברו היום בין היישובים, בהם בערי הנגב. בבאר שבע, יש כוונה לערוך משמרות מחאה כנגד מדיניות הממשלה.