הלחימה נמשכת - האם העסקים בדרום יפוצו?

במערכת הביטחון מבקשים להמשיך בלחימה בעזה, אך עסקים רבים בבאר שבע ובנגב, שהיו סגורים בגלל הקורונה - טרם הספיקו להתאושש כלכלית
send whatsapp messsage send FB messsage
עסק סגור בבאר שבע (צילום: דני בלר)

הלחימה בעזה נמשכת, החשש מפני ירי טילים עדיין כאן ועסקים רבים בבאר שבע ובנגב, שטרם התאוששו ממשבר הקורונה, נאלצו לצמצם את הפעילות שלהם, אחרי שהקונים פשוט לא הגיעו. בנוסף, בדרום יש נזקים כתוצאה מפגיעת רקטות, נזקים לשטחים חקלאיים כתוצאה משריפות וכתוצאה ממעבר כוחות צה''ל במקום. 

עד כה הוגשו אלפי תיביעות למס רכוש, כאשר ההערכה היא שעלות המבצע, על נזקיה, הגיע כבר לכמיליארד שקלים.  שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ פנה לראש הממשלה, לראש הממשלה החליפי ושר האוצר לפצות את העסקים שנפגעו בשל המצב הביטחוני על בסיס מתווה הפיצויים שניתן בצוק איתן.

לדברי פרץ, "במהלך מבצע צוק איתן הותקנו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים בגין נזקי מלחמה ונזקים עקיפים קבעו כללים בדבר תשלום פיצויים לעסקים שנפגעו בשל המצב הביטחוני בתקופה שבין יום 8 ביולי 2014 ועד ליום 31 באוגוסט 2014. הפיצויים ניתנו בשלושה מסלולים. מסלול שכר - עבור השכר ששולם לעובדים, מסלול מחזורים - עבור ירידה במחזור ומסלול הוצאות - עבוד ההוצאות השותפות. על כן, אבקש לפעול להעברתן בממשלה של תקנות עבור תקופת הלחימה שהחלה ביום א', 9 במאי 2021 על פי הכללים שנקבעו במהלך מבצע צוק איתן"

"בימים של חוסר ודאות ביטחונית, דרושה הוודאות הכלכלית ליותר ממיליון ישראלים שפרנסתם תפגע שוב באותה השנה, לאחר שכבר ספגו הפסדים במהלך משבר הקורונה. אנו במשרד הכלכלה ערוכים לביצוע ההחלטה שתתקבל בעניין - הן עבור השכירים והן עבור בעלי העסקים".

הפגיעה בבאר שבע קשה: על פי נתוני שירות התעסוקה, הקיף האבטלה בבאר שבע מגיע ל-15%, כאשר העיר נכנסה למשבר הקורונה כשכלכלתה הייתה כבר משברית והובילה כבר אז בהיקף העסקים בסכנת סגירה ממדי האבטלה מבין הערים הגדולות. כל פגיעה כלכלית מתעצמת בה שבעתיים. נתוני האבטלה אינם כוללים אלפי עצמאים זעירים בעיר, שנותרו ללא תעסוקה - אך אינם זכאים לתבוע אבטלה. 

גם נשיא איגוד לשכות המסחר לשר האוצר:  קדם בדחיפות את החקיקה בנושא פיצויים לעסקים בדרום בסבב הלחימה הנוכחי.  איגוד לשכות המסחר הפיץ מכתב באנגלית לארגונים מקבילים בחו"ל ולחבריו, שישמש אותם מול ספקים זרים מחו"ל, בו מוסבר המצב בו נמצא המגזר העסקי בישראל כיום תחת הלחימה

נוכח המצב הביטחוני המחמיר,  עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר היום לשר האוצר חה"כ ישראל כץ, פניה דחופה בה הוא ממליץ כי יקדם את החקיקה בנושא פיצויים לעסקים בדרום בסבב הלחימה הנוכחי: "חייבת לצאת אמירה ברורה וודאית כי יינתנו פיצויים לעסקים שבטווח הלחימה". לדברי לין, "מצב הלחימה הנמשך בדרום הביא בפועל לסגירה או עצירת הפעילות במרבית העסקים באזורים שבטווח. בערים כמו באר שבע, אשדוד ואשקלון שנמצאות בטווח הירי המאסיבי של הרקטות מרבית העסקים אינם פועלים, אם  מפני הסכנה הכרוכה בפתיחת העסק או מפאת מחסור בקונים מסיבות ברורות. הוודאות והידיעה כיום חשובים מאוד לתפקוד הסדיר של המגזר העסקי. את התיקון הנחוץ בחוק יש להגיש מידית בהליכי חקיקה מקוצרים בכנסת (הפיצוי שנקבע לעניין נזקי הקורונה יוחד רק לתחום זה)".