• 27 יוני 2022

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

וועדת הכלכלה דורשת 100 מיליון ש' להסברה וחינוך במאבק בקטל בדרכים

ועדת הכלכלה התכנסה לדיון מיוחד במאבק בקטל בדרכים – היו"ר ביטון: הוועדה דורשת השקעת 100 מיליון שקל להסברה, חינוך והשקעה ברשויות חלשות

(צילום ארכיון להמחשה: דוברות כיבוי והצלה / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר, שלישי, לישיבה מיוחדת שעסקה במאבק בקטל בדרכים, שהתקיים במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים, בהשתתפות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי. היו"ר ביטון פתח את הישיבה והתייחס לתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שקוצץ עם השנים, ואמר כי המאבק בתאונות הדרכים הוא רב זרועי. השרה מיכאלי הציגה את תכניותיה להשקעה בתחבורה הציבורית ובהולכי הרגל. בתגובה לכך ביקש היו"ר ביטון לראות תכנית עם תקציבים ויעדים, ובתום הדיון אף דרש השקעה של 100 מיליון שקל בבטיחות בדרכים כבר בשנה הבאה.

את הדיון פתח היו"ר ביטון וציין עי תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) דעך, ממאות מיליונים לכ-70 מיליון שקל בשנה, מספר הניידות לא עומד ביעד שהממשלה קבעה, מספר השוטרות והשוטרים שמוקצים לחינו=EA תעבורתי בבתי הספר צומצם ומספר ההרוגים עולה וחצה השנה כבר את רף ה-300. שרת התחבורה מיכאלי הציגה את פעילות משרדה ואמרה כי באחריותה לייצר מציאות של פחות ופחות נפגעים.

המנהל בפועל של הרלב"ד, שניר זיידל, הציג נתונים אודות המצב הקיים והיו"ר ביטון דרש לדעת מה השינוי התקציבי ברמה המעשית. זיידל השיב כי יש שינוי מבחינת התייחסות לדו גלגלי. עם זאת הוא הודה כי תקציב הרשות, שעמד ב-2008 על 330 מיליון שקל, עומד היום על כ-72 מיליון שקל בלבד. היו"ר ביטון שאל מי אחראי על הבטיחות? ומי קיבל את ההחלטה לקצץ בתקציב ואיך קרה שהריבון על הבטיחות הפך להיות חסר כלים לבצע את תפקידו.

השרה מיכאלי התייחסה לכך ואמרה: "תפיסת העולם שנים רבות הייתה התייחסות לרכב פרטי כנקודת המוצא. מעכשיו נהפוך את הפירמידה ונראה את הולך והולכת הרגל בראש". היא ציינה כי בכוונת המשרד להשקיע 7 מיליארד שקלים וחצי בתח"צ ועוד שני מיליארד שקלים לתכנית לאומית לשבילי אופניים. מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, הוסיפה כי ישנה השקעה של עוד 3 מיליארד שקל במסגרת התקציבים לחברה הערבית.

היו"ר ביטון התעקש וביקש לדעת מה התקציב המוקדש לבטיחות בדרכים. יו"ר הרלב"ד, עוזי יצחקי, השיב כי הרשות הייתה רק צינור העברת כספים ולכן הוחלט להעביר ישירות את התקציבים למשרדים הרלוונטיים. היו"ר ביטון ביקש בתגובה לדעת למי עבר תקציב של 44 מיליון שקל שיועד לרשויות המקומיות, יצחקי השיב כי יש פרויקטים שמשרד התחבורה מעביר את התקציב להם באופן ישיר. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי לא יכול להיות שתקציב הרשות קוצץ ומסבירים לנו שהכל בסדר. השרה מיכאלי אמרה בתגובה כי כל תקציב משרד התחבורה מסתכל דרך הזווית של הבטיחות בדרכים.

ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב אלון אריה, אמר כי המשטרה מצליחה להפעיל 280 ניידות בסופי שבוע ומעל 240 ניידות באמצע השבוע, מתוך 320 ניידות, ומשקיעה רבות במתנדבים. הוא הוסיף כי צריך להשקיע בהסברה ובמיגון, הכשרה ופיקוח על רוכבי דו גלגלי.

בדיון חשפה מנכ"לית משרד התחבורה פרנק כי היא יתומה מאם שנהרגה בתאונת דרכים בכביש 75 כשהייתה בת 14. פרנק אמרה את הדברים בתגובה לדבריו של עזרא שוורץ, ששכל את אשתו רעות לפני שנה וחצי בתאונת דרכים בכביש 90. שוורץ סיפר על האבדן, והוסיף כי אנשים לא יודעים מה לעשות כשהם נתקלים בתשתיות לקויות. בתגובה לכך חשפה המנכ"לית פרק את היותה יתומה מאם, שנהרגה בכביש 75. היא הוס=יפה כי אפשר להתקשר למוקד 100 ולמוקד של חברת נתיבי ישראל לדווח על מפגעים.

היו"ר ביטון התייחס לרגע המרגש ואמר כי יכולה לצאת ממנו יוזמה משותפת. הוא הוסיף כי אדם הוא תבנית נוף מולדתו ומשפחתו, והסיפור הזה יכול להוליד פרויקט של דיווח מפגעי בטיחות בדרכים, של משרד התחבורה, המשטרה וחברת נתיבי ישראל – שיהיה מספר ארצי לדיווח ומסירת סרטונים, שיאפשר גם הוקרה למדווח שמגלה אזרחות טובה. שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה בתגובה כי זה רעיון מצוין.

ח"כ אמיר אוחנה, לשעבר השר לביטחון הפנים, אמר כי פריצת הדרך תהייה אם תהייה אכיפה אלקטרונית אוטומטית, כדי שנהג יידע שסיכוייו להיתפס גבוהים מאוד. ח"כ בצלאל סמוטריץ, לשעבר שר התחבורה, אמר כי התהליכים הטכנולוגיים יקרו עוד זמן רב, הוא הציע להשקיע מיליארד שקל במאבק בתאונות הדרכים. ח"כ בועז טופורובסקי ביקש לציין כי בתקציב יש דווקא כמה בשורות, כמו טיפול במוקדי סיכון והחמרת ענישה.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ובירך את השרה מיכאלי על השקעה בתחבורה ציבורית ובהולכי הרגל. הוא אמר כי את פירות ההשקעות הללו נראה בעוד מספר שנים, כאשר בינתיים חצינו את רף 300 ההרוגים מאז תחילת השנה ויש דעיכה בתקציב הרלב"ד.

"אין מנהיג לתחום הזה דרוש מנהיג לזה בישראל והמנהיגות היא רק שלך השרה. כפי שעשית ריסטרט למערכת התחבורה תעשי ריסטרט באפקטיביות של הרלב"ד. או שתהייה רשות או שלא תהייה, אבל שתהייה אחריות ושיהיה ברור מי אחראי לזה שאין חינוך והסברה מוגבר. אני מבקש שתמצאי 100 מיליון שקל – 50  מיליון להסברה וחינוך בבתי הספר ובגנים, במדיה החברתית, תציפו אותנו בבטיחות בדרכים. תתגברו רשויות מקומיות עניות ב-25 עד 30 מיליון שקל ועוד 20 מיליון שקל למוקד מפגעי בטיחות חדשני. 100 מיליון שקל להסברה, שיתוף ציבור ומתנדבים זו הבקשה שלי וזו דרישה של ועדת הכלכלה", אמר. השרה מיכאלי ביקשה לצאת בקריאה משותפת לציבור, שכל אחד ואחת ייקחו אחריות גם על עצמם והיו"ר ביטון הצטרף לקריאה.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com

תגובות

End of content

No more pages to load