מסורוקה ועד למאדים: בית החולים הבאר שבעי משתתף בניסוי סוכנות החלל

טיסת חלל למאדים כבר לא נראית משימה בלתי אפשרית - ועל מנת לדמות את החיים על הכוכב האדום, מדענים מכל העולם מגיעים למכתש רמון. סורוקה מספק ידע וניסיון לפרויקט החלל
send whatsapp messsage send FB messsage
מאדים במכתש: צוותי סורוקה ב''תחנת החלל'' (צילום: דוברות סורוקה)

יש מקום אחד עלי אדמות שדומה מאוד למאדים: מכתש רמון שבנגב. אם בעבר שילוח אדם למאדים נראה כמשימה דימיונית, הולך ומתקרב בצעדי ענק הרגע בו היא תהיה ברת השגה. בדרך להשגת היעד ישנה הרבה עבודה מקדימה - בעיקר לכיצד בני אדם ישדרו את הטיסה הלוך (שתארך בין 7 ל-9 חודשים) ואת השהות בכוכב האדום, של כ-500 ימים והמסע חזרה לכדור הארץ.

מבחינת התחושה של להיות על המאדים, מכתש  רמון שבנגב מסוגל לתת הרגשה די קרובה. לא בכדי, הוא נבחר כמקום להקים קפסולה המדמה את החיים במבנה דומה במאדים. בניסוי שנערך בארץ, השתתפו 6 מדענים שישה אסטרונאוטים המנותקים מכל קשר אנושי חיצוני, שיצאו בחליפות חלל למשימה במדבר אדום ומבודד. המדענים שהו החודש בתחנת המחקר שהוקמה במכתש רמון על ידי עמותת D-MARS, בשיתוף משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ובחסות פורום החלל האוסטרי וסוכנות החלל הישראלית.

הדמייה של תחנת חלל במאדים (איור: Les Bossinas of Lewis Research Center for NASA / נחלת הכלל)

במסגרת הפרויקט הבינלאומי מדענים מרחבי העולם עורכים ניסויים באזור המדמה את התנאים הסביבתיים הקיימים על כוכב הלכת האדום. "ליוזמה הזאת שותפות מדינות רבות", אומר ד"ר גרונט גרומר, אסטרופיזיקאי ומנהל פורום החלל האוסטרי, "מדענים וחוקרים מרחבי העולם מתכנסים בנגב לשם המטרה המדעית - מסע אנושי למאדים. הנגב יהיה במרכז הבמה של חקר המאדים ועיני העולם נשואות לישראל".

"באופן טבעי ובשל אופי הניסויים פנו המארגנים אל המרכז הרפואי סורוקה לצורך קבלת מטרייה רפואית רחבה", אומר ד"ר עמית פרנקל, מנהל תחום החדשנות ורופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ כללי בסורוקה: "החל מציוד רפואי מתקדם שהושאל לצוותי הרפואה בשטח, וכלה במענה רפואי של ביה"ח המהווה מרכז על שלישוני".

במסגרת המשימה עתידים להיבדק שינויים פיזיולוגיים בקרב האסטרונאוטים בזמן ביצוע משימותיהם, תוך שימוש במכשור טכנולוגי קל משקל.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com