ביה''מ משנה גישה? נושא נשק בלתי חוקי ללא עבר פלילי - ישאר במעצר

צעיר לבוש שחורים נתפס סמוך לבית קמה, כשהוא נושא נשק בלתי חוקי. בית המשפט בב''ש האריך את מעצרו עד לתום ההליכים, הצעיר ערער לעליון - שהחליט כי הצעיר יישאר במעצר
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום הדמיה: Photo by KoolShooters from Pexels

האם בית המשפט מתחיל להחמיר סוף סוף בגישה כלפי מכת הנשק הבלתי חוקי בנגב? הצעיר ממשפחה נורמטיבית, ללא עבר פלילי, נתפס בשולי כביש 6, צועד לכיוון בית קמה, כשהוא לבוש שחורים ונושא אקדח חצי אוטומטי עטוף בגרב. בית המשפט בבאר שבע הורה לעצור את הצעיר עד לתום ההליכים, הצעיר ערער לבית המשפט העליון, אך ערעורו נדחה. 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה בתחילת החודש לעצור את הנאשם עד תום ההליכים, על אף שמדובר בנאשם  צעיר הנעדר עבר פלילי: ''אמנם הבדיקה השיפוטית היא כמובן אינדיבידואלית, אולם נתוני המשטרה העדכניים מצביעים על עלייה ניכרת בשימוש באמצעי לחימה במחוז הדרומי בשנתיים האחרונות, ומלמדים על עוצמת המסוכנות הטמונה בעצם ההחזקה...

''לא אוכל לסיים מבלי לציין כי הנשק מגלם סיכון פוטנציאלי שישתמשו בו. מידת הסיכון למימוש הפוטנציאל ניתנת להערכה, בין השאר, גם לפי התפוצה של המקרים בהם נעשה שימוש בפועל בכלי נשק בלתי חוקיים בסביבתו של מחזיק הנשק''.

''ריבוי המקרים של שימוש בפועל בנשק לאחרונה, במיוחד במחוז הדרום ובמגזר הערבי, מגביר את הערכת הסיכון הנובע מכל נשק ונשק. זאת גם בטרם התממש הפוטנציאל, טרם נעשה שימוש באותו נשק עצמו. עוד בהקשר זה, יודגש שהנטל להפריך את חזקת המסוכנות הסטטוטורית הרובצת לפתחו של מחזיק נשק (כדי לשכנע בהיתכנות חלופת מעצר) גובר בתקופות בהן נעשה שימוש רב בנשק, כמו המציאות דהיום...''.

''... מרבית כתבי האישום ובקשות המעצר שמובאים בפניי מתחום הנשק עניינם נאשמים צעירים נורמטיביים, נעדרי עבר פלילי. יכול והדבר מקורו בפיתוי הכספי והקלות הבלתי נסבלת בהשגת כלי נשק בלתי חוקיים. במקביל, מאמצי אכיפה מרובים מושקעים בגילוי כלי נשק לא חוקיים, בתפיסתם, במניעת השימוש בהם ובסיכול עבירות חמורות, וכן בפענוח העבירות ובהבאת הנאשמים לדין'', כפי שנאמר בדיון בבית המשפט. 

בתשובה לערר, כתב בית המשפט העליון, כי ''לעורר אין עבר פלילי והוא בחור צעיר ממשפחה נורמטיבית. עם זאת, מדובר בעבירת נשק בנסיבות שבהן רב הנסתר על הגלוי. העורר נעצר במהלך פעילות של המשטרה לאיתור רכב חשוד וכאשר הרכב החשוד הגיע לחסימה המשטרתית, דווח על בריחה רגלית מהרכב כאשר סמוך לאחר מכן זוהה העורר שהוא לבוש שחורים, הולך הליכה מהירה ומביט לצדדים ובחיפוש על גופו נתפס במכנסיו אקדח טעון במחסנית עטוף בגרב. המשיב מסר גרסה תמוהה על פניה, בלשון המעטה, כביכול מצא את האקדח כאשר בתכתובות בטלפון הסלולרי ניתן ללמוד כי התכתב עם אחרים בנושא אקדח ותחמושת (נטען כי ההתכתבויות הן מחודש מאי)''. 

בית המשפט עליון דחה את ערר הנאשם. 



על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com