• 27 יוני 2022

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

בעיית האלכוהול מתחילה כבר בשולחן הבר מצווה

הוועדה לענייני התמכרויות התכנסה היום (ג') בכנסת ועסקה בהתמודדות מערכת החינוך עם התנהגויות סיכוניות בקרב בני נוער

צילום הדמיה: Photo by cottonbro from Pexels / המצולם שחקן, אינו קשור לכתבה

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

בדיון הוועדה לענייני התמכרויות שהתקיים היום (ג') בכנסת ועסק בהתמודדות מערכת החינוך עם התנהגויות סיכוניות, אמרה מאיה כהן, תלמידת כיתה י"ב בעומר, שהשתתפה בדיון: "אין פרקטיקה לגבי איך להתמודד עם התמכרות. זה נורא חשוב ואין את זה כרגע בבית הספר".

מנהלת תחום בכירה סמים ואלכוהול ברשות הלאומית לביטחון קהילתי, אורית שפירו, הזכירה: "מי שמאפשר את האלכוהול בבר מצווה, אלה ההורים שמארגנים את המסיבה".

הממונה על מניעת סמים ואלכוהול במשרד החינוך, קרן רוט-איטח, הציגה בדיון את תכנית משרד החינוך למניעת שימוש בחומרים מסוכנים, הכוללת הרצאות להורים, חודש מודעות, שיעורים לקראת חגים וחופשות ועוד. "תופעת הסמים והאלכוהול בקרב בני הנוער, כחלק מהתמודדות עם קשיים וכחלק מתרבות הפנאי עוברת תהליך של נרמול", התריעה. 

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, עומר שחר: "אם אומרים לך כל הזמן אל תעשה, אתה עושה דווקא. התלמידים גם רואים את המורים שלהם מעשנים, גם אם זה קצת מחוץ לשער בית הספר"

ראש תחום שותפות נוער במועצה לשלום הילד, עו"ד עדי נעמת: "זה לא צריך להיות כשיעור של כישורי חיים פה ושם, אלא כתכנית שמיושמת בשטח עם כל המשאבים הנדרשים".

יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע: "אני מבין את האתגר, אבל אני בטוח שיש צוותים של מורים ויועצים שיודעים לתת את המענה הנכון. המערכת הבית ספרית היא זו שחיה את היומיום ומבינה את הצרכים".

כותב שורות אלה, ששימש בעבר עובד סוציאלי המטפל במכורים לסמים קשים, אומר כי גיל ההתבגרות מביא איתו חוויות והתנסויות שונות חלקן עלולות להיות מסוכנות ואפילו אובדניות. בגיל זה יש שינויים המתרחשים במוח והקשורים ליצירת שווי משקל בין התנהגות מתגמלת המתחילה בשלבים הראשונים של גיל ההתבגרות גלאי 12-15 הנוצרים על ידי האזור האחראי במוח שמתפתח  והופך להיות פעיל. לעומת האזורים שאחראים על שליטה בהתנהגות שעדיין לא מגיעים לשליטה  מהירה.

פועל יוצא הוא שתקופה זו באה לידי ביטוי בחוסר איזון וישנה נטייה מוגברת להתנהגות סיכונית שמתחילה בתחילת חטיבת הביניים ויורדת בהמשך בתיכון. ההתנהגויות הסיכוניות העשויות להיות העדרויות מבית ספר, הסתבכות בקטטות מילוליות ופיזיות שעד מהרה עשויה לגלוש לסכינאות. שימוש בסמים או חומרים מסוכנים אחרים גז דבקים. עישון סיגריות, פעילות פלילית, סחר בסמים, פריצות גניבות וונדליזם, נהיגה מסוכנת, כניסה של נערה להריון, חברות בכתות קיצוניות וניסיונות אובדניים.

בדיון דיברו גם בני נוער ממרכז הארץ: 

יעל אנדר, תלמידת כיתה י' ברמת השרון, אמרה בתגובה: "אנחנו צריכים להיות מציאותיים ומחוברים לשטח כדי לצמצם נזקים. מעבר למניעה החשובה, חשוב להכניס לתכנים החינוכיים דגש על שתייה בסביבה בטוחה: לא מומלץ לשתות, אבל אם בכל זאת שותים, שימו לב שהסביבה לא מסכנת אתכם ויש סביבכם אנשים שיכולים לשמור עליכם. למשל: למי אפשר לפנות, מי יכול לעזור לי, איפה השומר, איך מצליחים לחזור הביתה. זה לא קורה כרגע"

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, עומר שחר: "אם אומרים לך כל הזמן אל תעשה, אתה עושה דווקא. התלמידים גם רואים את המורים שלהם מעשנים, גם אם זה קצת מחוץ לשער בית הספר".



על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

תגובות

End of content

No more pages to load