• 03 יולי 2022

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

וועדה בכנסת: מדריכי רכב כבד לא צולחים מבחני הערכה

יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי חושף: כ-70% ממדריכי רכב כבד נכשלו במבחן שנעשה להם. באר שבע ממוקמת רביעית במכות תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים

תאונת משאית בנגב (צילום ארכיון: נסים עמר, דוברות כיבוי והצלה נגב מזרחי / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

בעשור האחרון (2011-2020) אירעו בבאר שבע 656 תאונות דרכים במעורבות משאיות ואוטובוסים, מתוכן 11 תאונות קטלניות (בהן לפחות אדם אחד נהרג). בשנת 2020 אירעו בעיר 46 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן אחת קטלנית. באר שבע ממוקמת רביעי, אחרי תל אביב, ירושלים וחיפה, בכמות התאונות של כלי רכב אלה. 

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, עסקה היום בטיפול בגורמי סיכון וכשלי בטיחות של משאיות, אוטובוסים והסעות ילדים. היו"ר טופורובסקי פתח את הדיון ואמר כי המוות בתאונות הדרכים אינו גזירת גורל, וכי בכוונתו להמשיך לעקוב ולא לוותר עד שלא יטופלו כל הכשלים וכל הדברים שהמדינה יכולה וצריכה לטפל בהם.

בתחילת הישיבה סיפרה סופי זינו, ששכלה את בתה ושלושת נכדיה בתאונה בה היה מעורב אוטובוס בכביש 89 לפני כשלושה חודשים, כי גילתה מחדלים רבים, חוסר עשייה ועצימת עיניים בכל מה שקשור לטיפול ברכבים כבדים. "תעונה במעורבות אוטובוס יכולה להיות קטלנית יותר מפיגוע טרור, התחקיר שערכתי מוכיח שיש פה כשל מערכתי ואם כל אחד מהגורמים היה מבצע עבודתו לא היינו מגיעים לתאונה. אף אחד לא יחזיר לי את המשפחה שלי, אבל המטרה שלי היא למנוע את התאונה הבאה", אמרה זינו. היא סיפרה כי את הנהג והאוטובוס שהרגו את בני משפחתה צריך ואפשר היה לעצור לפני התאונה וכל הנורות האדומות היו צריכות להידלק.

לאחר מכן חשף היו"ר טופורובסקי תוצאות מבחן שנעשה למדריכים על רכבים כבדים, ממנו עלה כי כמעט 70% מהמדריכים קיבלו ציונים של בין 30 ל-50 נקודות. "אלה שאמורים להדריך איך לנהוג נכשלו במבחן. אני לא יודע איך להסביר את עומק התדהמה מהמחדל. אני על סף לפתוח ועדת חקירה על הנושא הזה, אלא אם תשכנעו אותי שלא הבנתי משהו או שיש התקדמות ופתרונות קונקרטיים לנושא", אמר.

המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שניר זיידל, הציג נתונים לפיהם כ-15% מכלל ההרוגים והפצועים קשה הם כאלה שנפגעו בתאונה במעורבות רכב כבד, והרכבים הכבדים מעורבים בכמעט 30% מהתאונות החמורות. היו"ר טופורובסקי שאל מה עושה הרלב"ד חוץ מלאסוף נתונים, וזיידל השיב כי הרשות הקימה ועדת בדיקה לתאונה בכביש 89, שאמורה לסיים עבודתה החודש. הוא התייחס לנתוני המבחנים שחשף ח"כ טופורובסקי, ואמר כי המדריכים שנכשלו אמורים להדריך נהגים לריתום מטענים וכי הם לא ידריכו שם. היו"ר טופורובסקי אמר כי צריך לדאוג לכך שלא תהייה עוד סבתא שהנכדים שלה ימותו בתאונה עם רכב כבד.

נציג אגף התנועה במשטרה, סנ"צ נועם בגינסקי, אמר כי ב-2019 החלה לפעול יחידת רכב כבד באגף התנועה, אך ציין כי יש לה בעיה לעכב אוטובוס מלא נוסעים ולכן האכיפה כלפי אוטובוסים נעשית כשהם ריקים מנוסעים. לפי הנתונים שמסר לוועדה, ב-2021 נרשמו 1,274 דוחות על חריגה ממשקחים ו-146 משאיות הושבתו. מתוך 7,000 שקילות שבוצעו 18% נמצאו בחריגה. היו"ר טופורובסקי שאל האם כוח האדם מספיק ובגינסקי החזיר בשאלה האם מתישהו היו"ר ראה שיש כוח אדם מספיק. עוד ציין בגינסקי כי ב-2020 נוהלו גם 43 תיקי אחריות שילוחית נגד חברות.

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד נותן תמריצים למערכות בטיחות לרכבים כבדים והשנה יוגברו הפיקוח והאכיפה בחברות האוטובוסים. הוא הוסיף: "המדינה יכולה להקצות הכל, אבל בסוף יש אחריות על החברה והנהג. לא ניתן כל יום ויום להגיע לאותם קציני בטיחות. יש אחריות למועצות ולעיריות ולאותן חברות, לבדוק ולוודא, לשם כך יש ממונה בטיחות".

ממלאת מקום ראש עירית נס ציונה, סמדר אהרוני, התייחסה להסעות התלמידים ואמרה כי הרשות יצאה למכרז ויש זוכים, אבל היא לא יודעת איזה אכיפה יש בפועל ואיך היא אמורה למנוע אסון בעירה. נציג משרד החינוך, שמעון אבני, אמר כי במכרז ההסעות יש נספחי בטיחות מפורטים. הוא הוסיף כי ככל שנשקיע יותר נוכל להכניס טכנולוגיות שיפקחו. היו"ר טופורובסקי שאל האם בתור אבא לילידם הוא יכול להיות בטוח כשהילד שלו עולה לאטובוס ואבני השיב: "כשזה במועצה אזורית כן. אם אתה תושב עיר אתה יודע מה המצב של התבורה הציבורית".

יו"ר ארגון נהגי האוטובוס, ישראל גנון, אמר כי היום מי שנושא אקדח צריך ללכת למטווח אחת לשנה וחצי ובאוטובוס, שהוא מסוכן יותר מנשק, יכול לנהוג כל אדם עם רישיון גם אם הוא לא עלה על אוטובוס כבר 20 שנה.

היו"ר טופורובסקי סיכם את הישיבה בדאגה, ואמר כי אין גורם אחד שמתכלל את נושא הבטיחות בדרכים. לדבריו, כולם יודעים מה מישהו אחר צריך לעשות אבל הדברים לא נעשים. הוא הוסיף כי בעוד פיתוח תח"צ זוכה לתקציבית, הבטיחות בתח"צ לא מקבלת התייחסות מספקת, בהסעות התלמידים יש חוסר הבנה מי אחראי על הבטיחות, לא ברור גם מי אחראי לכך שנהג עולה לכביש אחרי שנים רבות ללא ריענון, הבעיות בהכשרת המדריכים לא נתפסות ולא יכול להיות שמי שמכשיר נהגים לשימוש ברכב כבד בעצמו לא מוכשר ויש מסקנות מתאונות קודמות ושום דבר לא מיושם.

"הכל בסופו של דבר מסתכם באותו סיפור – אין גוף מתכלל שאחראי, וזה לא מקובל עלי. אני מרגיש שזה לקראת שיפור ומבין שהולך להיות יו"ר רלב"ד והשרה הולכת לתת לו סמכויות. אני רוצה לראות שיפור. הרלב"ד צריכה לקחת הכל תחת אחריותה", אמר ח"כ טופורובסקי. הוא דרש מהרשות להגיש לוועדה עד סוף פברואר דיווח על הפעולות שצריכות להיעשות ומי לא מבצע אותן, ואמר: "אני רוצה לעזור לרלב"ד שיהיו לו שיניים ומשרד התחבורה הוא עדיין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. יש קצת בשורות, אבל אני רוצה לראות תוצאות בשטח. תחשבו שדפקתי על השולחן והלכתי לתקשורת ואמרתי שיש כאן מחדל. עשיתי את כל זה רק בצורה נעימה. בואו נאגם משאבים ונפעל ביחד", סיכם היו"ר טופורובסקי.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬ ​​​​​​​​​​​​​​

תגובות

End of content

No more pages to load