בשיא הקור: אלפי תושבים מנותקים מחשמל ביישובים בדואים

''אן חשמל ל-7,000 תושבים וחברת החשמל הפנתה את התושבים אליי. זו חוצפה'', אומר ראש מועצת ערערה. חברת החשמל: ''הרשת עמוסה בחיבורים לא מוכרים''
send whatsapp messsage send FB messsage
צוות של חברת החשמל ביישוב ערערה (צילום: חברת החשמל / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

כ-7,000 איש ביישוב ערערה מנותקים מזרם החשמל - בשל תקלות חוזרות ברשת החשמל המקומית. ראש המועצה, נאיף אבו עראר אומר לברנז'ה NEWS כי התקלה היא בשכונות 1, 2 ו-4. ''לא היו בעיות כאלה בעבר ועכשיו, במקום לטפל בתקלות, חברת החשמל הפנתה את התושבים אליי. זו חוצפה. אחרי זה אמרו בחברת החשמל לתושבים שהם לא נכנסים, כי אין להם ליווי משטרתי, ומתברר שלשמטרה אין בכלל בעיה ללוות את אנשי חברת החשמל אם הם מרגישים צורך בכך''.

''בשיא הקור, אנשים מנותקים מזרם החשמל'', אומר ראש מועצת ערערה. ''טוענים שיש אנשים שמחוברים באופן לא חוקי וזה יוצר לחץ על הרשת, שזה גם לא נכון. אנשים משלמים את חשבונות החשמל ומגיע להם שירות. הבעיה היא לא רק אצלנו: גם בשגב שלום, כסייםה, תל שבע ורהט אני שומע שיש תקלות. אנשי חברת החשמל מגיעים, מחליפים נתיך ואחרי כמה שעו החשמל נופל שוב. זה לא ייתכן, במיוחד בימים הקרים האלה. אנשים יושבים בקור ובחושך ואין פתרון''.

בעיות בתשתיות הן אחת התלונות הנפוצות ביישובים הבדואים בנגב: לא רק חשמל - אלא גם תקשורת, תחבורה, חינוך ובריאות. בחלק מהיישובים הבלתי מוכרם מנסים להתגבר על הבעיה באמצעות פאנלים סולאריים וגנרטורים, אך תושבים שמחוברים באופן חוקי לתשתיות, מתלוננים על בעיות.

בחברת החשמל טוענים מנגד כי ''כפי שאיתרנו במשך שנים, בשל האיסור שחל על חיבור חשמל לבניה לא חוקית, נוצר מצב שבו רשת החשמל בערערה עמוסה בחיבורים לא מוכרים ושלא בוצעו על ידי חברת החשמל.  זו למעשה רשת חשמל אלטרנטיבית לזו של חברת החשמל''. 

לדברי חברת החשמל, ''במזגי אוויר קיצוניים, כשיש צריכת חשמל גבוהה מאוד, כמו בימים האלה, הרשת הזו והחיבורים האלה יוצרים עומס בלתי סביר ובלתי צפוי על רשת החשמל ובעקבותיהם אין ספור הפרעות באספקה. זו בעייה שחוזרת על עצמה, וגם תחזור בכל חורף וקיץ''. 

''הפתרון לבעיה הקשה הזו הוא אחד: לאפשר לחברת החשמל לחבר את כל הבתים ביישובים הללו לחשמל, רק שינוי חוק יכול לפתור את הבעיה. בלי קשר לכך, עובדי חברת החשמל עובדים מסביב לשעון, יום ולילה, ואף תוגברו בצוותים מהמרכז - במטרה לתקן את הנזקים לרשת החשמל.  לצערנו, בגלל הבעייה המערכתית, התיקונים מחזיקים מעמד זמן קצר וקיימת פגיעה מהותית בתשתיות''. 

''צר לנו על הלקוחות שמחוברים בצורה חוקית לאספקה, אך חברת החשמל איננה חברת אכיפה ואין לנו יכולת להתמודד עם האיסור לחבר בתים, שיוצרת חיבורים פיראטיים. אנו עושים ככל שביכולתנו להחזיק את הרשת ביכולת סבירה''.



על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬ ​​​​​​​​​​​​​​