יציאת אירופה 2022: ''מחכה לבן שיודיע 'אימא אנחנו בדרך לארץ''

בנה של ל' מבאר שבע עושה ברגעים אלה את הדרך מקייב לגבול הרומני, פיוטר יושב במקלט הבית בקייב וחושש מכניסת הרוסים לעיר. תמונות ושיחות מהמלחמה באירופה
send whatsapp messsage send FB messsage
פגיעת טיל רוסי בבית בחארקיב (מימין), פגיעה בבניין מגורים בקייב (צילומים:  ДСНС України, Kyivcity.gov.ua / CC BY 4.0)

''אני לא ישנה כבר כמה ימים. אין לי יום ואין לי לילה. אני רק מחכה לבשורה מהבן שלי: 'אימא, עברנו את הגבול', מספרת לברנז'ה חדשות באר שבע והנגב ל', שבנה ובני משפחתו, החיים בקייב, הצליחו לעזוב את העיר לכיוון הגבול הרומני, נסיעה של כ-600 קילומטרים. מרומניה, כך הוא מקווה, המשפחה תצליח לתפוס טיסה לארץ. ''שתבין, אנשים לא ממהרים לעזוב את הבית ובני גר בקייב כבר כמה שנים. יש שם קהילה ישראלית גדולה, עובדים בהיי-טק ובנדל''ן, זאת עיר גדולה, מאוד אירופאית, עם המון הזדמנויות''.

''מצד שני'', מספרת ל', ''האוקראינים למודי ניסיון מול הרוסים, זה משהו שמרחף באוויר. יש תחושה נוראית של נרדפות. יודעים מה ייקרה אם הרוסים ישתלטו על אוקראינה''. את הימים האחרונים בילו בנה של ל' ובני משפחתו במקלט שבביתם. ''בני בנה שם בית, הצליח מאוד בעסקים, אבל הכל קרס בבת אחת. לפני כיממה הם ארזו רק את הדברים הנחוצים וניצלו הפוגה באש כדי לברוח''.

וידאו: תוצאות הפגזה רוסית בצ'ניהיב, צפונית לקייב (מתוך עמוד הפייסבוק של שירותי החירום האוקראינים / ДСНС України)


בנה של ל' מתגורר במקום רגיש בקייב, אליו הרוסים לוטשים עיניים. הוא הבין, מספרת ל', שהפעם זה משהו רציני. ''הם היו כמה ימים במקלט של הבית, אף אחד לא מעז להוציא את האף החוצה, בטח שלא לצלם או להעלות שידור לפייסבוק שיכול להסגיר את מיקומו. אני מדברת איתו בוואצאפ, כל פעם פחות מדקה, לפעמים אין קליטה משך כמה שעות''.

''בקייב יש תורים בסופרים וחסר דלק. הוא שם בטנק דלק 92 אוקטן,כי זה מה שהיה. העיקר לצאת משם. אני מחכה שהוא יהיה בדרך לארץ, עד אז לא אהיה שקטה''.

וידאו בשידור חי מלבוב וקייב (ערוץ  Politischios.gr ביוטיוב)

גם פיוטר, תושב קייב, מספר לנו על תחושה דומה: ''שומעים את קולות הפיצוצים מכל מקום. אני נמצא במרתף של הבית, יחד עם המשפחה. ידענו שהמצב יהיה גרוע, אגרנו מזון, יש חשמל ויש מים, הטלפונים עובדים, אבל זה יכול להשתנות בכל רגע''. פיוטר עובד בתחום המתכת ושייך למעמד הבינוני, שחי חיים טובים יחסית. ''ידעתי על סיפורי המלחמה מסבא שלי, לא חלמתי שזה ייקרה לי. אנחנו יושבים כל היום במרתף, חוששים מאוד שהרוסים ייכנסו לכאן. חוששים שהם יחסלו את כל שלא חושב כמו פוטין''.

כמו בנה של ל', גם פיוטר לא מצלם ונזהר מאוד בדבריו. באוקראינה חוששים מכל דבר שעלול לעורר את חשד החיילים או לשמש את הרוסים באיכון טלפונים. פיוטר משתדל לא לעשות שיחות וידאו או לשלוח ודעות טקסט ואנחנו משוחחים דרך תוכנה מוצפנת שמוסכמת עליו. החשש הגדול הוא ממסתננים רוסים, שכירי חרב של ''כוח ואגנר'', הסר למרותו של אחד האוליגרכים, שמבקש לפגע בתוך אוקראינה. 

פיוטר אינו יכול לעזוב את העיר: ''אין לי דרכון זר, יש לי דרכון אוקראיני וגם ככה אסור לי לעזוב כי יש גיוס חובה. הבן שלי בן 17, חושש שיגייסו אותו בכוח. אתה חייב לספר בישראל מה קורה פה ומה מעוללים לנו הרוסים ומה ייקרה אם הם יכבשו את אוקראינה''.

בישראל נערכים לקליטת עשרות אלפי תושבים חוזרים ועולים מאוקראינה וייתכן שאף חלק מהפליטים, שבחלקם יופנו למרכזי קליטה. 

וידאו: פליטים אוקראינים על גבול פולין (שידור חי / Chiosphotos.gr)

עיריית באר שבע נערכה בעקבות הלחימה באוקראינה. בין היתר, הודיעו בעירייה כי מחלקת הקליטה בחברת כיוונים תפעל במתכונות מיוחדת בימים האלה ותטפל בכל פניה שתגיע בנושא הלחימה באוקראינה: חיבור וליווי מול חדר המצב של משרד החוץ,  חיבור וליווי משפחות עולים מול משרד הקליטה ושירותי הרווחה. ליווי ויעוץ פניות מצד תושבים להם קרובים באוקראינה.

ניתן לפנות באמצעות דוא"ל liya.l@kivunim7.co.il , באמצעות מס' טלפון 08-6290014/08-6450376 בימים ראשון עד חמישי משעה 08:00 ועד 17:00 או באמצעות דף הפייסבוק https://www.facebook.com/AliyaBeerSheva . השירותים יינתנו בשפה הרלוונטית.

וידאו: הצהרה שפרסם רוה''ע ב''ש בעמוד הפייסבוק שלו

כמו כן, השירות הפסיכולוגי חינוכי בבאר שבע מציע קו פתוח הכולל מתן מענה ופעילות שוטפת מול תלמידים, בעלי משפחות באוקראינה וברוסיה אשר מתמודדים עם קשיים בעקבות המצב. לצורך כך תורגמו והונגשו תכנים טיפוליים חינוכיים המשמשים את הפסיכולוגים בעבודתם במצבי חירום.

ניתן לפנות באמצעות דוא"ל orital@br7.org.il או באמצעות מס' טלפון 08-6419239 בימים ראשון עד חמישי משעה 08:00 ועד 17:00.

עיריית באר שבע נמצאת בקשר שוטף מול משרד הקליטה. העירייה הציעה את עזרתה בקליטת עולים מאוקראינה לבאר שבע.   ניתן לפנות גם למוקד העירוני 106 בכל עת ונציג רלוונטי יחזור במקרי חירום ובשפה הרלוונטית.


רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3BMuCfS
​​​​​​​
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬