''אבא, אימא, יש לי משהו לספר לכם''

אם תהליך היציאה מהארון קשה ללהט''ב, יש משפחות בהן התהליך עלול להיות קשה עוד יותר להורים ולאחים - ואפילו להסתיים בסילוק הלהט''ב מהבית. עמותת תהל''ה מסייעת למשפחות הלהט''בים, בין היתר בב''ש
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום המחשה: Anastasia Shuraeva - המצולמים אינן קשורים לכתבה

שני מקרים, שניהם מבאר שבע, אחד התרחש לפני מספר שנים והשני לאחרונה: א', אז בן 17, לא יכל לשאת עוד את החיים הכפולים שניהל והחליט לספר להוריו כי הוא הומוסקסואל. ''ידעתי שזה יסתיים בפיצוץ, אבל היה עוד יותר גרוע עבורי לחיות כמו מה שאני לא. באותו ערב ההורים סילקו אותי מהבית. ב-11 בלילה לא היו לי הרבה מקומות ללכת אליהם, למזלי חברים הפנו אותי לקו חירום של האגודה למען הלהט''ב ולפחות לא הייתי צריך לישון ברחוב. להורים שלי לקח הרבה זמן לקבל אותי כמי שאני וגם כיום היחסים די רופפים. רגע הווידוי שלי היה קשה וציפיתי לקצת אמפטיה''. א' מתגורר כיום במרכז ועובד בחינוך, אחרי שסיים שירות צבאי בהצטיינות.  

במקרה השני, של ל', כיום בן 22, השיחה עם ההורים עברה יותר בקלות. ''אימא שלי אישה חכמה. היא ידעה, וכשסיפרתי לה, שאלה אותי למה החזקתי את זה כל כך הרבה זמן בבטן. אני זוכר, כשהיינו רואים את השידורים שלך (של ברנז'ה NEWS - ד.ב.), ממצעד הגאווה בבאר שבע, היא הייתה שואלת ''מה אתה חושב על זה?'' ואני באותו רגע רציתי לקבור את עצמי. אני יודע שיש לי מזל שההורים שלי תומכים''. ל' מתגורר בבאר שבע, מכין עצמו ללימודים באוניברסיטת בן גוריון.

מתנדבי תהילה בדוכן במצעד הגאווה האחרון בב''ש (צילום: באדיבות ארגון תהילה)

אלה שתי קצוות ביחס של המשפחות לבן / בת להט''בים המבקשים לצאת מהארון. יהיו משפחות שיקבלו, אחרות יחושו שנפל עליהם אסון. שתי הקצוות האלה מוכרות לאנשי עמותת תהל"ה, התומכת בהורים ובבני משפחה של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים וג'נדרקוויר (להט"בק).

בעמותה מאשרים, כי חלק גדול מההורים, חווים קושי או משבר כאשר בנם או בתם מספרים להם על נטייתם או זהותם המינית השונה. ''תמיכה של הורים שעברו חוויה דומה יכולה לסייע מאוד להורים אלה'', אומרים בעמותה.

''בעמותה פעילים הורים לילדים מהקהילה הגאה, כולם בהתנדבות, מתוך תחושת אחריות ומחויבות אישית. אנו תומכים בהורים ובבני משפחה של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים וג'נדרקוויר (להט"בק), המתקשים לקבל את נטייתם או זהותם המינית השונה של ילדם''.

''מתנדבי תהל"ה מפעילים "קו קשב" - קו טלפוני לתמיכה והקשבה - אליו פונים בעת מצוקה בני משפחה של בני ובנות הקהילה הגאה'', אומרים בתהילה.

''אנו פועלים ליצירת שינוי חברתי בעמדות החברה וביחסה אל הקהילה הלהט"בית ולקידום שוויון זכויות מלא. תהל"ה משתפת פעולה עם ארגונים נוספים בקהילה הגאה ומחוצה לה''.

בבאר שבע ובנגב עשרות הורים ללהט''בים משתתפים בפעילות של עמותת תהלה.  נחשון ארז, הוא אחד ממנחי קבוצת תמיכה להורים של עמותת תהילה. ''להערכתנו יש יותר הורים ללה''טבים והם פשוט לא פונים, מכל מיני סיבות''.

מניסיונכם, מידת הקבלה של ההורים תלויה באיזה שהם גורמים חברתיים?
''לא. זה לא קשור לא להשכלה ולא למוצא, מתפלג בכל האולכוסיה  השיקולים של ההורים להצליח להכיל ולקבל את היציאה מהארון של הבן או הבת למאפיינים של המשפחה דווקא''.

איך הקשר הראשוני של ההורים איתכם?
''ההורים מגיעים אלינו במצב של משבר. הילד או הילדה מתבשלים בנושא של היציאה מהארון במשך תקופה ארוכה, כאשר הם באים אל ההורים זה נופל עליהם בבת אחת. ההורים צריכים לעשות תהליך מזורז לעומת ההבשלה ההדרגתית שעבר הילד''. 

בבאר שבע ובנגב זה שונה?
''התהליכים דומים בכל הארץ. לא רואה מאפיינים שונים להורים בדרום ארץ''.

מה קורה באותו מפגש ראשוני?
''האימא מתקשרת אלינו בסערת רגשות קשה. היו מספר מקרים שנפגשנו עם ההורים באותו יום לשיחה של הכלה ותמיכה ראשונית. חלק מההורים מגיעים אלינו פיזית, אך יש לנו קו תמיכה. לפעמים מתקשרים קודם לקו קשב ולאחר מכן אנחנו מקיימים איתם שיחה פנים מול פנים''. 

''יש מי שמגיעים בבכי ומחשבות כאובות מאוד על מה זה יעשה לילד, מה זה יעשה למשפחה, מה זה יעשה לאחים. מה זה יעשה אם האח גדול צריך להתארס והאם זה עלול לפגוע. אנחנו קבוצה של תמיכה. יושבים ומשוחחים. כל הורה שמגיע אלינו עובר את התהליך ההורים הוותיקים יותר מאירים להם את הדרך ואת התהליכים והשלבים שהם עברו''. 

היום תהליך היציאה מהארון קורה בגיל צעיר יותר? מה תמונת המצב בבאר שבע?
''היום המצב אחר לגמרי, יש קשר כמובן לתחושת הביטחון וההכלה וגם בגילאים צעירים בני הנוער מעיזים להגיד דברים לג בי המגדר שלהם''.



קו הקשב לתמיכה בהורים ובבני משפחות הקהילה הלהט"בקית  פועל בשבת ובימים א-ה משעה 8:00 עד 22:30. ביום שישי משעה 8:00 עד 19:30:  09-8855822
 בשפה הרוסית: 052-8352242




רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים: https://bit.ly/3iQmqmo

על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

כתבות נוספות למקרה שפספסת...