• 05 יוני 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

התפרצויות זעם אצל ילדים –וכיצד להתמודד?

עקב הקורונה משפחות שלמות סגורות בבתים לעיתים בחוסר מעש, דבר שעלול להוביל להתפרצויות זעם אצל ילדים. הפסיכולוגית ד"ר בתיה כהן קרויטורו, הכינה עבורכם מס' טיפים כיצד להתמודד עם המצב בצורה הנכונה ביותר

תמונת אילוסטרציה

בגילאים שנתיים עד שלוש, התפרצויות זעם או בשמם המקצועי "טנטרום" הן מאוד שכיחות. בגיל זה הילד מגלה את עצמאותו ומגבש את הזהות שלו.צורך נפשי בריא של הילד הוא לחוש שיש לו השפעה על הסביבה ושיש לו כח להשפיע ולבחור.

אחת מהדרכים לחוש כוח היא באמצעות התנהגויות מוחצנות כמו התקף זעם. במצבים כאלה הילד יכול לצעוק, לבכות, לקלל, לפגוע באחיו וכו. כאשר זו התנהגות שחוזרת על עצמה, היא פוגעת בילד ויוצרת תסכול ומתחים אצל ההורים, ולעיתים כעס על הילד וריחוק ממנו או תגובות תוקפניות כלפיו ואף מחלוקות בין ההורים.

כאמור, התקפי זעם אצל ילדים הם מקור לתחושת תסכול וייאוש בקרב הורים לילדים החל מגיל שנתיים ועד גיל ההתבגרות. גיל שנתיים מכונה גם הגיל הנורא או גיל ההתבגרות הראשון בשל המאפיין הבולט שלו של התקפי זעם והתפרצויות אצל תינוקות, שכמעט ולא היו נפוצות לפני כן.

מהם התקפי זעם (טנטרום) ומתי מופיעים

התקפי טנטרום אצל ילדים הם למעשה דפוסי התנהגות המביעים מחאה ובאים לידי ביטוי בצורות שונות. הילד או המתבגר מביע את תחושותיו דרך התנהגות שמתאפיינת בעיקר בזעם, מתעקש שהדברים יעשו על פי רצונותיו או מתמרד כנגד ניסיונות לשים לו גבולות ולפגוע בעצמאותו.

התפרצויות זעם הם למעשה ביטוי רגשי לתחושת מצוקה שחווה הילד, בין אם מצוקה הנובעת ממקור רגשי כמו תחושת חרדה חוסר ביטחון   פגיעה, תסכול, חוסר אונים ובין אם כתגובה לעייפות, רעב או מקור אורגני.

התקפי זעם באים לידי ביטוי בכעס, אלימות מילולית ופיזית, בכי, רקיעה ברגליים ובידיים, תוקפנות, סרבנות, היעדר משמעת והשתוללות אשר נתפסת כחסרת שליטה ורסן.

מתי כעס הוא חיובי?

זעם הוא תגובה לגיטימית ונפוצה לקבלת תגובה שלילית לרצון או צורך שמביע הילד ושנענים בשלילה מצד הורים או גורמי סמכות אחרים.

במקרים אחרים, ילדים מביעים כעס כאשר אחרים, קרובים אליהם נפגעים או כאשר נעשה להם אי – צדק.

כעס היא תגובה שנתפסת באופן שלילי על ידי החברה וכתגובה בלתי מסתגלת אך למעשה, מחקרים מעידים כי יש בתגובה זו צדדים חיוביים והיא קשורה לרמות גבוהות יותר של אופטימיות, תקווה ופעולה המונעת לתיקון המצב שהוביל לכעס. זאת בניגוד לתגובות של עצבות  וייאוש כלפי מצבים דומים, אשר לרוב אינם מניעים לפעולה.

מכאן שהתקף הזעם עצמו אינו נועד בהכרח להכעיס אלא להביע מחאה. חשוב לנסות להבין מה מקור המחאה (האם המחאה היא על שלילת העצמאות של הילד, על תחושת חוסר האונים שהוא חש לאור הגבולות שמציגים לו וכדומה), לעזור לילד לתמלל אותו ולמצוא התנהגות חלופית שתספק את אותו חוסר עליו הביע מחאה.

התמודדות וטיפול בהתקפי זעם (טנטרום)

הורים רבים נוטים להיבהל מעוצמת הזעם שמפגינים ילדיהם ולנסות להרגיעו על ידי היענות לבקשותיו. לא פעם הם מופתעים לגלות כי הוא כבר אינו מעוניין באותה בקשה שסירוב ראשוני לה הניב את התקף הזעם וכל ניסיון להיענות לאותה בקשה מגביר את התקף הזעם.

הורים מוצאים את עצמם במעגל אינסופי של ניסיונות שכנוע, הצעות כאלה ואחרות, הבטחות וניסיונות לשוחד (ממתק, סרט או כל דבר אחר שהם יודעים שעשוי להרגיע אותו) על מנת לעצור את התקף הזעם. לרוב, כניעה לבקשותיו של הילד או ניהול משא ומתן בעת התקף הזעם אינם יעילים.

ילדים בעת התקף טנטרום, מחפשים את הנחישות,ההחלטיות והצבת גבולות על ידי הוריהם ובעיקר את העקביות בתגובות שלהם כלפיו. כל התכונות הללו הן אלו שיעזרו להם ללמוד כיצד לווסת את עצמם, להירגע ולשלוט בעתיד בתחושות הזעם הזוממות להתפרץ. לאחר שנרגעו חשוב לעזור לילדים לתמלל את שאירע ואת שהרגישו, ולהבין מה מקורו של הזעם.

פעמים רבות עצם השיחה על מה הכעיס את הילד מפחיתה באופן משמעותי את עוצמת הזעם ומרגיעה אותו. כך הוא גם לומד להתמודד טוב יותר עם תחושות זעם , להבחין ולבודד את הסיבות בגינן הוא נוטה לכעוס ובהמשך ילמד גם לווסת את תחושותיו הפנימיות ולהביע אותן באופן מותאם יותר.

בגילאים גדולים יותר מומלץ לעזור לילד להבין את התחושות שהוא מרגיש כשמתחיל התקף הזעם. הרגשה של כעס מתחילה בתחושות גופניות שאפשר לזהות, מומלץ לעזור לילד דרך עולם הדימויים שלו ("זה מתחיל כמו פרפר בבטן"... "זה מרגיש כמו שחם לי") וכדומה, על מנת שילמד לזהות את התקף הזעם לפני שמגיע ולשלוט בו. במידה והתקפי הזעם מחמירים, מעורבים באלימות כלפיכם או כלפי אחרים, או במידה ואתם מעוניינים ללמוד יותר כיצד לעזור לילדכם להתמודד עם התקפי טנטרום מומלץ לפנות לאיש מקצוע.


תגובות

End of content

No more pages to load